• Lapinette

Summan av allt fortsätter

Såg till min förskräckelse att tråden var avstängd när jag skulle skriva. Eftersom jag inte har någon vidare fantasi och vill att alla ska hitta hit till Gemmas tråd så döper jag inte om den.

Välkomna!

• Svar på tråden Summan av allt fortsätter
  • Lapinette

Gemma - är säker på att min man hade fixat sig några vänner om han hade varit singel. Nu när han har mig så är det så lätt att åka hem och umgås med mig. När han var här förra omgången så fick han lite vänner men som sagt dessa var mestadels fransmän och har rest vidare. Vi har pratat om detta och jag tycker han ska börja spela innebandy (typsikt svenskt) eller så får han börja på en ny svenska kurs. På den förra lärde han känna en schweiziska och hennes tyska pojkvän som vi har varit ute med en gång. Ska nog träffas igen då de har köpt med sig ost för en ostfondukväll. Mums!

Roslagsbrud - era vistelser ute i Roslagen låter helt underbara. Har nu under vintern inte andats så mycket frisk luft men vi hamstrade rejält i höstas innan flytt och mörker.

Håller med om att man har blivit bortskämd under jul och nyår. Denna helg hade jag en lång lista med saker jag ville få gjort men har bara lyckats bocka av ett par. Allt går så mycket trögare nu...ett tecken på att man verkligen har stressat ned.

Nu är det dags för 3 vanliga arbetsveckor och sen åker vi till Sydafrika. Det känns overkligt!

• Gemma

Hoppsan, jag har visst "glömt" när vi börjar på morgonen, insåg just att de andra redan sitter i sina skolbänkar, jag gör alltså inte det. Jaja, får väl gå snart.

Lapinette: Ni kan ju alltid gå på franskträffar tillsammans? Det kan vara riktigt trevligt faktiskt, plus att du ju får möjlighet att hålla kontakten med ditt "gamla" hemland. Svenskkurser är nog en bra idé så länge de är på din mans nivå, min egen man hade tyvärr inga goda erfarenheter av kurserna på folkuniversitetet, däremot gillade han dem som KTH ordnade (han pluggade alltså där).

Izunia: I vilken del av Malmö bor ni? Jag var där för några dagarna, gick ut och åt med kompisar på ett nytt Möllan-ställe som heter Volym, det var riktigt trevligt.

RoslagsbrudEN (som gått från generell till "the one and only" har jag noterat ;) ), fortsätter det såhär kan ni snart plocka färdigstekta kantareller, ironiskt nog är det svinkallt i Shanghai, betydligt mer så än i Sverige trots att alltihop nog är vårt fel. I gengäld kan man konstatera att miljöbelastningen per capita är oändligt mycket högre i väst än i Kina, antalet bilar per person likaså. Plus att Kinas ekonomiska utveckling ju till stor del handlar om att väst flyttar produktionen till ett land som är billigt just för att man inte behöver följa stränga miljölagstiftningar. Största problemet här är nog ändå korruptionen, det finns alltså en teoretisk lagstiftning som blir allt strängare men den gäller främst utländska företag, har man "kompisar" inom regeringen slipper man granskning, likaså om man betalar "konsultarvode" till utsänd myndighetsperson, då utfärdas tillstånd väldigt snabbt och utan problem... Vet att handelskammaren här, som ju är till för att underlätta för svenska företag, har en hel del skit att vada genom. Ja, även bildligt då.

Apropå extra semester, lediga kvällar och att de är ovanliga i mannens liv. Han måste ju hantera en hel del pappersexcercis. Fast nu har vi i alla fall fått oss två underbara veckor i Sverige! Och i hans nya kontrakt finns FEM veckor istället för fyra! Bra inte minst med tanke på att han - lite längre fram - kommer att behöva söka jobb i Sverige under sin lediga tid. Plus att vi väntar en hel del besök under våren.

Utvandraren: Lingonbröd är bäst! Gjorde en stor limpa med linfrö, rågkross, kesella och just rårörda lingon på julafton. Smakade smaskens flera veckor efter, rostat.
    Nu ska jag pallra mig ut i badrummet och drälla in i klassrummet en halvtimme efter alla andra. Aja baja.

Kram, G

• utvandraren

Då var man på plats på jobbet! Mailboxen innehöll typ 25 junkmail och 5 vettiga. Grrr. Det är så otroligt mörkt ute att jag blir lite extra måndagsdeppig...

