• brollop0701

Nejlika i brudbuketten - vad förknippar ni det med?

När jag nämnde att jag eventuellt skulle ha limegröna nejlikor i min bukett sa min kompis att det förknippar man ju med begravningar - stämmer det?

• Svar på tråden Nejlika i brudbuketten - vad förknippar ni det med?
  •  Miss Cee

Jo nejlikor var ju vanliga iaf förr vid begravningar. Som jag fattat det så var det mycket för att de funkade bra som "handblomma" dvs den blomma man läggert på kistan. Numera lägger de flesta en ros, men jag har hört att herrar förr (och även en del damer) tyckte att en ros var ju en blomma med ett "Kärleksbuskap" så en man kunde typ inte lägga en ros... Jaja virrigt värre, men så har jag fått det förklarat iaf.

Numera brukar både män och kvinnor ha en ros, mycket sällan nejlikor.

Så visst din kompis har väl delvis rätt, men det är absolut inte så att det är fel att ha nejlikor. Tvärtom! Tänk på alla äldre män som alltid hadeen nejlika i knapphålet!

* från Miss Cee som sjävl ska ha limegröna mejlikor i brudbuketten* ;)

• söta_bruden

Nejlikor är trendblomman nummer ett numera! Härligt att den fått göra renässans. Sen är det en blomma som gör så stor effekt när man sätter flera tillsammans!

• övik070714

Klart du kan ha nejlikor i din bukett! Jag förknippar nejlikor (99% säker på att det var nejlikor) med alla hjärtans dag i skolan (fast det är 100 år sen jag gick i skolan) .. Vi fick "beställa" blommor till andra elever och de snyggaste killarna fick alltid mängder med nejlikor :) Man kunde skicka tre färger:
    vita --> vänskap
    rosa --> hemlig beundrare "småkär"
    röda --> Kärlek

• f.d. Svart brud

Nu har jag inte läst hela tråden, men det finns en del som förknippar nejlikor och vita liljor med begravning. Så är det inte idag, utan alla blommor används både till bröllop och begravning. Och om någon är dum och kommenterar det, så kan du kontra med att den vanligaste begravningsblomman faktiskt är RÖDA ROSOR!

Och en sak till som inte så många vet om, om nejlikor: Förr i tiden var det brukligt att ge bort en nejlikstav vid sin blivande fru, kommer inte ihåg om det var vid förlovningen eller vid uppvaktning, dock.

Ungefär som de här, fast utan kallor och gröna blad i.
    www.svartbrud.se/galleri.asp&ID=4245&Bid=64

• blivandefruandersson08

nejlikor är underbara förknippar dem inte med begravning inte jag :)
    yamman pioner är vackra har du bild på din bukett låter underbar

• Lady o Lufsen

Nejlikor är väl förknippade med HÅLLBARHET och vad kan vara mer passande till ett bröllop- förhoppningen är ju att äktenskapet blir just det!

• brollop0701

f.d. Svart brud

Tack för info, jag ska hålla det i minnet om någon säger något

Jag kommer ha mestadels cremevita rosor, någon rosa och eventuellt då limegröna nejlikor. Så vill jag ha lite tiki eller liknande med

• Andie

I gamalt så är nejlika förknippat med begravningar.

Vi kommer dock att ha blomtema nejlikor och vinröda/mörkröda rosor på vår dag. Nejlika betyder oxå - En djup kärlek.
    Vilket jag tycker är väldigt passande när det handlar om en så stor dag som ens bröllops dag!

Så jag säger bara GO FOR IT!!! om du vill ha så, så ska du naturligtvis ha det!

• Fjällräv

Gillar Du nejlikor så ha nejlikor. Den i särklass vanligaste begravningsblomman numera är rosor, så det som sagts till Dig stämmer inte ens.

Svar på tråden Nejlika i brudbuketten - vad förknippar ni det med?