• LaNovia

Usch för Migrationsverket!!

Jag blir så arg på dom!! Det har gått 13 månader sedan min fästman ansökte uppehållstillstånd o dom svarar inte... hur kan det ta så långt tid??
    Min bästa kompis gick igenom exakt samma sak som oss, de var förlovade och de lämnade in ansökan 3 veckor INNAN oss o han fick uppehållstillstånd för 7 MÅNADER sen!! Jag tycker det är så himla orättvis, usch!!

Ursäkta att jag är gnällig..ville bara skriva av mig lite... är så ledsen!

• Svar på tråden Usch för Migrationsverket!!
  • LaNovia

Mne om de säger jag då? Kan han få stämpel här?

Jag ska kolla det där med ambassader..tack!

• rosarosen

"kan dom ändra tillbaka beslutet bara för att han var här, alltså neka igen?" Hmmm... vet inte

I vissa fall behöver man inte åka tillbaka. "En utlänning som vill ha uppehållstillstånd i Sverige skall ha ansökt om och beviljats ett sådant tillstånd före inresan i landet. En ansökan om uppehållstillstånd får inte bifallas efter inresan. Detta gäller dock inte om utlänningen enligt 3 § första stycket 1-4 (anknytning till maka) har stark anknytning till en person som är bosatt i Sverige och det inte skäligen kan krävas att utlänningen reser till ett annat land för att ge in ansökan där"

Jag tror att man då tar hänsyn till var personen kommer ifrån, alltså om det är väldigt långt att resa men även andra omständigheter.

"Mne om de säger jag då? Kan han få stämpel här?" Jag vet tyvärr inte det heller. Jag jobbar inte på tillståndsenheten så jag har dessvärre inte koll på allt.

Hoppas att det kommer att gå bra för er iaf!

• LaNovia

Nu har de skickat ett mejl:

"Den 13 februari 2007 beslutade Migrationsverket att överlämna
    överklagandet till länsrätten i Stockholm. Överklagandet handläggs
    alltså där".

Låter som om de inte ville ändra beslutet.
    :(

• anne på grönkulla

Migrationsverket kan nog inte ändra sitt eget beslut bara sådär utan nu när ni överklagar beslutet så tas det hand om i en av de nya migrationsdomstolarna - länsrätten i Stockholm är en sån.

Rosarosen får rätta mig om jag har fel, men visst är det nya regelverket att om man är gift eller sambo sen innan så utreds inte relationens seriositet på samma sätt som förut utan man har mer eller mindre rätt till uppehållstillstånd? Det skulle ju tala för att ni gifter er, antar jag - men jag vet förstås inte vad som händer med ärenden som redan påbörjats och som ert, avslagits och överklagats.

• rosarosen

Nä, Migrationsverket står ju kvar vid sin bedömning. Det är nu Migrationsdomstolen som skall pröva ärendet. Jag trodde innan att det var till Migrationsdomstolen som du mailade och ringde.

• LaNovia

Jag förstår inte hur Migrationsverket stod fast på sitt beslut.

Jag skickade med allt- foton till o med en video från våran förlovning, ett intyg av vigselförrättaren att vi gifter oss i maj..men de ändrade inte iallafall..

• LaNovia

Ändå så tycker de att det är oseriöst (?)

• anne på grönkulla

Förmodligen är det så att de inte kan/får ompröva det själva, utan nu är det överklagat och migrationsdomstolen får ta ställning till underlaget.

• rosarosen

Jag tror att det är mycket vanligt att Migrationsverket står fast vid sitt beslut. Eftersom ni överklagat Migrationsverkets beslut så är det ju inte Migrationsverket som ska pröva överklagandet utan det är ju domstolen. Häng inte läpp för det här! Att Migrationsverket vidhåller sin inställning har inget med utgången i ärendet att göra.

• LaNovia

Jag hitta det här:

www.domstol.se/upload/Arende/Migration/fran_ansokan_till_avgorande_stor.gif

Vad jag förstod så ska Migrationsverket ompröva miss beslut, gör de inte det så går den vidare till Migrationsdomstolen.

Men men..får väl vänta ännu mer..jag har blivit väldigt bra på det..hihih..

En annan fråga..jag är ju inte så jätte bra på svåra svenska ord..förstår ni vad de menar med det här?:

www.domstol.se/templates/DV_InfoPage____2739.aspxörberedelserna

Är det handläggningstider eller?

Svar på tråden Usch för Migrationsverket!!