• Anonym

svartsjuk på hans ex

Finns där fler som är svartsjuka på killens ex helt i onödan? Jag är en av dem och jag skäms över det!

• Svar på tråden svartsjuk på hans ex
  • Sophia

Hans senaste ex har verkligen gjort allting jätte lätt för mig!

Hon var nämligen otroligt svartsjuk och såg till att han slängde bort allt som hade med tidigare flickvänner att göra.

Så de enda som fanns när jag kom var några foton på henne, och det var inte många.

Hon har aldigt stört vårat förhållande på något sätt, så jag har aldrig haft anledning att bli svartsjuk. Jätte skönt!

• Anonym

Så länge exet inte stör så borde det inte vara några problem, men hur kan man ändå vara svartis?! JAg tycker att det är ännu värre när killen blev sviken eller lämnad av tjejen och man hela tiden undrar om han fortfarande tänker på henne och hur bra hon var sexuellt etc. Då blir jag svartsjuk. Men vet man att han tröttnat o lämnat henne brukar det aldrig vara några problem!

• Charlottsky

När man träffar sin partner i vuxen ålder får man leva med att partnern har ett förflutet.

Ärligt tarlat har jag svårt att förstå det där med att vara svartsjuk på ett ex. Det måste vara mycket enegikrävande att gå omnkring och oroa sig för något som hände innan man själv kom med i bilden. Jag förstår att känslor inte är rationella men jag tror man får jobba med och försöka släppa sådana känslor.

Tror inte det är värre för att partnern blivit lämnad. Jag har själv blivit lämnad, inte tusan vill jag ha tillbaka min ex-man för det. Men vi är goda vänner och umgås alla tre, min make nr 2, jag och mitt ex.

Kan ju lika gärna istället vara så att om ens partner lämnat någon så kan han/hon göra det igen... Så jag tror inte det har så stor betydelse för det.

Försök släppa era partners förflutna. Det är Dig han är tillsammans med NU!

• Anonym

HA!!! Jag önskar jag kunde tänka som du, Charlottsky!! Jag hade gjort ALLT för att bli sån, och nu när du skriver så, så kan jag tänka som du ett tag, men sen kommer tankarna tillbaka igen.....då jag inte känner mig så bra! Som t ex om ngn kompis till honom skulle säga "Hur kunde han lämna en sån tjej som hon...hon var SÅ himla snygg!" Klart att man blir svartsjuk och ledsen. Eller om han säger att hon var så bra i sängen.....men tycker att du inte vill så ofta....skulle du inte då bli svartsjuk?! Kom igen nu!!

• Charlottsky

Nej inte svartsjuk på exet, men rätt så ledsen på kompisen. Nu har ingen sagt så och jag tycker det är förfärligt dåligt av en s k kompis att säga på det sättet. Det är ju inte exet som säger sådant utan kompisen...

Kan ju berätta att jag hört saker som "han kan få bättre (läs snyggare)" (när jag var ihop med mitt ex) men jag försöker skaka av mig sådana dumma uttalanden.

Som alltid beror svartsjuka på inre osäkerhet. Det är det man får jobba med. Att ens partner haft förhållanden tidigare kan man inte ändra på, men man kan ändra på hur man själv förhåller sig till det.

Min man som jag är gift med nu fick kyssa många prinsessor innan han hittade mig. Jag skulle vara en mycket upptagen kvinna om jag skulle gå omkring och oroa mig över det...

• A, 25

Jag har två ex-kompisar och det respekterar min sambo, fast han hade det lite jobbigt i början. Min sambo har inte kontakt med något ex.

Jag säger som Charlottsky skriver, att om man träffar varandra i senare ålder så får man respektera att man har ett förflutet.
    Förövrigt måste jag skriva till dig Charlottsky att jag tycker du skriver MÅNGA bra inlägg här på bröllopstorget!!!

• Cecilia2

Charlottsky:

Du har helt och hållet rätt i allt du skriver. Det är framför allt det där sista: det är MIG han är tillsammans med NU!

Om någon skulle bli svartsjuk i vårt förhållande borde det vara min blivande, eftersom jag blev dumpad, trodde jag skulle dö, hämtade mig, insåg att livet var bra trevligt som singel, blev blixtförälskad i den jag nu ska gifta mig med. Allt inom loppet av 2 och en halv månad.... Jag är inte bästis med mitt ex, men vi har en helt avslappnad relation.

Och sedan den där fasen när jag hämtade mig har jag inte viljat ha tillbaks det för en enda sekund. Det förhållande jag har nu är helt och hållet annorlunda, allting stämmer oss emellan.

Och så är det jag som går och blir löjligt svartsjuk på hans ex... Det ÄR extremt energikrävande. Som tur är blixtrar det bara till ibland och dessutom mer och mer sällan. Som jag tidigare skrivit har jag dessutom en underbar man som för länge sedan fattat vad den här dumma svartsjukan handlar om - taskig självkänsla.

Så ofta kan vi trots allt träffa hans ex med ny pojkvän, utan att det känns konstigt eller ens jobbigt för mig. Vi kan även träffa mitt ex, dock helst inte på egen hand för hans nya är inte så förtjust i att vi umgås. En sån röra. Varför skall relationer bli så komplicerade...?

Det enda positiva i hela soppan är att det går att jobba med känslorna, som du säger Charlottsky. Jag har börjat och kommit ganska långt. Men när det går åt skogen har jag en härlig man till stöd. Jag är en mycket lyckligt lottad kvinna...

• Meddelande borttaget
  • Charlottsky

Ja det är skönt att ha en man som förstår och stöttar.

Jag blev också dumpad och trodde livet var slut... Tre månader efter att jag flyttat "hemifrån" s a s träffade jag mannen jag är gift med nu. Och det lustiga inträffade att mitt ex blev rätt sur för att jag träffat någon jag tyckte om. Typ, reservutgången stängd...

Jag vill inte påstå att jag aldrig känt svartsjuka, det har jag. Men aldrig mot sådant som hänt tidigare i en partners liv. Däremot när det varit andra damer som tyckt att min partner varit intressant... Jag har jobbat med det. Lätt är det inte, men det går. Kanske har det lite med åldern att göra också. Som 41-åring har man kanske bättre självkänsla än som 20-åring...

• Cecilia2

Charlottsky:

Så trevligt att höra att det gått lika fort för någon annan. Samtliga runt omkring höjde mycket högt på ögonbrynen. Nej, men snälla Cecilia, är det inte lite tidigt... Utom min gulliga mamma som direkt såg att jag hade hittat mannen i mitt liv och lyckönskade från första stund.

Alltför många andra kraxade olycksbådande Och varnade mig för hans bundehet till förra flickvännen...

Sensmoral: lyssna inte på omgivningen, bara på dina egna känslor! Särskilt om det är lite illa med självkänslan, för vad lyssnar man på då - jo allt det negativa...

Svar på tråden svartsjuk på hans ex