• Nickes­-to-be
    Äldre 4 Dec 13:43
    168753 visningar
    60 svar
    60
    168753

    Åsikter/erfarenheter om drinkbiljetter

    Säg mig spontant vad ni skulle tänka om ni blev bjudna till en bröllopsfest där drickan till maten (typ 2-3 glas vin/fl öl) + 2 drinkbiljetter ingick, och att ni sedan fick betala själva för det ni vill ha från baren. Restaurangpris 35 kr/öl el per glas vin.

    Någon med erfarenhet av att ha haft drinkbiljetter till er fest?? Berätta gärna hur det var, vad ansåg gästerna och gick alla drinkbiljetter åt?

    Funderar på det här med alkoholen, (skrivit om det i annan tråd oxå) och jag och min sambo har lite olika åsikter ang drinkbiljetter, dessutom är sambons vänner något törstigare än mina... obegränsad bar kan ju betyda stort oplanerat hål i fickan om man har "otur".
    Feedback tack!!

  • Svar på tråden Åsikter/erfarenheter om drinkbiljetter
  • Andie
    Äldre 8 Dec 08:45
    #0

    Miss Cykel
    Jag håller med dig, går man ut på krogen så dör ju inte festen för att man måste betala och det är ju betydligt dyrare än ett självkostnadspris på en 20kr. Till och med billigare än på nationer.

    Miss Cee
    Men vännen, trodde du att det alkoholfria skulle kosta? Det är väl oftast så att när man har betalbar på tex ett bröllop så är det alkoholfria alltid gratis (så vidare man inte har det på ett ställe där man inte får ha så)

    Allmänt så tycker jag att betalbar är ett bra alternativ, för olika orsaker...först och främst för att man inte ska ha halvfulla glas över allt som sedan måste slängas i slasken. Och äter en extremt stor del av ens buget som antagligen är ganska begränsad då ett bröllop är dyrt i dagsläget.Sen är det för att de som är extremt törstiga kanske kan ta det lite lugnare än vad de brukar göra, så att stämmningen inte spårar ur helt och hållet. För det är ju så här att ett bröllop inte är en punkrocker- röjjar fest vilket det lätt kan bli (beroende på vilken typ av släkt man har)om man inte har vissa direktiv. Och om festen dör ut så tror jag knappast att det beror på att det är ett självkostnadspris i en bar.
    Sist men inte minst så ska man väl göra så som det känns rätt att ha eftersom det dock är ens egen speciella dag!

  • Miss Cee
    Äldre 8 Dec 08:57
    #0

    Trodde och trodde.. vissa människor har mer vett än andra, för att sammanfatta det.. ;)

    Men jag vet alltså människor som haft betalbar och inte tänkt på det, utan även tagit betalt för alkoholfritt, så det förekommer tyvärr..

    Sen är det ju inte alla som är så korttänkta som väl är!

  • Äldre 8 Dec 09:14
    #0

    Men vad är det för folk som måste ha GRATIS alkohol för att hålla en fest igång?!?! *blir helt chockad*

    Är ni verkligen säkra på att det bara berodde på alkoholen att festen dog ut?!?

    Själv tycker jag att idén med drinkbiljetter och betalbar är en strålande idé - bara alla får veta det i förväg.

    På vårt bröllop hade vi dock inte det. Vi köpte vår dricka själva och när tårtan var avklarad var folk så mätta att de knappt orkade något alls. Vi ställde fram öl plus överbliven dricka från middagen och det var precis lagom. Mer behövde i alla fall inte våra gäster för att partaja loss.

    Feststämning handlar om så många ANDRA saker än spriten - med en god stämning behövs inte mängder av sprit och dessutom tycker jag att det finns bättre tillfällen än bröllop att supa en massa.

    Så TS - i ditt fall tycker jag att drinkbiljettidén och betalbar låter som en jättebra lösning!

