• ninnis

Aquaria

Jag har sett att det är fler som ska ha sin bröllopsfest på Aquaria sommaren 07. Själva gifter vi oss 28/7. Vilken mat har ni valt att ha? Vi kan inte riktigt bestämma oss.
    Sedan är det med priset på dekoren tror det var cirka 6000:- för att hänga upp tyg i taket för att dämpa ljudet har ni valt det?
    tycker att det är lite mycket pengar lägger hellre ner dom på bröllopsresan eller vad tycker ni?

Nina

• Svar på tråden Aquaria
  • MrsMe

Fotograf blev lättordnat för mig, en av mina bästa vänner är utbildad, otroligt duktig fotograf.
    Vi har inte bestämt några platser än - men jag gillade verkligen din idé om foto på laxtrappan med Söööööder och vattnet i bakgrunden.
    Jag har ytterliggare en vän som älskar att fotografera och hon tar galet fina detaljbilder så jag har tänkt att hon ska få "leka" fram bilder på ringarna och andra detaljer.

Präst - nej det har vi inte fixat än....

Blommor i kyrkan - det kommer jag inte lägga ned krut på. Tycker precis som ninnis att kyrkan är så fin i sig. Jag blev alldeles rörd av alla detaljer som de tar fram vid vigsel. Matta, brudspegel m.m

Klädkod: vi kommer köra med kavaj på våra gäster. Jag vill inte ställa för höga krav utan vill att vår nära och kära kommer och firar vår stora dag och har en hej dundrandes fest med oss.

Romantisk häst och vagn lockar ju. Eller spelmansstämma och att man går prossition ned till Aquaria.

• Eurolady

Hej!

Jag och min kille ska också ha festen på Aquaria. Vi gifter oss den 20 juli, utomhus på söder, och sen har vi festen där. Gästerna tänkte vi bussa dit, själv anländer vi förhoppningsvis i båt!

Vi ska ha två förrätter och varmrätt, ingen efterrätt. Som det känns nu blir det tonfiskcarpaccio, hummersoppa och vildsvin.

Ingen av oss är särskilt mycket för dekorationer, så vi får se hur det blir med det. Vi ska i alla fall inte drapera taket, känns som om man kan använda 6000 pix till nåt bättre.

• TEL

Hej! Här är jag igen!

Vår klädkod blir: "Sommarfint". Vet inte riktigt vad "sommarfint" innebär.... men det hörs enkelt & fint ut :)

Ang. fotografering. Jag skrev mail til x-antal fotografer och tyckte allt verkade så dyrt. Vi vill bara ha en fotograf som fottar oss och sedan lägger bilden på en cd. Inget mer med det. Nu verkar det som det löser sig.... Vår kompis är "bästis" med ett par "flickfotografer". Han har lovat att en av dom skall fotografera oss efter kyrkan. Det kan bli intressant :) Tror nog "poserna" blir lite annorlunda:) Kanske vi kan be honom följa med ner till Aquaria och ta lite bilder på laxtrappan (det var en god idè). Vi kommer att ha några engångskamera på borden, så det blir antagligen massor med bilder från festen.

Det där med att gästerna tar lilla tåget ner till Aquaria var en jätterolig idè. Måste lyssna med Skansen om det är möjligt. Det är det kanske inte. Tror hyra häst&vagn är ganska dyrt också? Undrar om jag har läst 3000 kr. någonstans.

Det där med spelman var också en super idè. Men då måste vi hitta en spelman....

Vi skall ha en bekant som skall sjunga i kyrkan + att min tärnas man skall spela gitarr till.

Det är sant som ni skriver. Kyrkan behöver nog ingen mer dekoration.

Det är nog smart att förbereda sej på regn, men man hoppas självklart att vädret blir bra.

Jag skrev ett mail til Fredrik tidigare i veckan. Undrade om han kunde hjälpa oss med en trubadur eller duo till festen. Han gav mej ett telefonnummer till en kille som jag skall ringa nästa vecka. Måste lita på att han är bra. Känns lite jobbigt att jag inte har hört honom, men, men...

Är jättenyfiken på maten på Aquaria. Vet ni om någon som har varit där på bröllopsfest förr och ätit maten?

• Snö brud

Jag funderar oxå på Aquaria, vi ska gifta oss i seglora kyrka i december 2007.
    Då fick man även en massa maschaller tända utanför kyrkan.
    Ska bli så mysigt

Har lite funderingar på fotograferingen, tänkte ha den innan vigseln.
    Inne på skansen borde ju vara perfekt för att bli fotograferad.
    Tål att funderas på

• ninnis

Hallå!
    Har ni fått något svar efter att ni har skickat och betalat bokningen?
    Nu har det gått några veckor måste nog ta tag i det.

Har ni valt hur borden ska stå? Skulle hemskt gärna ha haft runda bord, det har varit en dröm men det är så synd att det kostar extra. Så vi kommer nog ha dukning gruppvis men det blir en väldigt konstig bordsplacering. Ska man låta alla bordsdamer och bordsherrar sitta mitt emot varandra eller ska man låta dom som sitter ytterst endast göra det?

• TEL

Nej, vi fick ingen bekräftelse efter att ha bokat. Jag skickade en mail till Fredrik och frågade om han hade fått pengar och bokning. Det hade han.

Vi blir ca. 100 gäster, så det blir långbord och några småbord.

Jag vet inte hur man gör med bordsplaceringen vid runda bord. Jag tror det blir bäst att ha bordsdamen & bordherren bredvid, inte mitt emot. Det tror jag.

Har ni hyrt ljudanläggningen och trådlös mic (till tal)? Vi skall ha band som har egen ljudanläggning. Men jag undrar om man kan hyra BARA den trådlösa mic`en till tal?! Måste lyssna med Fredrik.

