• ninnis

Aquaria

Jag har sett att det är fler som ska ha sin bröllopsfest på Aquaria sommaren 07. Själva gifter vi oss 28/7. Vilken mat har ni valt att ha? Vi kan inte riktigt bestämma oss.
    Sedan är det med priset på dekoren tror det var cirka 6000:- för att hänga upp tyg i taket för att dämpa ljudet har ni valt det?
    tycker att det är lite mycket pengar lägger hellre ner dom på bröllopsresan eller vad tycker ni?

Nina

• Svar på tråden Aquaria
  • TEL

Hej!
    Vi skall ha festen på Aquaria. Gifter oss 25/8.
    Så kul att ni också skall ha festen dær. Vi skall ha kalvroastbiff (tror jeg). Jag gillar lamm, men min m2b gillar inte det.
    Sedan blir det antagligen toast med sikrom till førrætt och pannacotta till efterrætt. Vi vill testa maten innan vi bestemmer oss. Fredrik sade han skulle ta kontakt med oss nær dom hade en meny som liknade vår.
    Nej, vi skippar den dekoren. Tycker det var skitdyrt. Dessutom blir det bortkastade pengar om det ær molnigt den dagen. Vart skall ni ha vigseln? Vi gifter oss i Seglora Kyrka på Skansen.
    Skall ni dekorere lokalen ytterligare? Vi kommer antagligen bara fixa borddekoration.

• ninnis

Oh vad roligt med någon annan som är insatt.
    Först hade vi tänkt att gifta oss i Nacka och att alla gäster kulle få komma dit i båt men budgeten tröt. Så nu är det bara vi, bestman och tärnan som kommer i båt.
    vi kommer att gifta oss på bryggan eller hajakvariet vid dåligt väder. Det enda är väl att det känns lite sent måste ha vigseln vid 18.00, men samtidigt så kan vi sova ut länge på morgonen, om man nu kan det.
    Förätt: Liten Karl-Johan eller chevre paj
    Varmrätt: vildsvin
    Efterätt: pannacotta men vi har gjort special på den för vi ville ha caffepannacotta så han föreslog:
    Espresso pannacotta med vaniljchoklad serverad med sambocca flamberade björnbär.
    Det tyckte jag lät väldigt gott så det är väl det enda som är bestämt.
    Jag och min m2b har inte pratat direkt om dekoren förutom att vi kommer att ha bordsdekoration i form av rosor gjorda av palsteracka :) i skålar med lite ljus.
    Men hur funkar det egentligen med dekorationen, måste man åka dit tidigare o fixa med dekorationen och sätta ut bordsplacering eller får man hjälp av dom med det? Och om dom gör det undra hur mycket det kan kosta.
    Verkligen ett stort plus att kunna ta med drickan. Ska ni också ta trippen till Tyskland?

• TEL

jag har uppfattat det såhär: Dom har öppen cafè på dagen. Vi kan därför inte åka dit och fixa på dagtid. Cafèet är öppet till 16.30 (tror jag). Vi får tillträde mellan kl. 17.30 och 18.00. Ni får antagligen tillträde senare på grund av sommartid. Jag frågade honom hur dom skulle hinna duka och fixa på 1 timme. Han sade att det inte var några problem. Jag tror vi bara skall lämna borddekorationen, bordkort, dricka och allt till dom. Sedan fixar dom det. Måste bara lita på att det går bra på 1 timme.....
    Yes, det blir Tysklandstur på oss också :) Vi åkte ner till Flensburg när m2b skulle ha 30-årsfest. Så sjukt billigt!!! Stort pluss med Aquaria att man kan ta med egen dricka. Annars hade det blivit betalbar och det ville vi undvika.
    Har ni kommit långt i planeringen? Jag tycker det är superroligt att planera. Jag tycker jag har hunnit med ganska mycket. Kyrka, festlokal, solist, klänning och fotograf. Jag har också börjat göra en hemsida.
    Skall ni ha livemusik? Vi vill gärna ha det. Eller rättare sagt: JAG vill gärna ha det. Jag är van till livemusik på bröllop där jag kommer ifrån i Norge. Men det finns inte så mycket plats till ett band på Aquaria, så det blir vel en trubadur eller duo. Har dock inte hittat någon vi har råd med. Jag var lite orolig för att dansgolvet på Aquaria var lite litet, så jag slängde ut en fråga här på BT. Fick svar från en tjej som hade varit på ett bröllop på Aquaria där det var många gäster. Hon sade att dansgolvet inte verkade för litet.
    Oj, detta blev långt :)

