Inlägg från: anjo_73 |Visa alla inlägg
  • anjo_73

Helt OT: Katter och orkidéer - nån som vet?

Jag skulle inte lita på att katten själv avgör om blomman är lämplig eller inte! Det kan hända betydligt värre saker än tuggade blad.

Vår ena katt äter på ALLA blommor, han skulle säkert tom tugga på kaktusar om vi hade några...

Ring och fråga någon blomsteraffär och om de inte vet kan man fråga giftinformationscentralen om blomman är farlig för barn att få i sig. Är den det ska katter med största sannolikhet inte äta den heller.

• anjo_73

Ja, det finns ju saker som är helt ofarliga för människor som absolut inte ska ätas av husdjur.

Dock sade veterinären (efter en liten incident), att just med växter kan man gå efter om de finns listade som giftiga för människor och framförallt barn eftersom det kan räcka med små mängder även för dem.

Jag visste faktiskt inte att vanlig Garderobsblomma är giftig för katter, innan vår katt blev jättedålig när han smakat på ett sådant blad! Som tur är gick det bra (och blommorna åkte ut fort som sjutton). Så nu är jag nitisk och kollar upp allt grönt innan det släpps innanför dörren.

Hellre ofarliga växter med tandmärken i bladen än en sjuk kisse...

• anjo_73

Fast det som står där gäller ju då i första hand människor, så man får väl ta det för vad det är.

• anjo_73

Hmm... Tips?

Jag vet inte hur vetenskapligt det är, men vi har fått tipset av veterinären att ge vår kisse ananasjuice, eftersom han har problem med hårbollar. Enligt henne ska det hjälpa till att lösa upp dem, så att de inte fastnar i magen.

Och han gillar det!

• anjo_73

Ja, de har väl lika olika smak som vi människor. Vår ena kisse har "normal" smak och gillar skinka, räkor, kyckling och fisk.

Den andra föredrar chips, cheeseballs, glass, smoothies, sparris och messmör... Däremot ratar han räkor och annat som katter brukar älska. Obegripligt.

Kanske lika så bra att han är allergisk och numera bara får äta sitt allergifoder (och ananasjuicen då...)

• anjo_73

Sister of the Night:

Ja, han fick sådant foder förut. Men tyvärr är han allergisk mot något, så nu äter han bara allergifoder. Har fått stränga order av veterinären.

Vilket ju faktiskt har hjälpt också, så än så länge ifrågasätter jag det inte! Han var sjuk massor i somras och det slipper man ju gärna om man kan.

• anjo_73

Ampelliljor lever ett farligt liv här, men annars är det bra. Tröttnade dock på blommor med punkfrisyr

• anjo_73

Oh, ja. Hela blomman, tills det bara var stubb kvar.

Jag brukade få ställa upp dem på en bokhylla emellanåt, så att de hann hämta sig lite. De är ju rätt tacksamma och snabbväxande, men så fort de kom ner i "katthöjd" så var de stubbade igen...

Svar på tråden Helt OT: Katter och orkidéer - nån som vet?