Alla kreditkort är numera säkert placerade i en låda hemma! Nu är det skuldsanering som gäller fram till Sydafrikaresan! Jag är verkligen hopplös känner jag, lägenheten är ett stort svart hål som slukar lönen, pluss ett och annat litet guldkantat "feelgood" inköp. Fy! *Hatar att vara pank*

Jag är en av dem som inte lärt mig värdesätta 5 veckors semester än... Visst gör jag gärna långa resor, men att bara glida runt hemma har jag inte ro till än.
    Jag har ju varit borta i många månader på resor förut, men i min nuvarande livssituationen fungerar det dåligt!
    Ni skrev ju förut om detta med att resa själv, tror nästan inte det "går". Man träffar alltid någon att slå sig ihop med så det längsta jag varit ensam är nog typ flygresan pluss tiden det tog att hitta boende. Men ack så befriande att kunna göra det man vill utan att ta hänsyn till andras viljor....

Min nästa drömresa är till Peru, med bergsvandring och kultur... Hade faktiskt kunnat tänka mig Tibet också, Gemma!

• utvandraren

Ååhh.. Easter Island glömde jag ju, dit ska vi samtidigt som Peru. Hoppas det blir på bröllopsresan ( om vi någonsin får råd att gifta oss...depp, depp! )

• Roslagsbruden

Ha, ha, Gemma - ja, jag fick lov att göra om inloggningen eftersom jag hade glömt bort mina uppgifter och har bytt dator och arbetsplats. Freudiansk slipp att mitt nickname blev i bestämd form.

Fast någon brud är jag knappast längre så jag skulle lika gärna kunna ändra igen och kalla mig för någonting helt annat. Annika kanske?

Smygskriver - och läser - på lunchen. Har hittat en franska kurs till mannen, turistfranska utan grammatik. Tänka sig - den mannen som inte ens gillade Frankrike innan vi blev tillsammans, ska nu lära sig lite franska. Där ser man vad kärlek kan få oss till!

• Gemma

Hej alla! Känns som om det är lite vinter-blues... ekonomisk- och annan baksmälla. Stålis, jag kör på din linje och försöker vara hälsosam, ska alldeles strax bege mig till gymmet. Jag blev ju tack och lov och peppar peppar inte sjuk, fick bara halsont men det var nog för att här är så kallt i lägenheten. Och då har jag ändå ett halvmetertjockt duntäcke från Hästens och har ställt el-elementen i en halvcirkel runt sängen. Mannen svettas däremot under sitt sommartäcke... orättvist! Är era män också varma?

Izunia: Visst sjutton, Lund var det ju.

Det är en vacker dag idag, igen. Sol och ögat och näsan börjar lära sig att filtrera bort skiten. Är inte lika jetlaggad heller. Ha en skön dag, alla! /G

• lourdes

Hej tjejer!

Är mitt uppe i all bröllopsbestyr. Nu är det 4 månader kvar och tankarna är fulla av en sak: Bröllop! Hur ska detta sluta?

Måste bara tips om en helt underbar bok jag fick i julklapp av mannen; "Vera Wangs on Weddings" av självaste Vera Wang. Många härliga bilder och en massa tips. Helt underbar!!!

Till helgen har jag o mannen planerat att ta en bröllops-timeout. Inget bröllopssnack.
    Men tills dess...
    Ni som redan är gifta, hur har ni gjort med namnbytet? Behållt ert egna, bytt till mannens eller valt dubbelnamn?
    Är ganska splittrad i den frågan. Har ett utländskt efternamn o känner att om jag väljer mannens namn så förlorar jag lite av min identitet. Låter kanske konstigt, men undrar bara om ngn annan känt så.
    Har jag kvar mitt namn så känner jag att det inte riktigt kommer kännas att vi är som en familj den dagen vi får barn och de får mannens efternamn och dubbelnamn är jag inte förtjust i. Hm..!
    Vore iaf kul att läsa om någon annans funderingar i denna fråga.

• Lapinette

lourdes - vet att Gemma har behållt sitt namn medan jag har bytt. Det var ett enkelt val för min del då jag inte ens var släkt med mitt tidigare efternamn. Det var danskt och tillhörde min brors pappa. Nu har jag ett italiensk efternamn tillsammans med min man och det känns bra! Bland mina vänner finns alla de varianter, de som bytt, de som har män som har bytt, de som har valt att behålla sitt efternamn som mellannamn etc.

Är det i maj ni ska gifta er? Vart och hur? Sorry, du har säkert nämnt det men jag behöver påminnas. Kommer själv ihåg hur jag var inför bröllopet. Totalt igensnöad, ALLT var bara bröllop.

• lourdes

Jag har själv svårt att hålla kolla på alla här på tråden :)
    12 maj gifter vi oss. Helt plötsligt känns det väldigt snart. Förra året tänkte man att det var lång tid kvar just för att man tänkte 2007. Men nu är det året här. Jösses vad tiden går snabbt!

Vi bor i Göteborg, men gifter oss i utkanskten av Tidaholm, Kungslena rättare sagt. Efter många besök på olika slott i utkanten av Göteborg blev det till slut det valet. Känns verkligen bra nu. Mannen min kommer därifrån.
    Vigs i en helt underbar gammal kyrka från 1100-talet.

Svar på tråden Summan av allt fortsätter