• ninnis

Hallå!
    Ursäkta at det dröjde några dagar, har varit bortrest.
    Vi har inte alls kommit så långt i planeringen. Håller mest på och funderar på hur inbjudningskortet ska se ut och när man skicka ut det? Eftersom vi gifter oss mitt i sommaren så antar jag att man måste vara ute i god tid. Har ingen lust att skicka save the date kort. Har bestämt vilken klänning jag ska ha, så den beställer jag från Kina.
    Eftersom vi är musiker så har vi inga problem med musiken så vi kommer ha en stråkkvartett som spelar in och ut. En gitarist som sjuner väldigt bra och hans tjej, tänkte att dom kunde sjunga en duett. Sen har vi inte riktigt bestämt oss om vi ska ha dj eller band. Om det blir band så kommer vi ha sättningen gitarr, elbas, sång
    samtidigt som han spelar på en slags trumma. Men jag vet inte om det är för stort projekt.
    Ska fråga en fotograf vi känner om hon kan ta bilderna.
    Jag har nog planerat en del ändå :)
    Va skönt att man kan lämna över allt till dom med borsplacering och sådant. Men det blir nog tajt för dom med en timme. Skulle vara jobbigt om dom inte var klara efter en timm. Fanns det ett stort utbud på vin i Flensburg?

• MrsMe

TEL: *haha* vi ska oxå ha Seglora kyrka och Aquaria. Vi var på info där igår.
    Vi kommer att köra på buffé-valet, men med bordserverad förrätt, för att ha lite lugn och ro för tal och sådant.
    Vårt datum är 29/9-07.

• MrsMe
    Ser att det nästan är exakt en månad mellan oss tre
  • TEL

Åhh, va roligt att fler är med på Aquaria-tråden.

MrsMe: Roligt att vi har valt samma kyrka & lokal:) Jag kan informera dej om hur mitt bröllop blev. Jag har lite funderinger runt Seglora Kyrka. Undrar vart man skall "gömma sig" innan vigseln. Vi får ju inte köra bil upp til kyrkan. Undrar också om man får kasta rosblad inne i kyrkan och om man får kasta ris utanfor kyrkan??? Hoppas och tror det löser sig.
    Har ni tänkt att dekorera kyrkan ytterligare? Jag har aldrig varit där i bröllop, så jag är lite osäkert på hur mycket blommor det är. Har sett lite bilder från en annan vigsel i Seglora. Såg ingen blomsterdekoration på korten.

Ninnis: Du har ju kommet ganska långt i planeringen måste jag säga.
    Jo, det fanns massor med vin&sprit i Flensburg. Fanns stora butiker med bara taxfree-varor.
    Jag håller på att fundera över hur vi skall hålla budgeten nere. Tråkigt att tänka ekonomisk :(
    Just nu är jag inne på att ha cup-cake-tower istället för bröllopstårta. Tycker det ser häftigt&speciellt ut + att några kompisar kanske kan hjälpa till med det. Vi får se.....

• MrsMe

Som jag tolkat infon från Skansen får ni köra upp bilen till kyrkan (eller var det till Soliden som ligger nära kyrkan )för att släppa av brudparet - å gäster som har svårt att gå. Men det finns ingen parkering där så bilen måste avlägsnas med en gång.
    Vi kommer ha vår fotografering innan vigseln så min Sambo har redan sett mig - så det blir på svenskt vis, vi kommer in i kyrkan tillsammans.

Klart att man måste tänka ekonomiskt, det går på vääääälidigt mkt pengar!

