Rakad mus, lättare svamp?
Jag har just rakat min mus för första gången i mitt liv. Någon som vet om man lättare får svamp då?
Jag har just rakat min mus för första gången i mitt liv. Någon som vet om man lättare får svamp då?
Menar du verkligen allvar?? Hur kan färgen på stringtrosorna ha någon betydelse??
Är det inte vissa färgpigment som kan irritera mer? När man tatuerar sig är det t.ex. väldigt många som får allergiska reaktioner av det röda pigmentet. Om svart är värst just vad gäller trosor har jag ingen aning om.
Möjligtvis i nya kläder som man inte tvättat ännu i så fall...*funderar*
Det skulle tydligen vara så att den svarta färgen var värre än den vita, hörde det när det var en "ungatjejerrakarhönandebatt" Dock var det bara vita och svarta trosfärger som diskuterades, men som sagt svarta skulle kunna irritera de nyrakade hårsäckarna mest...
Om man får svamp eller ej beror nog mycket på hur man mår fysiskt också. Det finns mer svampbenägna personer.
En del tjejer har aldrig haft svamp i hela sitt liv trots bindor, spiraler, rakning, string och taskig hygien. Och en del får svamp bara de tittar på en rakhyvel.
Så kolla din egen hälsa, har du haft svamp förut? Har du lätt att få infektioner?
Självklart har klädsel och hygien med saken att göra också. Så här i vintertider när många av oss tjejer går omkring med strumpbyxor så frodas svampen också. Det blir tätt och för lite naturmaterial.
Jag har själv problem med varbölder under vintern då jag har för täta kläder på mig. Jag rakar mig och då börjar en del hårsäckar vända sig inåt och håret växer inåt istället och blir en varböld. När den sen spricker så får jag även ut hårstrået.
Jag har upptäckt att det händer när jag har kombinationen string i syntet+strumpbyxor+arbetsbyxor i syntet. Då dyker varbölderna upp som svampar kring ljumskarna. (rakar mest bikinilinjen)
tillbaks till ämnet, alltså: mediciner, spiraler, vissa p-piller och p-medel, syntetmaterial i mängder och lite för bra hygien kan ge mer svamp än annars.
Ha huvudet på skaft och titta efter med spegel ett par gånger i veckan så ser du snart hur du reagerar.
Kan alltså spiral göra så att man får mer (oftare) svamp?? Det visste jag inte?
Jag uppfattade att Ellen skulle användas under mens och samtidigt hjälpa ph-balansen i underlivet. Tyvärr är de svindyra. Vad gäller stringtrosor undrar jag om färgen möjligtvis kan spela roll vad gäller värmeöverföring och sånt. Vitt reflekterar värme, svart absorberar, osv.
Hej anonym!
Jag har varit rakad minst 10 år, och har aldrig råkat ut för svamp. Det känns fräschare att vara rakad. Har dessutom piffat upp mig lite därnere genom att pierca mig. Det gav effekt hos min blivande kan jag säga! Rekommenderas!!
Hej på er =)
Sitter med ett nummer av "Vi Föräldrar" och där står det att rakning av könshåret inte påverkar risken för svamp, samma sak med tajta syntet trosor/byxor.
Hoppas för min egen skulle att detta stämmer hihi =)
Håller med dig skagenbrud -03, en piercing gör det lilla extra hihi
Kram på er =)
Det är tajta underkläder som kan orsaka svamp i underlivet om man är rakad. Könshåren ger luftning och ventilation mellan hud och underkläder. Jag är helrakad sen mer än 10 år utan besvär. Men jag brukar vara noga att tvätta mig och smörja mig med babyolja.
Håller med Mamajen och Skagenbrud om piercing. *S*
För mycket tvättande med starka tvålar gör att det kan uppstå svamp. det bästa är att bara tvätta med vatten eller olja.