• Anonym

Rakad mus, lättare svamp?

Jag har just rakat min mus för första gången i mitt liv. Någon som vet om man lättare får svamp då?

• Svar på tråden Rakad mus, lättare svamp?
  • Rakel

Jag tror snarare att det är mindre risk för det men jag är inte 100 % säker...

Det borde ju liksom inte bli lika "tät" luft där svampbakterierna trivs.

Men desto mera kli-igt ..... Men det är ju sånt man får ta.

• Charlottsky

Håret är där för att skydda och det är inte ovanligt att man lättare får problem med svamp, det kan visst bli så att PH-värdet förändras när man rakar bort håret.

En gynekolog förklarade en gång för mig att det alltid finns lite svamp i ett friskt underliv men att rubbningar av PH-värdet får svampen att växa till sig och ställa till besvär. Män får inte svamp men är de känsliga kan de få utslag p g a toxinerna (gifterna) som all svamp utsöndrar om de har sex med en svampdrabbad kvinna.

Orsaker till försurad miljö i underlivet kan vara medicin (vanligt med svamp under penicillinkurer), för täta underkläder och att man rakar bort behåringen (det sista är jag inte säker på, gissar här).

• Tillie

"Ryktet" säger att man lättare får svamp.

Rakel, jag tror du missuppfattat en teori jag hört ofta(men vad vet jag?). Nämligen att eftersom håret är borta sitter trosorna tajtare och mindre luft cirkulerar = bakterierna trivs. Mer hår = mer luft mellan trosan och huden.

Jaja, vem vet vem som har rätt egentligen. Jag har inte märkt någon skillnad på den fronten. Varken med eller utan hår...

Ha det det bra

• Charlottsky

Jag fick besvär med svamp när jag rakade mig och när jag slutade försvann besvären med upprepade svampinfektioner.

Som sagt, håret finns där av en orsak, nämligen att skydda känsliga slemhinnor m m

• Anonym

Tillie: Ja, jag har nog missförstått...

Det låter ju faktiskt riktigt logiskt det där med "mera luft mellan trosan och huden"

Man lär sig nåt nytt varje dag...

• Rakel

Oj! Jag var Anonym.....
    Det är ju bara jag!

/Rakel

• Anonym

Har inte heller märkt någon förändring.
    Men om man skär sig kan man naturligtvis få infektioner.
    Använd inte hans rakhyvel. (Män kan tydligen ha svamp i skägget utan att veta om det.)

Jag läste en artikel om att svamp i underlivet ökat pga intimmodet, men rakning var bara en del. Stringtrosor och konstmaterial i trosorna och täta material i byxorna var andra.
    Det finns en "tampong" på apoteket som återställer pH-värdet i underlivet. (Minns inte vad den heter, men det går reklam för den på tv.) Min kompis säger att den är den bästa uppfinningen sen boktryckarkonsten.
    Fast hur noga man än är med hygien och bomullstrosor kan man ju ha otur också.

• TeaSpoon

På mig så fick jag MINDRE problem med svamp vid rakning än innan, så det är olika på olika människor...

Tampongen heter Ellen och tyvärr är den dubbelt så dyr som vanliga tamponger...

• Anonym

Ja, detta inlägget passade ju verkligen in under bröllopsforum, ha,ha...

• Anonym

Det hela handlar väl om hur tät klädsel man har... Om man har tätsittande trosor så ger ju håret ett visst luftutrymme mellan hud och tyg, men om man har mindre tätsittande eller tunnare underkläder kanske rakning gör att luftcirkulationen närmast huden ökar, och därmed kanske risken för svamp snarare minskar.

Svar på tråden Rakad mus, lättare svamp?