• Pumpkin

Helt OT: Katter och orkidéer - nån som vet?

Många krukväxter är ju giftiga för katter, men är det nån som vet om orkidéer är en av dom? Har fått en av svärmor och katterna gillar att tugga på blommorna lite då och då så jag vill veta hur oåtkomligt jag bör ställa den...

• Svar på tråden Helt OT: Katter och orkidéer - nån som vet?
  • A&R

Katter brukar känna på sig om växten är giftig eller inte. Vill du inte ha blomman tuggad så flytta den... Har själv två "monster" här hemma och de kan inte låta mina flaskliljor vara ifred, så de står i eget, stängt rum nu. Tycker själv inte om tuggade blomblad.

• Sister of the Night

Det händer att katter knaprar även på giftiga växter, så säker bör man inte känna sig.
    Det påstås att nio av tio vita blommor är giftiga (åtminstone i någon mån).
    Växter med vit sav sägs också vara smått (eller rejält) giftiga.

Ska kolla om jag kan hitta min växtbok, där kan det stå nåt intressant!

• anjo_73

Jag skulle inte lita på att katten själv avgör om blomman är lämplig eller inte! Det kan hända betydligt värre saker än tuggade blad.

Vår ena katt äter på ALLA blommor, han skulle säkert tom tugga på kaktusar om vi hade några...

Ring och fråga någon blomsteraffär och om de inte vet kan man fråga giftinformationscentralen om blomman är farlig för barn att få i sig. Är den det ska katter med största sannolikhet inte äta den heller.

• Lady o Lufsen

Nej...man kan tyvär inte lita på att katten själv avgör om den är giftig. Det har jag fyra levande( som tur är, trots allt) exempel på...

• Sister of the Night

Ok, i boken "Farliga och ofarliga växter av Sven-Olov Strandhede kan man läsa att orkidéfamiljen är mycket stor och att de där ingående arterna har väldigt olika egenskaper. Somliga har nyttjats inom folkmedicinen.
    Där nämns även kräkningar och diarré som följd på förtäring av orkidéknölar.
    Ett antal orkidéer uppvisar medelstark sensibiliseringspotens men utlöser "relativt sällan" allergier.

Instämmer med anjo_73; om en växt är farlig för barn, bör den heller inte förtäras av katt.
    Men sen tillkommer det faktum att ämnen som är ofarliga för människor, till exempel vissa mediciner eller vanlig mjölkchoklad, för katt och hund kan utgöra en fara för livet.

Alltså; desto mindre kisse knaprar på bladen desto bättre. :)

Men testa att så kattgräs! Det får i vissa familjer katten att hellre tugga på det.

• Sister of the Night

Sen kan jag tillägga att de mest kända farliga växterna för såväl katt som barn torde vara julstjärna, murgröna, nerium oleander samt prickblad (=dieffenbachia).
    Alla väldigt vanliga förutom nerium, som tycks förekomma mera sällan.

• Marskatt

S o t N

Ok, det avgör saken. Min sista prickblad åkte precis ut genom dörren! Här ska varken katter eller ungar bli förgiftade av nån krukväxt. Tack för tipset!

• anjo_73

Ja, det finns ju saker som är helt ofarliga för människor som absolut inte ska ätas av husdjur.

Dock sade veterinären (efter en liten incident), att just med växter kan man gå efter om de finns listade som giftiga för människor och framförallt barn eftersom det kan räcka med små mängder även för dem.

Jag visste faktiskt inte att vanlig Garderobsblomma är giftig för katter, innan vår katt blev jättedålig när han smakat på ett sådant blad! Som tur är gick det bra (och blommorna åkte ut fort som sjutton). Så nu är jag nitisk och kollar upp allt grönt innan det släpps innanför dörren.

Hellre ofarliga växter med tandmärken i bladen än en sjuk kisse...

• Sister of the Night

Varsågod! :) *säger Sister glatt och myser över sin mission att "rädda" barn och djur* ;) :)

Svar på tråden Helt OT: Katter och orkidéer - nån som vet?