• Therése

När säger man att man älskar varandra?

Jag är tillsammans med en underbar man sedan drygt tre månader. Det fungerar för det mesta väldigt bra, vi har våra konflikter men de löser vi och på det hela taget har jag nog aldrig haft ett bättre förhållande än detta. Jag känner redan nu att det här är en man som jag helt klart kan se mig själv med under många år framöver, gifta mig, bilda familj etc. Att jag verkligen älskar honom har jag vetat länge, jag tänker det varje dag.

MEN: han har hittills aldrig sagt att han älskar mig. Jag vet att han är lite blyg när det gäller att uttrycka stora känslor - han är bra på att VISA kärlek på andra sätt men dålig på att säga det i ord. T ex en gång sa jag att jag var kär i honom (vilket i mina ögon är så stort man kan säga det utan att använda ordet "älskar"). Han frågade vad jag la in i ordet "kär" och jag förklarade att det var väldigt stort för mig. Han svarade efter många om och men att han gillade mig.... Jag blev tyvärr jätteledsen över det och har efter det känt att jag inte vill säga något liknande igen, eftersom jag skulle bli så sårad om han inte gav mig ett lika starkt gensvar. Han har sagt att han tycker jättemycket om mig, att han har känslor för mig och så men inget mer än det.

Jag har hittills inte varit med om att en man har tagit så pass lång tid på sig med att säga att han älskar mig och ju längre tiden går desto mer börjar det kännas som att jag aldrig kommer att få höra det. Eftersom han varit lite mer sval i att uttrycka känslor för mig så vill jag inte heller vara först med att säga det till honom. Är det vanligt att det tar så här lång tid? Eller ska jag bara inse att han helt enkelt inte känner samma sak för mig som jag gör för honom?

Det är ju tyvärr inget man vill fråga om rent ut... Var har ni för erfarenheter?

• Svar på tråden När säger man att man älskar varandra?
  • Therése

Många olika varianter här! Jag antar att jag är en sådan person som måste höra det för att tro det och därför går jag och tänker mycket på vad han säger och vad han inte säger... Inte så lätt.

• Joleen

Therése:

Kan du inte prata om er relation på ett litet casual sätt och luska lite om han är seriös och om han vill åt samma håll som du. Det är ju inte orden det hänger på utan engagemanget, jag kan dock förstå att du blev ledsen när han svarade dig så när du sade att du är kär i honom. Kanske kan ett samtal om det visa att han kommit längre i sina känslor än då! Säg t ex, nu har vi ju varit ihop i x antal månader, hur tycker du att vi har det tillsammans? Hur känns det för dig? Jag och min m2b pratar om sånt då och då, om det är något som vi tycker är jobbigt/konstigt eller om allt känns bra och på vilket sätt det känns bra och hur bra det känns! Oftast resulterar det i att vi pratar om hur fantastiskt vi trivs i varandras sällskap och att vi är jättelyckliga tillsammans!

• kentfantast

Min man och jag har känt varann sen vi var 15 år och blev störtförälskade för 1:a ggn. Sen blev vi inte tillsammans "på riktigt" förrän vi var 21.

Anyways (till saken), han sa jag älskar dig efter 5 mån då. Och jag sa "tack". Har blivit trackad för det av alla som vet om det, men just i den sekunden kände inte jag att jag hade tänkt över det tillräckligt mkt för att kunna svara samma sak. Det var kanske klumpigt uttryckt, och han blev väl rätt förvånad, men personligen skulle jag fortfarande hellre få ett uppriktigt tack än ett frampressat detsamma... Jag tycker alltså att man ska säga det när man är säker på att det är så man känner.

• Bröllopstokiig

Kan du inte börja med att fråga honom om just det, om det är ovanligt för honom att uttrycka känslor och att säga saker?

Är han ovan att prata om sådant?

Ta upp det till diskussion så du får en vink om du ska tolka det osm blyghet eler ointresse...

• Modestie

Du måste nog gå mest hans beteende. Att han har svårt att uttrycka känslor betyder inte att han inte älskar dig OM han inte behandlar dig illa/likgiltigt i övrigt.

Tänk dig det motdsatta. En man som dagligen bedyrar sin kärlek och sedan behandlar tjejen som skit. Det jag läser jag ganska ofta om här, män som säger att de älskar och vill vara med sin tjej, men visar det motsatta. Där finns skäl att vara tveksam.

Troligtvis har han svårt att uttrycka så stora ord eller så betyder ord inte lika mkt för honom. Jag håller dessutom med om att tre månader känns för mig som rätt kort tid för så stor aord. Jag har ainte heller sagt tat jag älskar någon efter tre månader, då är det förälselse för mig möjligtvis, jag är tänd, jag är kär och galen, men om jag älskar vet jag inte förrän senare.

Pressa inte fram något då kan han bli just pressad och dra sig undan

• Luscinia

Min gubbe sa inte "jag älskar dig" förrän efter drygt ett år... dock hade han tidigare berättat (när jag pressade honom) att han hade väldigt svårt för just dom orden. Han har ett väldigt långt förhållande (10 år) bakom sig och hon brukade visst håna honom för att han var så "känslig" när han sa det till henne...

Och, numera säger han det var och varannan sekund... ... och jag har aldrig behövt tvivla på hans kärlek utan han har alltid visat den väldigt tydligt.

• prinsessan_

Åh, jag är väldigt spontan så jag tycker så klart att man ska säga "jag älskar dig" första gången känslan kommer. Men det finns kanske bättre och sämre tidpunkter att säga dessa stora ord på. Själv så sa jag nog det till min pojke efter cirka 3 månader och han han faktiskt kläcka det alldeles innan mig.

• mission impossible?

Min sambo hade inte haft något längre förhållande innan vi träffades, men jag hade haft det och använt och i princip missbrukat "de stora orden". Jag önskar att jag inte slängt ur mig de orden, för nu först vet jag vad det betyder att älska någon!

Sambon sa redan i början att den han säger att han älskar, den ska han gifta sig med.. Att han älskar mig har han sagt men nu är det de andra stora orden som tar tiiiiid!

Jag tycker iallafall man ska njuta av känslan man har för någon annan och inte hänga upp sig på ord. Så länge som man visar sin kärlek genom handling så kan man vara lugn. Jag tycker att det är ett säkrare tecken på kärlek än orden jag älskar dig eftersom man så lätt kan slänga ur sig dem!

• Blue Moon

3 månader är ju inte så lång tid kan jag tycka. Om en kille hade sagt att han älskade mig efter 3 månader så hade jag nog funderat lite.

Ta det lugnt, ha kul tillsammans, kärlek kommer när ni är tillsammans och en vacker dag så säger han att han älskar dig!

• anne på grönkulla

Min man sa det redan efter nån vecka, och jag blev helt överrumplad. Jag minns inte ens om jag sa det tillbaka då eller om det dröjde några dagar. Men så hade vi känt varann ganska länge när vi blev ihop, så då kändes allt väldigt säkert väldigt fort när vi blev tillsammans. Han började också rätt snabbt prata om "när vi gifter oss".

Sen dröjde det 3 1/2 år innan vi formellt förlovade oss och 5 (från det att vi blev ihop alltså) innan vi gifte oss.

Svar på tråden När säger man att man älskar varandra?