  • petrus­chka
    Äldre 8 Dec 09:45
    #0

    Alltså: 400 kr per person för fri bar??? Det kan jag aldrig tänka mig att det kostar. Det är ju ett helrör per person! Köp öl och vin till baren och sprit + virke så att barpersonalen kan blanda säg 4-5 olika drinkar. Min erfarenhet är att om gästerna blandar själva så går onödigt mycket åt eftersom folk i allmänhet inte vet hur man blandar goda drinkar. Så de ställer snart ifrån sig sina urstarka äckliga drinkar och blandar sig snabbt en ny. Det är säkert olika bland olika människor, men många vill nog stå och sippa på ett glas vitt till dansen, iaf tjejerna. Vi har räknat med ca 7000 kr för vår öppna bar med öl, vin, sprit och virke. Köper man själv på systemet så kan man ju också sälja tillbaka oöppnade flaskor! Jag håller med andra här att drinkbiljetter är trist på en sån här fest, passar bättre på födelsedagskalas. Men om ni ändå bestämmer er för detta, se bara till att det står i inbjudan så att alla har med sig pengar.

  • petrus­chka
    Äldre 8 Dec 09:48
    #0

    Förlåt, ser nu att det verkar som att du inte kan köpa alkohol själv utan att det är stället som står för den. (Fast jag tror ändå att 400 kr per person är att ta till alldeles för mycket!) Tänk att moster Agda kanske inte dricker så mycket... Även om vännerna är törstiga

  • Miss Cykel
    Äldre 8 Dec 10:02
    #0

    petruschka: Jo, alla kommer ju inte dricka för 400 såklart, men grejen är det att vi väljer ett "paket" där det antingen ingår fri bar eller inte, och man måste ju ha samma "paket" för alla. Skillnaden är ca 400 kr.

    Det blir ju lite lurigt att i förväg säga att vissa har fått ett billigare paket och inte har rätten att ta drinkar i baren! ;) Hihi.

  • Vezzla
    Äldre 8 Dec 10:09
    #0

    Viktualia - jag håller med helt och fullt. Det är ju själva händelsen (brölloppet) som ska göra alla på ett festligt humör!! Herregud att lägga ut hutlöst mycket pengar bara för att folk inte kan ha roligt utan att vara stupfulla, det känns helt otroligt. De bröllopp jag varit på har det varit betalbar efter middagen och alla har haft hur kul som helst! (efter förmåga och ålder såklart ;) )

    Visst det är fest, men det är bröllopp också. Alla ska ju vara på toppenhumör bara av händelsen!!! Hur mycket alkohol man fått i sig ska inte avgöra hur bra festen är..

    Drinkbiljetter är generöst och jag tycker att det är 100% ok att därefter ha betalbar :)

    (Mina åsikter alla har rätt att ha sina..)

  • **hone­y**
    Äldre 8 Dec 11:01
    #0

    Om man ska ha drinkbiljetter, hur många borde man ge per person (så att dem räcker för de flesta under kvällen). 3 st? Vi hade funderingar på att dem bara e giltiga för en öl (50 cl) eller ett glas vin. Vad tycker ni om det?

  • Gudinn­an
    Äldre 9 Dec 04:48
    #0

    En väninna till mig och hennes man hade fri bar på restuarang och det gick på 7000 SEK för 70 pers. De restauranger jag pratat med säger att det oftast, eller i snitt, går på 100-150 SEK per person när man har fri bar. Vilket stämde bra när min väninna gifte sig, men naturligtvis skiljer det väl sig åt.

  • Andie
    Äldre 9 Dec 07:50
    #0

    Miss Cee
    Vi kommer ha betalbar men det alkoholfria kommer att vara gratis...för jag tycker man kan ha kul utan alkohol men det finns ju tyvärr vissa som inte kan det vilket är lite tråkigt faktiskt.

    viktualia
    Jag tycker att du uttryckte dig utomordentligt bra!!!

Svar på tråden Åsikter/erfarenheter om drinkbiljetter