• LaNovia

Usch för Migrationsverket!!

Jag blir så arg på dom!! Det har gått 13 månader sedan min fästman ansökte uppehållstillstånd o dom svarar inte... hur kan det ta så långt tid??
    Min bästa kompis gick igenom exakt samma sak som oss, de var förlovade och de lämnade in ansökan 3 veckor INNAN oss o han fick uppehållstillstånd för 7 MÅNADER sen!! Jag tycker det är så himla orättvis, usch!!

Ursäkta att jag är gnällig..ville bara skriva av mig lite... är så ledsen!

• Svar på tråden Usch för Migrationsverket!!
  • LaNovia

Jo, jag förstår att det är jobbigt att jobba där..man känner ju inte personen och situationen helt..och ibland blir man tvungen att ta ett beslut man inte vill..

Det är ju jobbigt för den som söker också. Jag t ex. vet ju hur seriöst vårat förhållande är men jag vet ju inte vad mer jag ska säga eller göra för att de ska tro på mig, och att nu ska helt främmande personer ta ett beslut baserad på vad som står skrivet på några papper. De ser ju inte mina känslor om man säger så.

Sen undrar jag ju också om processföraren nu ska typ försöka att migrationsdomstolen står fast vid beslutet eller vad ska han göra? Ska han typ ge Migrationsverkets synpunkter? Om det är så är det ju väldigt svårt..jag menar jag är ju bara en liten person som knappt kan lagar om de kallar för muntlig utredning :S

• rosarosen

Är det verkligen samma person som fattar beslutet som ni hade den muntliga utredningen med?

Jag förstår att det känns jättejobbigt för dig! Idag ska jag på jobbet kolla vad det står i förarbetena till den bestämmelsen som gjorde att han ej fick komma hit.

I domstolen så är det ju ni mot Migrationsverket och på så sätt så ska ju du försöka övertyga domstolen om att ert förhållande är sådant att han skall beviljas uppehållstillstånd och Migrationsverkets roll är att göra motsatsen.

Har ni något ombud eller offentligt biträde?

• anne på grönkulla

Nej, det är verkligen inte lätt att vara "individ mot systemet" - det menade jag inte heller. Men det är inte alltid lätt heller att vara "individ i systemet".

Jag undrar som rosarosen, har ni ett ombud som hjälper er tala för er sak i processen? Annars tycker jag det vore ide att skaffa det.

• LaNovia

Jag det var samma kvinna som intervjuade mig som fattade beslutet. När jag var på intervju sa hon att nu skulle en annan handläggare ta ärendet, jag fick namn till o med..sen åkte jag ju till Chile, när jag kom tillbaka hade de inte gjort ett skit på 9 månader(ursäkta språket). Sen började jag ringa och mejla varje dag, och till slut fick jag hem beskedet, och som handläggare stod hennes namn (hon som intervjuade mig + beslutsfattaren).

Det där med ombud eller offentlig biträde har jag inte, vet inte hur det fungerar ens. Jag fick ju aldrig någon besked av att migrationsverket inte ville ändra beslutet, de sa det via mejl, så jag har ingen aning om vem som har vårat ärende nu i migrationsdomstolen. All information jag har fått är från hemsidor och er..för Migrationsverket har inte hjälpt mig alls med frågor tyvärr.

Det där med samlag skrev dom på beslutet att: "Ni har inte haft sexuellt umgänge eftersom det inte är tillåtet enligt er tro. Ni, enligt egen uppgift, har aldrig sammanlevt med varandra och inte har för avsikt att göra det innan ni ingått äktenskap för att det inte är tillåtet i eran tro". Ni har inget datum för gitermål".

För mig känns det som diskriminering. Om vi väljer att inte ha sex eller vara sambo är upp till oss. Det står ju klart och tydligt att man kan bevilja uppehållstillstånd om man SKA INGÅ ÄKTENSKAP, vilket vi absolut ska (och det sa jag till henne)

En annan sak var att jag sa att jag skulle till Chile i september och vi skulle förlova oss, jag hade till o med köpt biljett. Men varför stod inte det med i beslutet?

