• Karis Annelie

Förlovningspresenters vara eller icke vara.

Hejsan! :)
    detta blir min allra första trådstart. värsta cooolt ;)
    Iallafall så är min lilla fråga, fick ni presenter av folk när ni förlovade er?
    Jag har förstått det som att det är väldigt olika. i en del familjer är det självklart, i andra inte.
    Vi har enbart fått en godisskål från min kompis. Ingen annan har överhuvudtaget tänkt på det.
    Måste erkänna att lite besviken är jag. Trodde iallafall våra föräldrar skulle tänka på det. Det är ju STORT!

• Svar på tråden Förlovningspresenters vara eller icke vara.
  • Karis Annelie

Nej nu måste jag dra o handla mat. "nej men! en inslagen gurka, bara till mig?!?! oj va snälla ni är!!!"
    *SKADAD* ;)

• NuÄrDetDags

Har aldrig hört talas om att en förlovning skulle vara en anledning till presenter - och ingen runt oss heller, tror jag, för vi fick inga.

• Snart_FruL

Jag och min m2b hade inte heller hört talas om förlovningspresenter. Vi blev väldigt förvånade när en av min mammas väninnor gav oss en flaska vin. I övrigt har vi inte fått några presenter.

• Soleil

Vi fick en fåtölj av mina föräldrar, som vi hade trånat efter ett par gånger då vi varit på Ikea tillsammans. En total överraskning, det väntade vi oss inte alls!

Tror inte vi fick något från hans familj. Vill minnas att en kompis och våra farmödrar skickade grattiskort. Väntade oss absolut inga saker, så all uppskattning var trevlig.

• Yllo

Nu har jag varit förlovad några gånger så det här är min erfarenhet av förlovningspresente

Jag fick förlovningspresenter när jag förlovade mig första gången. Bjöd in hela släkten (både hans och min) på förlovningskaffen. Hela min släkt var dock emot den förlovningen och blev väldigt glada när den bröts någrar år senare.

Gångerna efteråt har jag inte fått något alls i present.
    Men nu till bröllopet så fick vi MASSOR

• Karis Annelie

haha skönt att du är så ärlig och gör roliga smileys bredvid ;D
    jo man kan förstå om man inte får presenter andra och tredje gången liksom... men till bröllopet är det ju en självklarhet, vilket nästan gör det lite tristare, iaf för min del, då folk inte kan välja själva om de vill ge nåt eller inte... det är så väntat.

• Lainan

Nope, inga presenter av vare sig mina eller hans föräldrar, eller av någon annan. Däremot bjöd vi dem på fin restaurang kvällen vi förlovade oss... Fast å andra sidan har våra familjer hjälpt oss OTROLIGT mycket med totalrenoveringen av vår villa, där vi ändrat väggar, installerat nytt kök, gjort om badrummet med mera. Dessutom ställer de alltid upp för oss, så jag tycker inte att det gör något alls att vi inte fick presenter - deras hjälp är mer än nog!

Fast å andra sidan betalar de för vårt bröllop...

•  Miss Cee

När syrran förlovade sig hade de en middag för den närmaste familjen. Då fick de presenter av de som var där.

När vi förlovade oss hade vi inget firande på så sätt, men fick en present av syrran (keramiktroll med hjärta) :) och något av mamma som jag inte minns vad..

Det är väl som med födelsedagar. Väljer man att ordna ett firande så är det brukligt att gratulera. Annars är det ju som att man "avsäger sig" uppmärksamheten, och då är det ju rimligt att låta bli attge present.

• Yllo

Jag tror nog att det är vanligt att man ger förlovningspresent om man bjuds in på förlovningsfest eller kaffe (oavsett om någon i paret varit förlovade tidigare) MEN jag tycker inte att man ska förvänta sig att få några presenter om man inte bjuder in folk att fira förlovningen.

• Karis Annelie

hm jag funderade först på om man skulle ha förlovningsfest men mi m2b sa " det brukar man väl inte ha? va e det för konstigt. aldrig hört talas om". så då tänkte jag att det var nåt jag fått för mig. Men alltså har folk det. ibland iaf.
    Men man kan ju ta kombinerad förlovnings/inflyttningsfest sen i påsk :)

• länge_kvar

förlovningsfest/ förlovningskaffe var kanske vanligare förr? Har en vän vars föräldrar ordnade förlovningskaffe till paret och då fick de presenter.

Vi gjorde inget sånt och fick inget heller, knappt ett grattis från hans sida. Fast min familj ställde sig upp och skålade i champagne och hurrade när vi var hemma hos dem på middag senare!

• novali

I min familj är det självklart att man ger förlovningspresent och i hans familj är det helt främmande. Så blev det också. Vi fick present av mina föräldrar och mina systrar och deras män, men inget av någon i hans familj. Däremot fick vi av hans morbror (vi umgås en del med dem).
    Men alla familjer är olika och vi tycker inte det är konstigt liksom de inte tycker vi är konstiga. jag ger i all fall förlovningspresent till mina nära

• novali

By the way så fick vi en skål av mina föräldrar, en liten staty av ett par av min syrra, en gästbok till bröllopet av min andra syrra, glas av hans morbror och en "blomdekoration" av min kompis.

• Karis Annelie

gästbok att ha till bröllopet var ju riktigt bra present till par som ska gifta sej! Den idén ska jag sno nån gång när vännerna får arslet ur vagnen ;)

• novali

Ja, vi blev jätteglada! Jag har inte heller tänkt på det innan! Då är ju det fix färdigt till bröllopet. En sak mindre att tänka på!

Svar på tråden Förlovningspresenters vara eller icke vara.