• Therése

När säger man att man älskar varandra?

Jag är tillsammans med en underbar man sedan drygt tre månader. Det fungerar för det mesta väldigt bra, vi har våra konflikter men de löser vi och på det hela taget har jag nog aldrig haft ett bättre förhållande än detta. Jag känner redan nu att det här är en man som jag helt klart kan se mig själv med under många år framöver, gifta mig, bilda familj etc. Att jag verkligen älskar honom har jag vetat länge, jag tänker det varje dag.

MEN: han har hittills aldrig sagt att han älskar mig. Jag vet att han är lite blyg när det gäller att uttrycka stora känslor - han är bra på att VISA kärlek på andra sätt men dålig på att säga det i ord. T ex en gång sa jag att jag var kär i honom (vilket i mina ögon är så stort man kan säga det utan att använda ordet "älskar"). Han frågade vad jag la in i ordet "kär" och jag förklarade att det var väldigt stort för mig. Han svarade efter många om och men att han gillade mig.... Jag blev tyvärr jätteledsen över det och har efter det känt att jag inte vill säga något liknande igen, eftersom jag skulle bli så sårad om han inte gav mig ett lika starkt gensvar. Han har sagt att han tycker jättemycket om mig, att han har känslor för mig och så men inget mer än det.

Jag har hittills inte varit med om att en man har tagit så pass lång tid på sig med att säga att han älskar mig och ju längre tiden går desto mer börjar det kännas som att jag aldrig kommer att få höra det. Eftersom han varit lite mer sval i att uttrycka känslor för mig så vill jag inte heller vara först med att säga det till honom. Är det vanligt att det tar så här lång tid? Eller ska jag bara inse att han helt enkelt inte känner samma sak för mig som jag gör för honom?

Det är ju tyvärr inget man vill fråga om rent ut... Var har ni för erfarenheter?

• Svar på tråden När säger man att man älskar varandra?
  • prinsessan_

Blue Moon,

Varför skulle det få dig att fundera? Låter som att det skulle vara "fel".

Finns ju inget rätt och fel tycker jag, det är så olika från relation till relation och från person till person. Själv så visste jag efter en månad att jag älskade min pojkvän och ville gifta mig med honom! :D

• Blue Moon

Prinsessan: att älska någon gör man när man känner varandra, när man varit tillsammans ett tag. Jag kan inte älska en männikska efter ett par månader! Visst kan jag känna stark för honom och tro att jag vill leva hela mitt liv med honom men att älska någon är stort!

Om jag hade känt en kille i 3 månade och han plötsligt sa att han älskade mig så skulle jag nog inte ta det på allvar, det låter impulsivt och vi skulle ju inte känna varandra. Han kanske slutar "älska" mig lika fort?

• Misery

Vad jag stör mig på folk som sätter tidsgräns på när det är okej att uttrycka en känsla.
    Känslor är inte logiska, att säga att man inte kan älska någon efter bara en viss tid är bara dumt, det finns inga regler.

Jag tycker man ska säga att man älskar någon när man gör det, inte när man tycker det gått passande lång tid.

• Blue Moon

Håller med, det har inget med tiden att göra!

Men för mig betyder att älska en person en stark känsla, det är ingen känsla som jag får på ett par månader!!!

• Misery

nej kanske inte, men det är du.

det jag tycker är dumt är när folk utgår helt från att alla andra fungerar som dem.

inget fel i att säga att man inte får sådana känslor på si och så kort tid, däremot att helt sonika utgå från att alla andra per automatik fungerar likadant, det är bara dumt.

• Blue Moon

Men snälla, jag svarade på TS inlägg och då måste jag väl svara som jag känner. Fattar ju jag också att alla är olika men hon undrade varför han inte sagt att han älskade henne utan bara sagt att han gillade henne! Då skriver jag att det finns människor som tex jag, som väntar med att säga Jag Älskar Dig.

Ibland verkar det som om folk vill missuppfatta.

• Misery

lugna ner dig, det var inte ens riktat till dig.

• rocketqueen

Therése
    Ta det lugnt! Vissa har lite svårt för att säga "jag älskar dig", andra tar det inte lika lång tid för. Att han inte har sagt "jag älskar dig" behöver inte alls betyda att han inte har några djupare känslor för dig! Men visst är det jobbigt att känna osäkerhet... Tre månader är dock ingenting för många, medan hos andra är det kärlek vid första ögonkastet. En del tar det flera år för att säga det så du kan vara lugn... Det bästa är ju alltid att prata om det så ni vet vad ni känner för varandra.

Blue Moon
    Försök då inte tala för alla andra, utan tala för dig själv. Du uttrycker ju misstro mot någon som säger "jag älskar dig" efter tre månader, men vad vet du om andras känslor? Det kan du aldrig veta.

Svar på tråden När säger man att man älskar varandra?