• brollop0701

Nejlika i brudbuketten - vad förknippar ni det med?

När jag nämnde att jag eventuellt skulle ha limegröna nejlikor i min bukett sa min kompis att det förknippar man ju med begravningar - stämmer det?

• Svar på tråden Nejlika i brudbuketten - vad förknippar ni det med?
  • yamman

Har aldrig sett limegeröna nejlikor på en begravning!

Jag har också hört detta om att nejlikor var en begravningsblomma men det tycker jag inte gäller längre.

Själv hade jag en jättefin bukett med stora rosa pioner och nejlikor emellan som gick ton i ton. Har aldrig fått en enda kommentar om att det påminde någon om en begravningblomma.

• MhjärtaJ

Håller med föregående talare! Limegrönt förknippas väl inte med begravning...! Däremot, min personliga åsikt, är nejlika ingen favoritblomma. "Tant-blomma"...
    Men i lime med nån annan sort kan det säkert vara fint...

• Mimsan75

Jag har själv funderat på att ha nejlikor i min bukett, har oxå hört att det användes/används mkt på begravningar, men jag har sett många och fina exempel på buketter med nejlikor så jag tänker nog ha det iaf.

• brollop0701

Hehe, var lite otydlig kanske... jag menar inte just limegröna utan jag menar nejlikor över lag. Likaså sa hon att man ger ju aldrig bort en bukett med nejlikor för det förknippas med död på något sätt.

• MhjärtaJ

Alla gamla damer ger bort en billig bukett nejlikor... Färdig bukett från Konsum...en hink vid kassan....

• Toca

Jag hade ljusrosa och vinröda nejlikor i min bukett. Alla tyckte det var jättefint!
    En otroligt tacksam blomma då den håller länge. Min bukett var fin i 4 dygn..

• future mrs B

jag forknippar det med begravning & dodsfall, men om du gillar nejlikor sa varfor lyssna pa vad andra tycker-sa lange du ar nojd...

• MhjärtaJ

Usch, får dåligt samvete! Finns ju jättefina STORA nejlikor i fina färger i blomserbutiker!! Skäll inte på mig nu alla ni som valt nejlikor!
    Men ja, för många förknippas blomman med begravning...

• skogsflicka

Har precis bestämt mig för att ha vinröda nejlikor i min bukett, många hårt bundna så att de blir som en boll. Fick tipset på Bernzons blommor här I Sthlm. Blev lite nyfiken på vad denna blomma betyder och så här står det i en bok jag har.

Bra vid bröllop:
    Nejlika, röd: "Du är mitt allt, jag älskar dig."

• CaroO

Förr var nejlikor en vanlig begravningsblomma och då framförallt den vita, jag tror detta beror på att det är en tålig blomma som håller sig finn ganska länge och då passar att ha vid smycknig av en grav.

Jag tycker helt klart att man kan ha nejlikor i brudbuketten, tänk på alla allargiker, de flesta tåler nejlikor. Limegröna i brudbuketten tycker jag låter dötufft.

Kramiz

Svar på tråden Nejlika i brudbuketten - vad förknippar ni det med?