• Rat
    Äldre 17 Feb 17:01
    20279 visningar
    21 svar
    21
    20279

    Järnbrist efter missfall. Hjälp!

    Snälla kan någon tipsa mig om hur jag får i mig mycket järn i maten. Jag har nyligen haft ett missfall (för ca en mån sen) och förlorade mycket blod i samband med det. Har låga blodvärden fortf och är FRUKTANSVÄRT trött hela tiden. Jag äter järntabletter men det går så långsamt. Jag kan tillägga att jag är vegetarian så blodpudding är inte ett alt. någon som kan ge ett tips på vad ska jag äta? Orkar inte vara så här trött hela tiden

  • Svar på tråden Järnbrist efter missfall. Hjälp!
  • Myspri­ck
    Äldre 17 Feb 17:50
    #0

    broccoli, paprika, spenat. Linser... Hoppas du piggar på dig!

  • Äldre 17 Feb 18:02
    #0

    Järntabletter?

    Se till att få i dig citrus också, c-vitamnin underlättar för kroppen att ta upp järn sägs det.

  • Rat
    Äldre 17 Feb 18:26
    #0

    Tack snälla ni. Har hört att te och kaffe hindrar kroppen att ta upp järn. Kan inte sluta dricka kaffe helt, väntar med att dricka te el kaffe två tim. efter jag har ätit och tagit järntabl. Det funkar väl? nån som vet? Och hur är det med grönt te? Är det lika illa? Suck

  • vixen not a tramp
    Äldre 17 Feb 19:05
    #0

    Vad äter du för järntabletter? Niferex är jättebra!

  • Lena+M­attias­=sant
    Äldre 17 Feb 19:16
    #0

    Rat: Nej grönt te är inte lika illa. Bäst är det dock om du kan gå över till örtte eller rött te som helt saknar tein.

  • Rat
    Äldre 17 Feb 19:57
    #0

    Mia.Maria
    Duroferon heter dom. Inget animaliskt i

    Lena+Mattis=sant
    Tack ska genast inhandla nytt te. Mycket te behövs för att värma upp den här blodlösa kalla kroppen

  • pickol­ina
    Äldre 17 Feb 20:24
    #0

    Kaffe är ok att dricka efter maten, det tom snabbar på förbränningen. Om upptaget är inkluderat vet jag ej. Te ska man däremot vänta minst 2h med att dricka, då det tvärtom försämrar förbränningen. Det är vad jag hört och läst i alla fall.. :)

    Men som sagt, örtte är ju bra, dom innehåller ju inget koffein. Vilket grönt te faktiskt gör.

    Jag kan varmt rekommendera rött kanelte..

    Kolla att det står "koffeinfritt" bara. Jag har sett teer som man tror ska vara koffeinfria, där dom tillsatt vanligt te/koffein.

    Oväsentlighet. Rött te är egentligen detsamma som det vi kallar svart te. Men vi säger rött te om örtteet "rooibos".. :)

  • silver­a
    Äldre 17 Feb 21:07
    #0

    En sak om grönt te...

    Om man vill bli gravid, rekommenderas ju kvinnor att äta 400 mikrogram folsyra per dag, för att bla. undvika ryggmärgsbråck på babyn. Folsyra underlättar vid celldelningen, och det är därför man ska ladda kroppen med det innan man blir gravid.

    MEN, dricker man det nyttiga gröna teet, så tar inte kroppen upp den folsyra som den behöver... Så undvik grönt te i samband med folsyra.

  • Rat
    Äldre 17 Feb 22:10
    #0

    Mycket intressant info om te och förbränning men det här med järnet hörni.........

  • pickol­ina
    Äldre 17 Feb 22:25
    #0

    Undvik anti-inflammatoriska värktabletter, dom kan tydligen ge blödningar som förvärrar järnbrist. Vet inte om det gör någon större skillnad men kan ju vara värt att ta det säkra före det osäkra i alla fall.

Svar på tråden Järnbrist efter missfall. Hjälp!