Sahlena,
Jag förstår att du tycker detta är en jobbig situation och egentligen har jag inga specifika råd att ge. Sådana här saker är alltid väldigt individuella. Allt beror ju på din personlighet och hans samt er relation.
Men rent generellt skulle jag råda dig att berätta för honom om din och din blivande mans bröllop. det känns alltid bättre att berätta sådant själv, och även OM han skulle bli sur, ledsen eller besviken så tror jag ändå att det kommer kännas bättre både för honom och dig att det var du som berättade och ingen annan. Han kanske itne inser det först, men i längden är det alltid bäst att få sådana besked direkt från personen ifråga. det säger iallafall min erfarenhet mig.
Jag kan delvis hålla med om att du självklart inte har någon direkt skyldighet alls att berätta som Sister of the Night säger. Men samtidigt förstår jag dig till fullo.
Jag hade för många år sedan ett långt förhållande som tog slut och jag träffade en ny innan mitt ex gjorde det. Jag kände då på något vis att jag självklart ville berätta för honom att jag träffat en ny eftersom jag inte ville att han skulle få reda på det av någon annan, eller kanske se mig och min nya tillsammans på stan eller så. Detta trots att jag såklart inte hade någon "skyldighet" att göra detta, men för mig kändes det ändåmhelt naturligt att berätta även om det var bland det jobbigate jag någonsin gjort. Självklart blev mitt ex otroligt besviken (han hade nog hoppats att det skulle vi bli till slut ändå) och just när han fick veta det så slutade det att vi båda satt och grät. Och efteråt kände jag mig som den uslaste männsikan i världen. Men han berättade ändå lite senare att han verkligen uppskattade att han fick veta detta av mig och inte från någon annan. Det som gjort honom så ledsen var ju insikten att jag gåttt vidare och att det aldrig skulle bli "vi" igen. Men när han väl accepterat detta faktum så var han glad över att han varit den första som fått veta och att jag berättat det själv och inte "smygit undan". Detta tror jag var en stor del till att vi senare kunde ha en mycket bra kompisrelation. Vi litade på varandra. Vi har fortfarande kontakt om än inte alls lika mycket sedan han träffade en ny, men jag och min man bjöd dem på vårt bröllop eftersom vi fortfarande räknar dem till våra vänner.
Allt handlade för min egen del om att jag fortfarande hade känslor kvar för mitt ex. Obs missförstå mig iten nu! Inga "sådana känslor" men jag kände för honom ungefär som för en bror. Vi var unga när vi blev tillsammans och vi hade gått igenom väldigt mycket saker tillsammans (en del väldigt jobbiga saker) så på ett visst sätt älskade jag honom verkligen och ville hans bästa. Så det kändes på något vis naturligt att vara ärlig mot honom för det skulle varit värre att ljuga eller inte berätta något alls.
Att ni dessutom har ett barn tillsammans innebär ju faktiskt att ni för alltid kommer vara sammanbundna på något vis. Och eftersom du även har ett barn med din blivande man så känns det (i mina ögon) som om detta måste varit en mycket större grej för ditt ex egentligen. Så han kanske inte alls blir lika "sur" eller besviken nu för att du ska gifta dig? En vigsel är visserligen något stort, men i mitt tycke väger det inte på långa vägar lika tungt som att skaffa barn tillsammans. Och det har ju du och din blivande man redan gjort. Så det känns som om eitt ex inte alls borde ta nyheten om ditt kommande giftermål lika hårt som han nog tog nyheten om att du skulle ha barn med din nya?
Jag önskar dig allt gott och hoppas att det löser sig på ett fint sätt.
Men bli inte förskräckt om ditt ex blir arg eller ledsen när du berättar nyheten om ditt giftermål. Ta det inte personligt!! Detta handlar enbart om hans EGEN besvikelse över att det inte är ni som gifter er, och det handlar inte alls om att du berättade det för honom. Han måste inse att du är tillsammans med en annan man och bildar en ny familj. Samtidigt som jag hoppas att han inser att du fortfarande vill vara en del av hans och han en del av ditt eftersom ni är föräldrar till er gemensamma dotter. Jag tycker att din vilja att berätta för honom om dina framtidsplaner verkligen är bevis för att du bryr dig om honom och vill hans bästa!
Och jag tror och hoppas att han själv kommer förtstå detta, om inte nu, så senare när han verkligen "kommit över" dig.
Varma kramar och Lycka till! :)