Inlägg från: Sister of the Night |Visa alla inlägg
  • Sister of the Night

Helt OT: Katter och orkidéer - nån som vet?

Det händer att katter knaprar även på giftiga växter, så säker bör man inte känna sig.
    Det påstås att nio av tio vita blommor är giftiga (åtminstone i någon mån).
    Växter med vit sav sägs också vara smått (eller rejält) giftiga.

Ska kolla om jag kan hitta min växtbok, där kan det stå nåt intressant!

• Sister of the Night

Ok, i boken "Farliga och ofarliga växter av Sven-Olov Strandhede kan man läsa att orkidéfamiljen är mycket stor och att de där ingående arterna har väldigt olika egenskaper. Somliga har nyttjats inom folkmedicinen.
    Där nämns även kräkningar och diarré som följd på förtäring av orkidéknölar.
    Ett antal orkidéer uppvisar medelstark sensibiliseringspotens men utlöser "relativt sällan" allergier.

Instämmer med anjo_73; om en växt är farlig för barn, bör den heller inte förtäras av katt.
    Men sen tillkommer det faktum att ämnen som är ofarliga för människor, till exempel vissa mediciner eller vanlig mjölkchoklad, för katt och hund kan utgöra en fara för livet.

Alltså; desto mindre kisse knaprar på bladen desto bättre. :)

Men testa att så kattgräs! Det får i vissa familjer katten att hellre tugga på det.

• Sister of the Night

Sen kan jag tillägga att de mest kända farliga växterna för såväl katt som barn torde vara julstjärna, murgröna, nerium oleander samt prickblad (=dieffenbachia).
    Alla väldigt vanliga förutom nerium, som tycks förekomma mera sällan.

• Sister of the Night

Varsågod! :) *säger Sister glatt och myser över sin mission att "rädda" barn och djur* ;) :)

• Sister of the Night

anjo_73

Håller med dig SÅ MYCKET!!
    Vad är naggade blad mot en kisse som måste till doktorn...?

Garderobsblomma! :o Det var som tusan. Nu har jag ingen, men ändå. Vem hade ttrott nåt sånt?!

Förresten, ni vet väl att man inte bör ge hund eller katt frukt som till exempel päron? Det innehåller oxalsyra, vilket kan orsaka oxalatstensbildning i urinvägarna hos dessa djur (totalt livsfarligt om den sätter sig ivägenför uinflödet.)

• Sister of the Night

Tack för länken!!

• Sister of the Night

Men det här var ju en förbaskat bra tråd! :)

*läser gärna fler tips!*

• Sister of the Night

Solanumsläktet är inte heller att leka med, förresten. Så om ni till äventyrs råkar ha planterat ensättpotatis i kruka så ät för all del inte av blasten.
    I detta släkte ingår även en krukväxt med orangefärgade bär. Beware....!

• Sister of the Night

Marskatt

Finns kissar med de mest märkliga vanor... :D
    Så man får ju vakta dem mot deras egen aptit emeelanåt :D

Jodå, när jag var liten tyckte vår katt mycket om äpple(!) och gurka (Ok, det senare kan man ju begripa i någon mån).

Vindruvor ska visst heller inte vara så lämpligt, men om det beror på syran eller kärnorna ska jag låta vara osagt *minnet...?*

Svar på tråden Helt OT: Katter och orkidéer - nån som vet?