Och när jag meddelade att vi hade förlovat oss, varför sa hon inte då att de inte skulle ta hänsyn till det?

När jag skickade in överklagandet tog en annan kille den. Varför tog inte han heller hänsyn till de nya uppgifterna? Jag trodde ju det var därför man skickade in ett överklagande, så att de skulle gå igenom det en gång till me nya uppgifter. Alltså så räckte det inte att vi hade förlovat oss, och vi hade bokat datum för giftermål. De använde ju den skälen också till att neka, men nu kan dom ju inte göra det, de har ju ett datum.

• LaNovia

Oj vad långt det blev..hihi :S

• rosarosen

Nu har jag kollat vad det står i propositionen till utlänningslagen och där står det inget om samlag... Så här står det i proppen till den bestämmelsen som de måste använt i ert fall:

"I dag (d.v.s. innan den nya bestämmelsen tillkom) ställs krav på att förhållandet har varat en tid, att parterna har träffats i viss utsträckning, att de har god kännedom om varandra och att de har ett gemensamt språk att kommunicera på. Hänsyn tas också till om parterna har eller väntar barn tillsammans. Hänsyn tas vidare till sedvänjor inom andra kulturer

Utgångspunkten måste således enligt regeringen vara att med en bra utredning som grund bedöma, om det är fråga om ett seriöst förhållande eller inte. Med de bedömningsgrunder som angetts ovan bör en sådan prövning inte leda till att sökande i ett seriöst förhållande får svårigheter att komma hit. Den enda avslagsgrunden * utöver bestämmelsen i 2 kap. 4 § UtlL om att det skall beaktas om utlänningen kan förväntas föra en hederlig vandel * som skulle kunna leda till ett sådant resultat är kravet på att förhållandet skall ha varat en tid. Men i ett sådant fall kan sökanden efter någon tid ge in ytterligare en ansökan som då kommer att beviljas om förhållandet fortfarande består.

(Nuvarande bestämmelse) Anknytningsutredningen har ansett att något strängare krav än för närvarande skall ställas för att ett förhållande skall anses vara seriöst. Det skall enligt utredningen finnas positiva indikationer på att förhållandet är allvarligt menat från båda parternas sida. Det är emellertid enligt regeringens bedömning i allmänhet inte möjligt att ställa upp krav på att det skall föreligga några särskilda positiva indikationer på att förhållandet är seriöst. I regel torde det få bedömas som sannolikt att förhållandet är seriöst, om det inte finns några indikationer på att det är fråga om ett skenäktenskap eller skenförhållande och det inte heller i övrigt föreligger några omständigheter som talar för att förhållandet inte är seriöst. Regeringen har därför utformat lagtexten i sista satsen i 2 kap. 4 § andra stycket så att uppehållstillstånd får beviljas "om förhållandet framstår som seriöst och särskilda skäl inte talar mot att tillstånd ges"."

Om man läser detta så skall det alltså inte vara några svårigheter att beviljas uppehållstillstånd såvida man inte har någon vandelsanmärkning.

Skriv ett brev till Migrationsdomstolen där du yrkar att ett offentligt biträde förordnas. Det offentliga biträdet är det staten som betalar. Jag är inte alls insatt i tillståndsärendet och vet inte om du kan få offentligt biträde men du kan ju alltid försöka. Du har inget att förlora på att testa. Ett ombud kostar ca 1000kr i timmen och finansieras av personen själv.