• LMK

Hej blivande Brudar!
    Här har ni en som är gift & hade turen att få avnjuta en fantastisk bröllopsfest på Aquaria!
    Det var en av de finaste dagarna i augusti-05 & Laxtrappan var helt magisk att vara på.
    Vill med detta inlägga ge mina erfarenheter om vår planering med Aquaria.
    Första intrycket av Fredrik var seriöst, proffsigt & pålitligt. Vi gick igenom vårt upplägg & önskemål om mat. Bad om förslag på 2 förrätter & varmrätt för 500:- då vi bestämt att fixa tårtan själva. Det var efter många turer inte möjligt, så vår meny slutade på 550:-. Förrätterna provsmakade vi inte då ingen fast many hade samma innehåll (vi kommponerade en egen ihop m. Fredrik) men varmrätten fick vi proväta då ett annat sällskap skulle ha samma. Jag åkte dit en vardag & fick med mig 2 matlådor som vi mumsade på hemma. Urgott!! Pust!

Vi fick oxå lovat att allt skulle vara dukat & klart på en timme - inga problem! Men så blev icke fallet på dagen D. Med en timmes försening & knorrande mage fick vi tillslut komma till bords. Tur att solen strålade ute. Samt att det bara var vi närmast som visste vilken tid det egentligen skulla vart för middagsstart. Det som var schysst från deras sida som kompensation var att de bjöd på en timme extra på natten. Vi hade bokat till 02 & skulle helst utrymma tills dess, men vi partade på till nästan 03!!
    Fredrik såg vi inte skymten av på hela kvällen (trist) men vår fotograf lyckades ta en bild på honom kämpandes i köket.
    Däremot hade han en kollega som var serveringsansvarig (kommer inte ihåg namnet) som hade hand om oss hela kvällen. Han var även den som tog emot vårt lass med dryck, bordsdekorationer, festprogram, placeringskort etc. etc. dagen innan. Mycket proffsig kille!
    Alla bord var otroligt snyggt dukat, alla placeringskort var rätt (vi fick tips om att lägga dem i rätt ordning efter placeringslistorna så de bara kunde lägga ut dem utan att springa & leta efter platserna) festprogrammen, dekorationerna samt stora fina kandelabrar var fixade.
    Maten var som sagt helt sagolik. Vet inte hur många som kom fram & beromde oss för den bra & genomtänkta menyn. Det var bland det godaste folk hade ätit i bröllopssammanhang.
    Tårtan levererades dit på em & även den skar de upp otroligt fint.

Till dansen så hyrde vi deras ljudanläggning & hade med egen dator som vi kopplade in, fullproppad med musik! Sen hade vi en av gästerna som älskar musik-fix som ansvarig DJ.
    Inga mikrofoner användes vid talen.
    Dansgolvet upplevdes inte som för litet. Vi tog en rejäl Wienervals & sedan var det fullt ös fram till småtimmarna. Skönt även att kunna vara på laxtrappan & svalka sig mellan varven.

Ja, summan av kardemumman är att vi hade den absolut bästa dagen i vårt liv på Aquaria. Ja, glömde nästan en till rolig överaskning: vi fick veta att muséet kunde vi inte gå igenom vid ankomsten utan ingång skulle ske på sidan vid parkeringen- endast! Döm vår förvåning när personalen mötte oss utanför huvudingången & eskorterade oss genom hela muséet & sedan ut på laxtrappan. Alla gäster hade fått gjort samma sak!! Så det blev starten på en fantastisk kväll.
    Fakturan kom som sagt & den stämde till punkt & pricka.
    Men som sagt, allt går inte att ordna så lätt som de utger tänk på det så det inte blir tidspress under middagen.

Hoppas ni inte har somnat nu...
    Kram kram!

• TEL

Tusen, tusen tack för ditt inlägg!!!! Jätteskönt att läsa om eran fantastiska kväll på Aquaria. Blev lite nyfiken: Vilken meny hade ni????
    Vi har inte riktig bestämd oss för maten än. Kanske vi kan kopiera eran meny i och med att den var så god.
    Var det länge sedan du gifte dej? Grattis i efterskott i alla fall :)

• LMK

TEL
    Tackar!
    Vi tänkte att då det inte fanns ett annat rum att förflytta sig för tårtan så kändes dessert & tårta som kaka på kaka (samt att min man älksar förrätter)
    Vi tog pepparstekt tonfisk m. ljungfrusallad som förrätt, Mustig kantarell soppa m. oststänger som mellanrätt & Spenat/fetaost fylld fläskfilé m. rödvinssky smaksatt m. Kalamataoliver samt potatiskaka.
    Vi hade samma vita vin till de två förrätterna & ett rött vin till varmrätten.

Känns som om det var igår, fast det var Augusti 2005!

• ninnis

Hej
    Helt underbart att du ville dela med dig av dina erfarenheter.
    Det låter väldigt gott med fläskfile, ska prata med mannen i mitt liv när han kommer hem om vi inte ska byta till den varmrätten. Vi har nämligen funderat på vildsvin men jag vet inte riktigt om det passar att äta det mitt i sommaren.

Från början hade vi tänkt att endaast ha dj så vi har bokat den utrustningen. Men nu vill några kompisar absolut spela vilket är jättekul. Har inte alls tänkt på hur vi ska göra med det.
    Tror du att man måste ha mic? Det kan iförsig bli rätt skrikigt utan, men samtidigt ska den micen slussas runt til folk som ska hålla tal kan inte det bli ganska roddigt?

Kollade du upp tåget, skulle vara roligt att höra om det var möjligt.

Svar på tråden Aquaria