billigt bröllop?
hur mkt har ni fått ner er budget till?
hur mkt har ni fått ner er budget till?
Ting: exakt som du har de vcill vi ha det vart bor du?
TigerLinn: Jag bor i Gnesta 7 mil söder om Stockholm. Festlokalen heter Watransborg. Jag kan även maila över bilder på festlokalen. Det ligger en mycket mysig kyrka i närheten.
fredrik.sussi@tele2.se
Ting : vi bor i umeå hä är de super svårt att hitta en lokal med de förutsättningar som vi vil ha.. måste nog söka oss utanför stan för att ha festen :S
Gud vad mycket pengar det handlar om naer mna ska ha ett "riktigt" bröllop!I och för sig maste jag saega att ni verkar fa mycket för de pengar ni spenderar. Varat aer vael ocksa riktigt men innehaller inte allt som de flesta bröllop kanske gör. Vi bjuder bara 15-20 personer och festen ska vi ha i mina foraeldrars 3a i stan. Vi gifter oss i radhuset (=gratis). Min klaenning aer mormors gamla brudklaenning (hon hade precis samma storlek som jag har idag!)och min blivande man ska ha en aervd kostym.Jag masta kopa skor dock, de kostar 45 euro. Ringarna star min pojkvaens pappa for, men han aer pensionerad juvelerare och hade guld kvar! Inbjuden blir man genom att vi ringer och fragar om de vill komma.Mamma och jag lagar maten, det blir buffe (inga servitorer) med allt möjligt.Vi koper tva tartor pa bageriet. I alkoholvaeg tar vi med en del fr utlandet, cava istaellet for champagne, och sa koper vi en del i sverige. Haret fixar jag sjaelv pa brollopsdagen, klipper mig nagra dagar innan pa en frisorskola.
Sa ravaror til buffen, tarta, lite alkohol, min klippning och mina skor kanske gar pa 1500-2000 kronor. Det aer vad vart brollop kostar om jag inte raeknar med brollopsresan, den kommer ga pa ca 1500..
hilda27 härligt.. att du fått de så billigt.. :) kul att se när folk klara av de.. vi ska ha ett billigt bröllop på max 20000 kr hade vi tänk.. köper lite eftersom å så... + att vi spara pengar varje månad eller vi ska börja med de denna månad ska till banken å gör aupp med sparkonton å fråga om råd kram
Vi räknar med 35-40 000kr för 125 gäster
Alla trycksaker gör jag själv (inbjudningskort,tackkort, vigsel och festprogram)och det kostar med frimärken 2000 kr
Vi kommer hyra vår fina bygdegård, endast 800kr då ingår allt porslin mm
Hyra av linnedukar 1500 kr
Lokal och bordsdekorationer fixar jag själv med vaser, ljuslyktor mm från Ikea och prästkragar från svärföräldrarnas trädgård
Catering med buffé 100kr/person=12500
Alkohol köper vi i Tyskland. (bjuder hela kvällen)
Som efterrätt tänkte vi göra kladdkaka med "marianne-kross" och använda pepparkaksmått (hjärtan) och frysa in i förväg. Serveras med jordgubbar och baileys-grädde.
Tårtor kommer min farmor göra. (så jag får nog inte betala något för det)
Korv med bröd mm som "nattamat"
Serveringspersonal har svärmor lovat att fixa.
Min klänning ska jag beställa från Millybridal.com kostar ca 2000 kr
Min ring 2500kr
Skor tänkte jag köpa "vanliga". Framåt våren finns det ju massvis i vitt/creme att välja bland.
Sambons frackoat hyr vi för 950kr och sönernas kläder + en näbbklänning kommer jag köpa på ex H&M beroende på vad jag hittar.
Hår, smink och naglar 2000 kr
Blommor (min bukett, coursage och näbbukett) 2000 kr
Ateljefotografering 4000 kr. Vi kommer låta en kompis ta kort för tackkorten som vi framkallar själva.
Tycker jag får det som jag vill ha det fast ekonomin är begränsad. Mina föräldrar betalar maten och dricka och svärföräldrarna har lovat att bidraga de med. Annars hade det aldrig gått!
En annan fördel är att man bor "på landet" där allt är lite billigare.
TigerLinn:
Vet du att det finns en festlokal ovanför USM, mitt i stan med kök och allt!
En liten fråga: Var bor ni som åker till Tyskland för att handla alkohol? Tjänar man på det, med tanke på resan dit?
Vi funderar ett tag på om vi skulle köpa med oss från en Östersjö-kryssning men vi skulle nog inte tjäna någonting alls på det efs vi unnar oss lite smålyxiga saker (i våra ögon) på kryssningar
hemligmia vad e USM för förkortning...???
mooogn om vi skulle ah alkohol på vårat bröllop så skulle vi löpt de i finland.. de är billigt där me.. mina föräldrar bor ju uppe i norrbotten närar gränsen.. så... men nu ska vi ha slkoholfritt