• Mangogirl

Var köpa pärlhalsband?

Tycker att det är så otroligt fint med ett kortare pärlhalsband. Ser att många brudar har haft det. Är de äkta eller har ni köpt fejk? Var har ni köpt era?

• Svar på tråden Var köpa pärlhalsband?
  • caso78

www.brosguld.se verkar ha mycket fint.. Sett i bröllopsmagasin o på deras hemsida... Vet inte hur de ligger prismässigt, nå´n annan som vet?

• Suss - juni 07

Hej,
    Jag ska ha ett pärlhalsband med odlade sötvattenspärlor. Pärlorna sitter inte på ett kolje (eller vad det nu heter???) utan de sitter med mellanrum på en transparent tråd. Det kostade bara 129 kr, inte alls farligt. Om man har ett pärlhalsband själv som är i fel längd kan man ju alltid få det omgjort som man vill ha det.

Ofta är det sötvattenspärlor som folk har och ofta kallar man dem äkta men de riktigt äkta pärlorna är mycket dyra och oftast inte runda! En guldsmed försökte förklara begreppen för mig. Hon sa att det är få människor som bär ett verkligt äkta pärlhalsband..

• min_minna

Både odlade sötvattenspärlor och odlade saltvattenspärlor är äkta, även om de sistnämnda är lite dyrare och något ovanligare. Men båda är äkta!

Det du syftar på med äkta är pärlor som _inte_ är odlade, utan pärlor som bildats naturligt hos vilda musslor/ostron ute i naturen och som fiskas upp av lokalbefolkningen (ni vet de som är skickliga på att hålla andan under många många minuter). Det är dessa pärlor som är väldigt ovanliga idag tyvärr och är mycket dyrare, men det går att få tag på. En klassiskt vackert pärlhalsband med odlade äkta pärlor kan kosta från en femhundring till en tusenlapp drygt, medan jämförbart icke odlade äkta pärlhalsband kostar från några tusenlappar upp till i stort sett ingen begränsning.

Men pärlorna är äkta, odlade som icke odlade. Plast är däremot inte äkta :)

Så om ni köper odlade sötvattenspärlor eller saltvattenspärlor på någon av sajterna ovan så är dessa också äkta.

• silvera

Jag har ett äkta saltvattenshalsband, av bra kvalitet, köpt i en antikaffär i Holland. Efter att jag har trätt om det, och rengjort spännet, (som är i 14k vitguld) så ser det nytt ut. Det hade jag på mitt bröllop nu i december. www.sorkin.se/viklund/pages/Viklund_061216_046.htm

Det har visserligen legat ett par år i affären, men har inte nämnvärt förlorat lyster. Dock mår pärlorna bäst när jag använder det, eftersom pärlorna behöver lite fett från huden för att bevara sin lyster.
    Viktigt att tänka på också, är att inte använda parfym i närheten av halsbandet. Ta parfymen på tex handleden, eller bakom örat, i ställer för i uringningen.
    Om man köper ett begagnat/äldre halsband, skla man kolla så att det inte är parfymskadat.

• min_minna

Chipsan:

jag är ju nyfiken, hur går det? Har du gjort nån beställning än?

Kan du inte fota det du beställer när du fått hem det så vi kan se vad du önskade dig utseendemässigt?

• Mangogirl

Hejsan!

Jag vill ha ett "enkelt" halsband så jag har frågat om ett halsband med pärlor i samma storlek. Vill ha det 40 cm långt. Jag tänkte ha pärlor i storleken 7-8 mm. Tror ni det blir bra eller ska jag ta mindre pärlor? Sen kunde man välja olika lås. Jag tror det blir en låskedja på 6 cm så kan jag välja längd på halsbandet mellan 38-44cm? Eller är det fult om det hänger ner en kedja på ryggen om man har uppsatt hår? Tänkte beställa nästa vecka, så ni får gärna ge lite tips innan!

• min_minna

Hallå Chipsan!

Mmm, tycker oftast enkelt är snyggast!
    Tror nog den storleken på pärlorna är lagom, mindre pärlor och det blir nog inte lika elegant skulle jag tro.

Angående låskedjan så vet i katten
    Visst, det är nog snyggast med att ha så kort låskedja som möjligt, men det är ju otroligt smidigt att ha så man kan ha halsbandet på olika sätt.

Berätta mer sen när du har beställt eller fått hem det

Svar på tråden Var köpa pärlhalsband?