Vad är en cup-cake-tower?

Aquaria: Vårt bröllop är 29/9 och förhoppningsvis kvarstår sommaren men man vet aldrig.... Så vi kommer att ta fördrinken vid hajtanken. Jag gillade verkligen det förslaget. Annorlunda, minnesvärt och enskillt.

Fredrik var väldigt possitiv, trevlig och informativ. Allt går att lösa och ordna. Men vad blir slutnotan

Ska bli jättekul att följa er i era planer!

• TEL

Hej igen!

MrsMe: Det finns en väg till höger om huvudentreèn där man kan köra NÄSTAN upp till kyrkan tror jag. Jag får ringa Skansen när det börjar närma sig. Jag skall gå upp tillsammans med min pappa. Vi skall ha fotografering mellan vigsel & festen. Det blir lite stressigt, men, men... Vigseln är kl. 16.30 och festen börjar 18.00. Vart skall ni fotograferas? Utomhus eller i en studio? Vi tänkte dra några "poser" inne på Skansen. Hoppas vädret blir okey.

Cupcake tower är ett torn av småkakor. Här är ett ex.: www.weddingcakestand.net/cupcake_tree_stands/cupcake_tower.html
    Jag & m2b tycker så mycket om chockladmuffins med nougat i. Tänkte prova laga ett roligt torn av det. Vi får se hur vi gör....

Har ni fixat präst? Det har inte vi än.

• ninnis

Jag spelade på ett bröllop förra nyåret. Då var det i för sig snö ute. Jag har för mig att dom hade blommor på kanterna i i bänkarna men jag är inte säker. Men jag tycker att själva kyrkan är så vacker i sig att man inte behöver smycka ut den så mycket. Brudparet åkte med en taxi till kyrkan. Sedan när dom kom ut och skulle gå till festen var det facklor som lyste upp vägen från kyrkan det var så fint. Men som sagt det var ju vinter då.
    Man kan ju även åka häst och vagn det är ju mysigt också. Då kanske man kan boka en vagn som bröllopsgäster som har svårt att gå kan ta den ner till Aquaria. Men allt kostar ju pengar så vill man ha en stram budget så blir det nog lite jobbigt. En annan rolig grej vore ju att åka med det lilla tåget ner det skulle ju vara en syn :) med alla gäster i sina fina kläder.

Vad ska ni ha för klädkod?
    Jag tror att det blir väldigt fina bilder där. Det finns väl en liten park i närheten så man inte behöver gå så långt. Vi kommer att ta våra bilder innan vigseln hemma i Nacka. Sen bara några på bryggan efter vigseln med vattnet i bakgrunden. Kommer ni ha en fotograf under hela kvällen eller endast för bröllopsfotona?

Jag har bestämt mig för att föreställa mig att det regnar så att jag blir glad om det blir fint väder. Det var så synd på ett bröllop jag spelade på i september. Då fanns ett tempel som vi skulle vara i om det regnade men eftersom det var ändå helt ok varmt och inte så mycket moln när vigseln skulle börja så blev det utomhus. Innan vigseln satte igång så berättade prästen om att om det kom minsta droppen skulle vi springa under tak eftersom våra instrument inte tål vatten. Så kommer låten vi ska spela och vi börjar. 20 sekunder in i låten börjar det självklart regna, det fanns inget att göra än att vi sprang under taket som tur var låg bara några meter bakom och sedan sätta igång och spela igen. Men det som var så tråkigt var att det började regna mer och mer man såg hur alla gäster började skruva på sig och en efter en började springa och ställa sig hos oss. Tillslut spöregnar det och då kom även brudparet och prästen under taket. Jag tycker att det blev en sådan mysig stämmning med regnet och alla stod och bad för brudparet på en sådan liten yta. Men bruden höll ju på att börja gråta och det måste vara så tråkigt att det inte blev som hon hade tänkt sig. Så jag vill inte bli en brud som har föreställt sig att allt ska bli perfekt utan det får bli som det blir. Men det är ju lättare sagt än gjort.

Svar på tråden Aquaria