• augustibrud8

Bröllop i Kalmar(med omnejd) 2007 forts..

Hallå alla Kalmarbrudar!
    Kan vi inte fortsätta i denna tråden?

Svar till Cavatina: Jag har ju bokat Vickleby kyrka för vi bor där men min barndomskyrka är Förlösa Kyrka, och det är ju den jag alltid har tänkt på.
    Jag håller med dig om att jag måste lyssna till mitt hjärta så att jag inte ångrar mig sen så vi ska titta på Förlösa Kyrka efter jul. Vore ju hemskt att ångra sig och kyrkan är ju så viktig!

• Svar på tråden Bröllop i Kalmar(med omnejd) 2007 forts..
  • Bjallan

Bröllopsresan:

Så här står det här på Bröllopstorget:

"Om ni tänker ha samma efternamn som gifta kan det vara trevligt att även boka bröllopsresan med det gemensamma efternamnet.
    Viktigt att tänka på är dock att passet måste ha samma namn som biljetten."

...och...

"Förbered ev. byte av id- handlingar om en av er byter efternamn. Se till att passen gäller inför bröllopsresan. Tänk också på att passet måste ha samma namn som resan är bokad i. Förbered hos passmyndighet"

Jag min dumsnut (det är dock tydligen vanligt att man fattar detta fel, enligt prästen) trodde pga ovanstående texter att det skulle gå att förbereda passet så mycket att det nya passet gick att få strax efter bröllopet.

Fick dock reda på att prästen måste lämna in papper efter (såklart! ) vigseln till skattemyndigheten och namnbytet sker därefter. Passet kan inte göras innan de nya uppgifterna inkommit till skattemyndigheten. Alltså ni som ska åka på bröllopsresa i veckan efter bröllopet: boka resan i ert flicknamn, för det nya passet dröjer minst 2 veckor....

Vi har inte bokat resan ännu, men det var nära att det blev riktigt riktigt tokigt...

• augustibrud8

Bjallan: Tack för tipset för jag trodde som du att man kunde förbereda passet innan och vi åker bara någon dag efter bröllopet.

Alla: Jag ska börja pyssla med inbjudningarna nu och undrar om ni kommer att skriva upp toastmasters på inbjudan för anmälan av tal och spex eller kommer gästerna att anmäla det på plats?

• discodivan

vi kommer köra på spontana tal

• Bjallan

augustibrud8: Ja, det är väl lite luddigt formulerat på bröllopssajter i allmänhet. Min syster (det är förövrigt hon som är prästen) sa att det är jättemånga som bokar i det nya namnet och sen får boka om resan i det gamla namnet i ren panik när de märker att det tar för lång tid.

Ang. toastmaster:
    Vi ska skriva namn och kontaktuppgifter till den personen på inbjudan. Toastmastern gör ju schemat för tal och spex under kvällen och det blir nog lite jobbigt om han/hon skulle få pyssla ihop detta samma kväll. Men det beror ju också på hur många gäster man är. Vet man att få kommer hålla tal kan man ju göa det mer spontant...

• Anna.123

Vi har oxå skrivit namn och telefonnr till toastparet.

Kommer skicka ut inbjudan nu till helgen, ska bli så kul när de få reda på det....

• discodivan

ngn som vet hur Läckeby bygdegård ser ut?

• Trollungen

Si så där, då var frisören bokad. Skönt!
    En sak mindre å tänka på.

• discodivan

jag var o på konsultation idag o fick en miniuppsättning utan löshår och bokade make up, jag som skulle vara snål o göra allt själv, men NÄÄÄ känner att jag vill bli ompysslad

men jag tycker det e skitsvårt med tiderm hur långt innan man ska vara klar osv , klär ni på er hos frissan?

• Davesbrud

Ska åka till mina föräldrar nästa helg o prata igenom allt, så länge har vi inte sagt mycket,(bor långt ifrån varandra)vi har liksom kännt att det varit skönt att vara lite hemlighetsfull tills man vet hur man vill ha det. Men nu är ju allt (nästan) bokat. Det jag vet är att min pappa vill är att hela hans sida av släkten skall bjudas, vilket kommer att bli ett stort antal och långväga gäster. Men det skal bli kul. Så får man hjälp med att samla ihop allas adresser o så annars är vi färdiga med hur inbjudan skall bli skall bara färdigställa de sedan. Sedan skall jag med min syrra på bröllops mässa nästa helg o få lite ideer hoppas jag till blommor osv. :)

• Trollungen

Hej tjejjer!
    Hoppas att helgen varit bra trots stormen. Har eller är ni utan ström? Vi var utan i bara 4 timmar, men man blir ju så deprimerad.
    Hur många är det som ska gå på bröllopsmässan på kalmar slott? Jag tror att vi kommer att få en hel del avklarat när vi ska dit, typ..beställa ringarna och bestämma tårtan.

Svar på tråden Bröllop i Kalmar(med omnejd) 2007 forts..