• Fillifjonkan80

Vigsel på Cinderella utan präst!!??

Hejsan, jag och min sambo ska gifta oss den 17 november på Viking Lines Cinderella. Har pratat med Svenska Kyrkan och de kan inte hjälpa oss. Hur får man tag på en präst som kan stå till tjänst? Eller någon annan som får genomföra vigslar (det måste inte vara en präst). Vi bjuder naturligtvis på kryssningen med mat och hela köret.

Någon som kan ge tips här??

• Svar på tråden Vigsel på Cinderella utan präst!!??
  • Lady o Lufsen

Du bör kanske fråga kaptenen om han är behörig!!

Vissa kaptener har nämligen behörighet att viga.

• Lady o Lufsen

Tillägg:
    Borgmästare, rektorer, kommunalråd och just sjö- eller flygkaptener är några som har behörighet om man vill gifta sig borgerligt...

• maria1xx

Precis vad jag tänkte.
    Kaptener har oftast behörighet att viga par.
    Fråga om han kan hjälpa er.

• Fillifjonkan80

Hej, pratade med de på Cinderella då jag gjorde bokningen men de sa att de inte kunde hjälpa mig med vigselförrättare utan att jag fick ordna det själv. Kanske ska fråga igen, de kanske antog att jag ville ha en präst?

• Joleen

Du känner inte någon präst som kan ställa upp och göra det?

• Fillifjonkan80

Om jag hade gjort det så hade jag nog haft det i tanken. Men jag känner inga präster eller kaptener eller rektorer, tyvärr. Men tack för tipset! =)

• A:s wife

kolla med typ stadshuset(eller kommunen?) eller nån annan vigsellokal. de brukar ha namn på vigselförrättare som du kanske kan fråga?

• Lintuvirta

Halloj!
    Jag har några vänner som är präster...*leeer* Tokroliga människor som säkert ställer upp. Maila mig så ska du få namn och nummer...

rebecka105@hotmail.com

• viktualia

Borgeliga vigselförrättare utses av Länssstyrelsen och dem hittar du via www.lst.se

De som i första hand har vigselrätt är politiker och vissa jurister... borgmästare finns det väl inte några i Sverige och rektorer har jag ALDRIG hört talas om i de här sammanhangen...

Näe, ring Länsstyrelsen och be om tips/lista!

• Nehof

Om man har någon kamrat som är lämplig så kan man söka ett tillfälligt tillstånd hos Länsstyrelsen.

Svar på tråden Vigsel på Cinderella utan präst!!??