• Fillifjonkan80

Vigsel på Cinderella utan präst!!??

Hejsan, jag och min sambo ska gifta oss den 17 november på Viking Lines Cinderella. Har pratat med Svenska Kyrkan och de kan inte hjälpa oss. Hur får man tag på en präst som kan stå till tjänst? Eller någon annan som får genomföra vigslar (det måste inte vara en präst). Vi bjuder naturligtvis på kryssningen med mat och hela köret.

Någon som kan ge tips här??

• Svar på tråden Vigsel på Cinderella utan präst!!??
  • Berner

Göran Persson vide väl någon för några år sedan?

• änglatärnan

Fillifjonkan80

Jag tycker det later sa intressant! Hur manga gaster har ni bjudit? Far man fraga vad det kostar me ett sant kalas? Det e ju ganska fiffigt att man har allting samlat pa farjan, med sovplatser och allt!

Hoppas det loser sej me prasten, tyvarr kan jag inte hjalpa...
    kram

• Jeez

Filifjonkan, ja, nog är du lite frustrerad över att du inte hittar nån lösning... men det är INTE kyrkans fel. Som präst måste man väl få ha lediga helger också? Och att lägga en hel helgs arbetstid på EN vigsel inklusive förberedelsetid anses nog inte försvarbart av de flesta arbetsgivare. Tyvärr, för er del.

Jag förmodar att du vid det här laget ringt runt till alla på länsstyrelsens lista? Och pratat med rederiet? En del kaptener har ju vigselrätt.

• Fillifjonkan80

JennyP, ja präster fååår vara lediga, tänk att jag faktiskt tycker det...missade att jag hade skrivit något annat i mitt tidigare inlägg (?).

Att läsa mellan raderna kräver stor kunskap om författaren...

;)

• Jeez

Jag tog inte så himla illa upp egentligen, mer trött på förväntningarna som många faktiskt ger uttryck för här om "rätten" att få välja och vraka hur man vill annars är det dålig service... Men jag hade helt klart kunnat kosta på mig en smiley, det hade jag, för jag tror inte att du hade onda avsikter på nåt sätt.

• PrästA

Har ni kollat om vigseln kan ske innan ni lämnar land? Då kan ju prästen/vigselförrättaren viga er och sen få få iland.

För tyvärr är det ju så att många av oss jobbar väldigt mycket och hur gärna vi än vill hjälpa till är det inte alltid man orkar, (eller ens respektive går med på det)och att då ta en hel helg för att åka på kryssning...nja ;)

• Fillifjonkan80

Nu är det ordnat!! Har bokat in en borgerlig vigselförrättare som gärna följde med på kryss. Han får ta med sig en bekant och vi bjuder på hytt, resa och mat. Känns skönt att ha det avklarat nu. Tack för alla råd och tips!

• Jeez

Skönt

Ha ett fantastisk bröllop och njut!

• Fjällräv

Eftersom jag är den präst som trodde att jag kanske skulle kunna viga på båten, men sen insåg att jag inte kan det vill jag gärna berätta varför;

I väntan på besked från min biskop om detta var ok sa en kollega upp sig, och vi vet inte hur snart vi kan få en ersättare här. Det innebära att på (nu) okänd tid kommer vi vara 2 pers om att göra 3 personers jobb. Det är inte så smart att under sådana förhållanden ta på sig vigslar eller andra kyrkliga handlingar utanför församlingen.

Gott att se att ni fann en annan lösning.

• Fillifjonkan80

Ja, ingen fara här fjällräven. Jag har inte varit bitter på någon enskild person utan mer på systemet. Har varit svårt att få hjälp när man har ringt runt och frågat. Det är ju lättare att ordna borgerlig vigsel då de har en slags samordnare som man kontaktar och hon mailar sedan ut frågan till alla behöriga.

:)

Svar på tråden Vigsel på Cinderella utan präst!!??