• Satzi

Förlovningsgräl (inte jag)

Pratade med en kompis idag som jag inte snackat med på länge, vi halkade in på en annan av våra gemensamma vänner som jag inte heller pratat med på väldigt länge.

Hon berättade att denna tjejen i nuläget var ur förbannad på sin kille så hon nästan funderade på att lämna honom.

Anledningen var att han hade friat till henne nyligen och gett henne en vacker ring i vitt guld och tre stenar (diamanter trodde hon).

Hon är en sån lite manipulativ och bortskämd person och hon började såklart genast försöka luska ut vad ringen hade kostat och var han hade köpt den (elakt ur min synpunkt) och lyckades tillslut få fram att ringen var köpt på Guldfynd och att dom tre stenarna inte alls var diamanter utan Cubric zirkonia och hade kostat runt 1000 lappen. Detta gjorde henne ilsk kan man säga *suck*

Hon hade rusat hem till sin sambo och slängt ringen i golvet och bölat och stortjutit om att hon inte var värd mer än detta osv osv. Killen (som är en riktig toffel) BAD OM URSÄKT men att han inte hade haft tillräckligt med pengar för att köpa nåt dyrare även om han ville osv osv och att han skulle försöka hitta en annan ring.

Jag tycker detta är HELT fel! Skulle min kille fria till mig så skulle jag inte bry mig om ringen! Bara det faktum att han hade friat hade gjort mig lycklig (självklart ska mn ju ändå välja en ring i bra material så att den håller länge och inte slits, men cubric zirkonia är väl inte så dåligt ändå?)

Vad tycker ni? Är det priset på ringen som räknas eller hade ni "nöjt" er med en ring från Guldfynd som inte kostat skjortan?

Jag har mina aningar att min kompis kommer bli en riktig Bridezilla *suckar* och jag tycker väldigt synd om killen.

• Svar på tråden Förlovningsgräl (inte jag)
  • Zozo

HAHA vad skulle JAG säga da; vi som inte ens förlovade oss med ringar!!
    Nej FY vilket sätt!

Jag undrar sedan hur manga här som eg kan se skillnad pa en cs och en diamant (om man far anta att slipningen i bada stenarna är av samma kvalitet). Jag tror iaf INTE att jag skulle kunna se skillnaden..

• rocketqueen

Oh my GOD!!! Vad konstigt. Det var ju inte som att han hade ljugit för henne och sagt att han köpte en kanondyr ring som kommer att hålla hela livstiden... och så bara det att hon var tvungen att luska ut var den kom ifrån! Och reaktionen på det! Nää säger jag bara... Om jag skulle gifta mig skulle bli glad för en första förlovningsring oavsett om det var en från tuggummiautomaten i hörnet eller en guldring från en juvelerare. Nu var det ju ändå inte en jättebillig ring hon fick heller... Vissa nöjer sig aldrig. Det är ju partnern man vill ha!

Från det jag läste i TS tycker jag att hela scenariot verkar väldigt konstigt och faktiskt bridezilla-igt. Big no-no.

• kackelmaja

Jag hade faktiskt kannt mig lite lurad om killen friade med en ring med cubic zirkonia, skulle inte vilja ga runt med fejkdiamanter pa fingret! Om han (eller vi) inte har rad med akta diamanter sa vill jag hellre ha en slat ring.

Men jag tycker det var fult gjort att luska reda pa vart han kopt den o vad den kostade.

• rocketqueen

kackelmaja
    Men det skulle du väl på förhand ha tagit upp med din partner så att han vet det? Eller sagt det efter ett tag när du fått ringen istället för att kasta den i golvet och skälla på honom?

• Jennybrewitz

När min kille friade fick jag en silverring från guldfynd som kostade typ 150:-. Det var ju bara en symbolisk ring och jag blev jätteglad att han ens tänkt på att köpa en ring!
    Usch, jag kan inte förstå hur man kan bli så bortskämd! Men om nu killen är sån toffel som du säger så kanske det är därför hon är van att få som hon vill...tråkigt för honom säger jag!

• RUMaria

Jag blir förbannad när jag läser detta- ett hett tips till killen/toffeln:

Dra dig ur medan du kan!

Man gifter väl sig av kärlek? Eller har jag helt tagit fel där? Man kanske ska gifta sig för att få dyra saker? Hon kanske borde ta en funderare på om hon faktiskt förtjänar nåt annat???

•  Miss Cee

Personligen så hade jag inte valt en förlovningsring/vigselring/frieriring med en cz i, just för att dessa ringar oftast förutsätts ha en diamant om det är en diamantliknande sten. Folk tar det för självklart att är det en vigselring med en vit sten så är det en diamant, så då hade jag ju föredragit att slippa det missförståndet.

men killens intention var ju väldigt fin och kärleksfull, och han har givetvis inte gjort något fel. Jag vet att många i USA har fåniga regler om att en förlovningsrings ska kosta si och så mycket, men det är ett hysteriskt patetiskt beteende enligt min mening, och verkligen inget för andra kvinnor att ta efter. Jag skulle skämmas ögonen ur mig.

Ville hon inte ha en ring med fejkstenar så fick hon väl helt enkelt se till att lägga krut på vigselringen, och få dem som hon vill ha. Skulle hon inte tycka att fejkringen passar bredvid så får hon väl säga till killen att de ska växla släta guldringar nu när de är förlovade, och bära frieriringen på högerhanden istället, som ett extra smycke.

Hade jag varit tjejen så hade jag också velat veta vad jag hade på fingret, för att undvika missförstånd. Men jag hade verkligen inte blivit besviken/sur/arg för attd et inte var en diamant, och jag hade inte förväntat mig det heller. Killen borde nog ha berättat (just för missförtsåndsrisken) men det är ett ärligt misstag att inte fatta det.

INGET av detta ursäktar på något sätt tjejens totalt patetiska beteende, och jag hoppas att killen tar sin ring och letar upp en brud som förtjänar den bättre.

• Euglena

_Cinderella_ och andra som höll med...
    Jag håller INTE med! Inte ska man väl BE OM URSÄKT när man ger en present heller!!!
    "Min älskade, jag vill dela mitt liv med dig,.... visst ja, förlåt, det är inte diamanter, det är bara stenar". Så ska ingen behöva göra, känna sig låg, förklarande och ursäktande när man ger en present!!

Deras förhållande verkar lida av komunikationsbrist helt enkelt. Har man vissa krav så kan man inte anta att partner förstår det på telepatisk väg.

Sen tycker jag privat att hon beter sig otroligt bortskämt och elakt, men det är för att jag aldrig skulle bete mig så. Jag hoppas de kan lösa det!

• kentfantast

Jag förstår faktiskt inte det här med "Folk tar det för självklart att är det en vigselring med en vit sten så är det en diamant, så då hade jag ju föredragit att slippa det missförståndet." Vad spelar det för roll om folk tror att det är en diamant? Tror de det är väl allt frid och fröjd? Och tror de det inte - who said it was?!
    Så länge ringen är snygg bryr jag mig inte om vad den innehåller... Särskilt inte om den kom till mig i ett frieri! Det är ju inte så att jag tänkt sälja den och tjäna grova pengar på den.

Svar på tråden Förlovningsgräl (inte jag)