• Pumpkin

Helt OT: Katter och orkidéer - nån som vet?

Många krukväxter är ju giftiga för katter, men är det nån som vet om orkidéer är en av dom? Har fått en av svärmor och katterna gillar att tugga på blommorna lite då och då så jag vill veta hur oåtkomligt jag bör ställa den...

• Svar på tråden Helt OT: Katter och orkidéer - nån som vet?
  • Marskatt

Hjälp! Vad törs man ha kvar i fönstren egentligen? Kroton? Fikusar?

• Sister of the Night

"fjantbollar" :D :D :D

• Marskatt

S o t N

Jo iofs, vi hade en katt som var galen i gurka, kallt kaffe och... grodor! Blä!

• Marskatt

Jo men de är ju lite fjantiga... o fulla i päls (som pälsbollar)... o den ena ligger bara på soffan hela dagarna (största fjantbollen) o den andra sitter helst o värmer rumpan mot elementen eller ovanpå diskmaskinen. Hoppas de gillar vårt nya hus med golvvärme sen!

• Mrs.K

Vill ni ha krukväxter som katterna tål, är bra för katten och som katten äter mer än gärna rekommenderar jag ampellilja, det är perfekt som kattgräs!

I övrigt lever jag efter "Ju mindre blommor desto mindre problem" ;) Mina katter gillar inte tjocka blommor såsom porslinsblomma och svärmorstunga, så dessa har jag varsinn av. Men i övrigt är det väldigt tomt förutom ampellilja.

• Lady o Lufsen

...min ena kille blir helt dimmig på ögonen och dreglar när vi tar fram oliver- jag tror att det kan vara en konserverad katt-drog. Vad tror ni?

• anjo_73

Ja, de har väl lika olika smak som vi människor. Vår ena kisse har "normal" smak och gillar skinka, räkor, kyckling och fisk.

Den andra föredrar chips, cheeseballs, glass, smoothies, sparris och messmör... Däremot ratar han räkor och annat som katter brukar älska. Obegripligt.

Kanske lika så bra att han är allergisk och numera bara får äta sitt allergifoder (och ananasjuicen då...)

• Sister of the Night

anjo_73

Verkligen? *förvånad* Har aldrig hört talas om. Säger veterinären det så bör det ju stämma. Men hur funkar det med oxalsyran då? *grubbel*

Det finns även kattmat framtagen för ändamålet; foder med nåt liknande "hairball control" i namnet.
    Men jag vet inte HUR det funkar. Men det SKA visst göra det.

• Sister of the Night

Marskatt

vet inte, men både Kroton och Fikus har ju vit växtsaft.

Kan kolla vad jag hittar i boken :D

• anjo_73

Sister of the Night:

Ja, han fick sådant foder förut. Men tyvärr är han allergisk mot något, så nu äter han bara allergifoder. Har fått stränga order av veterinären.

Vilket ju faktiskt har hjälpt också, så än så länge ifrågasätter jag det inte! Han var sjuk massor i somras och det slipper man ju gärna om man kan.

Svar på tråden Helt OT: Katter och orkidéer - nån som vet?