• Therése

När säger man att man älskar varandra?

Jag är tillsammans med en underbar man sedan drygt tre månader. Det fungerar för det mesta väldigt bra, vi har våra konflikter men de löser vi och på det hela taget har jag nog aldrig haft ett bättre förhållande än detta. Jag känner redan nu att det här är en man som jag helt klart kan se mig själv med under många år framöver, gifta mig, bilda familj etc. Att jag verkligen älskar honom har jag vetat länge, jag tänker det varje dag.

MEN: han har hittills aldrig sagt att han älskar mig. Jag vet att han är lite blyg när det gäller att uttrycka stora känslor - han är bra på att VISA kärlek på andra sätt men dålig på att säga det i ord. T ex en gång sa jag att jag var kär i honom (vilket i mina ögon är så stort man kan säga det utan att använda ordet "älskar"). Han frågade vad jag la in i ordet "kär" och jag förklarade att det var väldigt stort för mig. Han svarade efter många om och men att han gillade mig.... Jag blev tyvärr jätteledsen över det och har efter det känt att jag inte vill säga något liknande igen, eftersom jag skulle bli så sårad om han inte gav mig ett lika starkt gensvar. Han har sagt att han tycker jättemycket om mig, att han har känslor för mig och så men inget mer än det.

Jag har hittills inte varit med om att en man har tagit så pass lång tid på sig med att säga att han älskar mig och ju längre tiden går desto mer börjar det kännas som att jag aldrig kommer att få höra det. Eftersom han varit lite mer sval i att uttrycka känslor för mig så vill jag inte heller vara först med att säga det till honom. Är det vanligt att det tar så här lång tid? Eller ska jag bara inse att han helt enkelt inte känner samma sak för mig som jag gör för honom?

Det är ju tyvärr inget man vill fråga om rent ut... Var har ni för erfarenheter?

• Svar på tråden När säger man att man älskar varandra?
  • Gemma

Man säger det nog när man är säker på sina egna känslor.

En kille sa det till mig efter första kyssen! Dessförinnan hade vi umgåtts i 1,5 månad utan att så mycket som nudda varann. Han tittade sen hoppfullt på mig och jag svarade bara: "mmmm..." Jobbigt. För jag var inte riktigt lika säker och ville inte göra honom besviken, senare.

Idag har vi levt ihop i 9 år, varav de två senaste som gifta. En del behöver nog lite mer tid på sig helt enkelt. Och nu säger vi "jag älskar dig" till varann flera gånger om dagen, via mail, SMS eller live. Trevligt!

• BrendaStarr

För mig är det som i den där låten "More than Words" med Extreme: för en del är det lätt att säga orden, bara slänga dem ur sig och tro att allt är fixat sen...

När jag träffade M2B så var vi rätt försiktiga, både han och jag, och ville inte ta NÅGRA stora ord i munnen iöver huvud taget - de första två, tre månaderna var vi överens om att vi bara var kompisar som hade sex, typ. "Jag tycker om dig" var lättare att säga och det fortsatte vi med tills vi flyttade ihop efter fyra månader och DÅ plötsligt blev det rätt att säga "jag älskar dig" till varandra. Och det kändes STOOORT - berg-och-dalbana i magen.
    Man ska känna ända långt nere i magen att man älskar någon och man ska göra skillnad på förälskelse och att älska. Jag har varit förälskad men den här mannen, honom älskar jag.

• Lilla Li

En av min sambos vänner har varit tillsammans med sin flickvän i drygt ett år nu. Det är hans första riktiga förhållande och han har aldrig varit kär. Inte ens på lågstadiet när man var kär i en ny var och varannan dag - han har helt enkelt aldrig känt så. För henne är det däremot tvärtom, hon har haft flera långa förhållanden och har lätt för att bli förälskad.

För honom är det dessutom en oerhört stor grej det här med förhållanden. Det tog flera månader innan han kunde säga att de verkligen var tillsammans. I somras hade han fortfarande inte sagt till henne att han var kär i henne, och jag frågade henne häromveckan om han sagt det än. Hon sa att han bara sagt att han har väldigt starka känslor för henne, att det aldrig känts så med någon annan. Men att han inte vet om han är kär för eftersom han aldrig varit det innan så har han inget att jämföra med.

Det tycker jag är ett konstigt sätt att resonera på - att man inte har något att jämföra med och därför inte vet. I så fall skulle ju ingen någonsin veta om de är kära första gången eftersom man inte har något att jämföra med...

Men hon sa att det gör inget. Hon skulle vilja höra honom säga det, men hon känner det och märker det på honom och det räcker. Nu ska de flytta ihop och det är ju som ni förstår ett ännu större steg för honom. Så jag tror det här är på riktigt även för honom.

