• Fillifjonkan80

Vigsel på Cinderella utan präst!!??

Hejsan, jag och min sambo ska gifta oss den 17 november på Viking Lines Cinderella. Har pratat med Svenska Kyrkan och de kan inte hjälpa oss. Hur får man tag på en präst som kan stå till tjänst? Eller någon annan som får genomföra vigslar (det måste inte vara en präst). Vi bjuder naturligtvis på kryssningen med mat och hela köret.

Någon som kan ge tips här??

• Svar på tråden Vigsel på Cinderella utan präst!!??
  • anne på grönkulla

Ring din kommun eller kolla via länsstyrelsen - där framgår vilka som har borgerlig vigselrätt.

Men det där med att vissa yrkeskategorier skulle ha automatisk vigselrätt tror jag är en vandringsmyt - det påstås ofta men jag har faktiskt aldrig hört om det på riktigt.

• Fjällräv

Nyfiken fråga; Hur löser man "allt" på en båt? Med musik menar jag. Och VAR gifter man sig? Knappast på diskot eller i en koridor?

Jag är ledig den helgen och skulle ev kunna göra er vigsel.

• Karis Annelie

Nehof jag har hört att om i sverige får man absolut inte nåt tillfälligt tillstånd, utan det är enbart de som är utsedda sedan tidigare som får utfärda vigsel.
    så var har du hört detta?

• Fillifjonkan80

Hej Fjällräv oh tack för det fina erbjudandet! =) Vi kommer att ordna vigseln i ett konferansrum och ha "vår" kärleksballad spelad i högtalarna då vi går fram. Vill du veta mer får du gärna maila mig på veronica2.nilsson@vasteras.se

Vore jättekul om du har möjlighet att hjälpa oss!

• Fjällräv

Det är inte ett fullfjädrat erbjudande - när jag är ledig en helg behöver jag samråda med maken innan jag "Hittar på nåt".

Skriver till Dig.

• Karis Annelie

fillifjonkan . du får väl bjuda med maken åsså så de får lite mysig helg på köpet så löser det sej nog ;)
    det här är skitspännande hur det ska gå :D

• Fillifjonkan80

Karis Annelie, det var ett mycket bra tips! Tack! =)

• Fjällräv

Har mejlat Filifjonkan, men kom på¨att det nog är enklare att "prata" i chatten, så jag går dit.

• Fillifjonkan80

Ännu ingen präst!!! Någon som vet nån som kan ställa upp och viga oss? Vi vill nog helst ta det borgligt då det verkar så himla svårt att ordna med präst. Modern kyrka?? Inte konstigt att folk går ur kan man tycka, men men...är nog bara lite bitter nu. =/

• Berner

Brukar inte sjökaptener vara behöriga?
    Någon politiker i stan?
    Annan borglig vigselförrättare!

Svar på tråden Vigsel på Cinderella utan präst!!??