• LaNovia

Usch för Migrationsverket!!

Jag blir så arg på dom!! Det har gått 13 månader sedan min fästman ansökte uppehållstillstånd o dom svarar inte... hur kan det ta så långt tid??
    Min bästa kompis gick igenom exakt samma sak som oss, de var förlovade och de lämnade in ansökan 3 veckor INNAN oss o han fick uppehållstillstånd för 7 MÅNADER sen!! Jag tycker det är så himla orättvis, usch!!

Ursäkta att jag är gnällig..ville bara skriva av mig lite... är så ledsen!

• Svar på tråden Usch för Migrationsverket!!
  • kala

Detta fick jag reda på när vi höll på med vår ansökan: Ärendet är först hos handläggaren som tittar på alla papper och ser till att ni kompletterar om något är oklart. Det är detta som tar lång tid. Beslutsfattaren behöver sedan bara ta ställning till handläggarens rapport, så det borde inte ta lång tid - om han eller hon inte har jättamånga ärenden före er. Lycka till!!

• LaNovia

Ja det skulle ju vara jätte bra.. då vet jag iallafall att det "värsta" är över.. att man får vänta på att beslutsfattaren har tid o tar ett beslut..
    Jag kommer inte fatta det när jag får papprena hemskickade.. vi har vart tillsammans i 3 ½ år.. o jag har fått resa dit 3 ggr..roligt ändå men dyrt! Men jag får hoppas att han får komma snart :D
    Om någon annan vet något mer kan gärna skriva här..ihihih

• HLS

Man tjänar MYCKET tid på att ligga i och ringa. Helst om en svensk ringer och kräver resultat... Min kompis man fick sitt svenska personnummer på ett par timmar efter att min väns FAR ringde och tjatade. Min systers man fick sitt genom att min syster gick med honom till Migrationsverket och träffade handläggaren. Tyvärr fungerar det så. De som inte ligger i och ringer, besöker osv hamnar längst ner i högen.

• LaNovia

Jag har fått mejl av beslutsfattaren..han sa att han ska kolla på vårat ärende den här veckan..jag ska ringa om det inte händer nåt den här veckan..han blir inte av med mig!!

• rosarosen

Jobbar själv som jurist på Migrationsverket. Handläggaren lägger fram ett förslag till ett beslut. Beslutfattaren går sedan igenom ärendet och skulle handläggarens förslag inte vara helt bra, åker ärendet tillbaka till handläggaren och sen efter att rättelser gjort så ska det tillbaka till beslutsfattaren igen. Dessvärre kan det ta lång tid innan den sökande får sitt beslut.

• LaNovia

De tog beslutet idag..kommer med posten imorgon!!! Jag är såå nervööös!!!!

• rosarosen

Hoppas att det gick bra!

• juli2007

Jag vet hur du känner!
    För min kompis och hennes pojkvän tog det nästan 1 1/2 år innan de fick svar på sin ansökan. Så när min pojkvän skulle söka uppehållstillstånd var jag hur nervös som helst ( och speciellt efter att ha blivit behandlade som skit på svenska ambassaden då vi först sökte visum för att han skulle komma och hälsa på bara- men det fick han inte!!) men uppehållstillstånd fick han efter ca 3 månader - och då var det ambassaden som var slöa. När ärendet väl kommit till den rätta handläggaren i Sverige, svarade hon samma dag som hon fick de papprena jag fyllde i!

LYCKA TILL!!

• Hjärtan på tråd

LaNovia
    Håller tummarna för dig idag!

Var i kontakt med M-verket för inbjudan till gäster som ska komma till bröllopet, Förstår inte varför ska de vara så omständiga, först sa de att vi skulle ha lika många personbevis per person vi ska skicka inbjudan till och när vi väl fått dem så kan jag inte stå på inbjudan för att jag är studerande och inte har tillräcklig inkomst?

• LaNovia

Jaha, efter 14 månader av låååååååång väntan fick jag ett beslut.. och dom sa NEJ.. jag är såå ledsen!!

Jag fattar inte hur ett förhållande som har varat i 3 år inte är seriös enligt dom.

Och vet ni varför dom sa nej? Tydligen för att vi inte har haft samlag (pga religion) och därför är inte förhållandet seriös. Jag kan inte fatta att de tror det. Vad tycker ni? Är de oseriöst för att vi vill vänta tills vi har gift oss??

Jag är så aaaaaargg o besviken!!!

Svar på tråden Usch för Migrationsverket!!