Första gången min sambo träffade henne sa han till mig att det där är precis hans kompis typ. "De kommer gifta sig med varandra!" Återstår att se... :)

• snowdrop

Det hjälper inte att någon säger "jag älskar dig" hundra ggr om ifall du inte känner det. Jag tycker du är lyckligt lottad som känner dig älskad och har en man som visar känslor i praktiken istället för att komma med en massa klicheer. Av min erfarenhet att dömma så är killar så, ju mer de känner ju svårare har de för att sätta ord på sina känslor. Njut av er fina relation och ge din man den tid han behöver!

• Berner

För mig är "Jag älskar dig" stora ord som man inte bara säger i förbifarten, men som man givetvis vill höra ofta i alla fall.
    Vad jag blir lite nyfiken på är om TS och mannen i frågan i synnerhet på annatvis visar att han älskar henne.

Vissa personer och då framförallt män har liksom svårt att få orden över läpparna sammtidigt som de är väldigt kärleksfulla i handlig.
    Ibland beror det på att de helt enkelt är blyga och inte känner sig tillräckligt trygga än för att säga det och ibland beror det på uppfostran och hem förhållande.
    Var mamma och pappa kärleksfulla och öppna med ord inför varandra?
    Är föräldrarna skilda eller har han aldrig upplevt äkta kärlek på nära håll.

Det är så svårt att vetta hur andra människor är och "ska" vara.
    Ge en människa tid och till sist märker man om det är äkta kärlek eller om det bara är en nära-vän-relation.
    Sex och kärlek är ju inte heller alltid samma sak även om man önskar att det vore det.För en del är det rent fysiskt och för en del det ultimata kärleksbeviset.
    Alla är vi olika!

• Berner

Ursäkta men nu ser jag att jag stavat som en kratta. Hoppas ni fatta i alla fall!

• Zozo

Sheit! 3 man? Jag TROR det tog maken och mig typ 9 manader eller nat innan nan av oss sa de orden. Idag (efter 13 ar ) säger jag dem definitivt oftare men vill inte heller använda dem för mycket sa att de "slits ut". Maken säger dem mer sällan, men när de kommer är det verkligen fran hjärtat!

En kille sa "Jag älskar dig" till mig efter typ första kyssen.. Da visst jag knappt om jag skulle skratta el grata.. Det kändes bara fel.

Ta det lugnt! Det kommer..

• M.O:s älskling

en pojkvän som jag hade för nåt år sen tyckte oxå att det va lite svårt att säga.Men jag bara spelade cool som att jag inte heller kände det. så en natt så vaknade jag mitt i natten av: JAG ÄLSKAR DIG! jag hade fortfarande stängda ögon å sa bara på reflex: JAG ÄLSKAR DIG MED! han bara kved, men men men jag träänar ju bara, det va ju inte meningen att du skulle va vaken.haha så vem vet, de kanske säger det hela nätterna istället för på dan

• rocketqueen

M.O:s älskling
    Haha, oj! Vad fint

• Frifantasi

Jag förstår att du blir ledsen. Jag har varit i ett förhållande då min kille aldrig sa att han älskade mig. Efteråt har jag förstått hur mycket han älskade mig o blev lite förvånad. Som du säger är nog din kille blyg att säga det. Ta istället fasta på hans eget sätt att visa känslor för dig. Alla har vi våra sätt att säga det på Längre fram, om ni ska gå vidare i ert förhållande, ska han ju kunna stå för vad han känner för dig, men än tycker jag inte du ska behöva känna dig stressad att han inte uttrycker det i ord.

• Gemma

Zozo, jag trodde att min man sa det direkt för att han är fransman men där rök den teorin.

Lilla Li: Ja det är nog svårt att dra några slutsatser över huvud taget... Min man hävdade motsatsen, att han direkt visste att han var kär eftersom han inte varit det innan. Jag var mer "bränd" och därmed mer försiktig (tror det tog tre dagar till för mig att klämma fram det ;) ).

• Zozo

Gemma - Haha, nej de är nog precis lika olika som vi.. A andra sidan tycker jag inte nödvändigtvis att det är negativt. Jag vet inte om jag kommer ihg att mina föräldrar eller min bror nagonsin SAGT att de älskar mig.. min jag har aldrig tvivlat pa det det minsta. Min syster är den enda i familjen som jag säkert kommer ihag har sagt det i ord.

Vad jag menar med mitt svammel är att det finns sa manga sätt att visa kärlek - och ord är inte alltid det viktigaste eller starkaste.

Svar på tråden När säger man att man älskar varandra?