Angående det här "Det där med samlag skrev dom på beslutet att: "Ni har inte haft sexuellt umgänge eftersom det inte är tillåtet enligt er tro. Ni, enligt egen uppgift, har aldrig sammanlevt med varandra och inte har för avsikt att göra det innan ni ingått äktenskap för att det inte är tillåtet i eran tro". Ni har inget datum för gitermål"." läste jag i kommentaren till utlänningslagen att man ska ta hänsyn till personernas religiösa tro och att det var väldigt viktigt att beslutsfattaren har insikt i olika trosuppfattningar. Konstigt att de skriver så i ert beslut.

• LaNovia

Tror ni det är helt kört om jag inte har en offentlig biträde?
    Jag läste att jag kan be om en muntlig utredning.

• Gift och lycklig!

Hej LaNovia!

Jag har följt din tråd och eftersom det verkar som om du missuppfattat en del så kommer här lite information.

När ett avslagsbeslut fattats och ett överklagande kommer in omprövar och lämnar prövningsenheten över ärendet till förvaltningsprocessenheten. Där tittar en processförare på ärendet och skriver ett yttrande till migrationdomstolen. Sedan skickar de alla papper till Länsrätten, migrationsdomstolen i Stockholm i det här fallet.

När det kommit in till domstolen kontrollerar de att det finns fullmakt så att du får företräda din fästman, dvs de skickar alla brev och beslut till dig som ombud. I den typen av ärenden som det här är dvs. anknytning så är det varken avslägsnande eller verkställighet. Om det finns en fullmakt så skickar domstolen Migrationsverkets yttrande till dig så du kan titta på vad de skrivit och om du/ni vill skriva något mer så gör du det och skickar in det till domstolen. Om det framkommer något nytt måste domstolen skicka det till Migrationsverket så att de får möjlighet att yttra sig igen. Din pojkvän och Migrationsverket är parter i målet och alla parter måste få ta del av alla uppgifter som getts in till migrationsdomstolen. Om du inte har något mer att anföra kan du skriva ner det och skicka in det till domstolen. Desto fortare skriftväxlingen mellan Migrationsverket och din pojkvän (dvs dig som är ombud i Sverige) är klar desto fortare får du beslut.

Muntlig förhandling är inte aktuell i den här typen av mål eftersom den ena parten inte är i Sverige, det är främst till för asylsökande. Om du begär förhandling kommer det att ta längre tid eftersom de förmodligen kommer att avslå din begäran. Muntlig förhandling skall användas om det går fortare att få ett avgörande. Regeln är att handläggningen sker skriftligen.
    Om du vill veta vad som händer kan du ringa till Länsrätten och be att få prata med den föredragande som har målet.

Nu vart det långt, jag bara kände att du skulle få veta vad som gäller så du inte gör några misstag!

Lycka till!

• kala

Oj, vad struligt! Han får inget uppehållstillstånd eftersom ni inte har haft samlag?? Helt otroligt. När vi hade vår interview ställde de inga sådana frågor alls - ni måste ha haft otur. Tycker för övrigt inte att man ska behöva svara på sådana personliga frågor.
    Jag håller tummarna för er! Men glöm inte att förbereda en plan B: skulle även domstolen hålla fast vid beslutet, får ni väl gifta er i Chile.

• LaNovia

Hej, tack för ditt inlägg 'Gift och Lycklig'!! Jag behövde verkligen den informationen eftersom jag va väldig 'lost'. Gud va skönt o veta det du skrev.

Nu vet jag att jag ska vänta på papprena de ska skicka till mig. Nu har jag lite mera tid att tänka o prata om det här med min fästman.

Ja, vi har nu pratat om det här o vi ska vänta på det här beslutet o försöka en sista gång att få tillåtelse att gifta oss i Sverige som vi önskar. Om de säger Nej, så har vi ju plan B som 'Kala' sa.

Tack igen Gift och Lycklig (Hoppas jag får vara Gift och lycklig snart jag med..hihi)
    Tack du med Rosarosen för all hjälp o alla andra...jag hör av mig så fort jag vet något nytt ;)

Svar på tråden Usch för Migrationsverket!!