• T+M

Fråga brudens far

Hur vanligt är det att den blivande brudgummen anhåller om sin älskades hand? Detta är ju en gammal sed, men hur har det gått till i era frierier?

Jag ska fria till min M på vår treårsdag snart och tänkte anhålla om hennes hand från hennes far först.

• Svar på tråden Fråga brudens far
  • tattar-Emma

Hur gammal sed är det? I böcker från 50-talet händer det inte, inte heller i böcker från sekelskiftet, inte heller i böcker från början av 1800-talet... I Jane Austen konsulteras föräldrarna, men inte förrän efter det att de unga tu redan kommit överens.

Tror inte alls att detta var så vanligt förr, utom när bruden förde med sig så mycket rikedomat att det framför allt blev släktens angelägenhet.

• Sister of the Night

highlight

jovars!

Ok, vi lossar det :)

• T+M

Ber så mycket om ursäkt för att jag satta så många känslor i svallning. Var inte alls min mening och jag har inte sett det som en patriarkalisk fråga, men ni kanske har rätt.

Ha en skön helg allesamman!

•  Miss Cee

Vi vill nog mest varna dig från att trampa i klaveret...inte bita huvudet av dig!

Är du säker på att hon VILL att du gör det, så är det ju inget problem..

• anne på grönkulla

Sorry, landade mycket riktigt i fel tråd med mitt andra inlägg - undrade varför det inte dök upp där jag trodde jag skrev det...

• Sister of the Night

T+M

Det brukar bli lite högre temperatur när den här typen av frågor dyker upp.
    Just därför ansträngde jag mig för att svara så "svalt" som möjligt i trådens början, men det är sant att jag hyser motvilja mot denna "sed".

Jag gillar den inte, men ändå: Om du tror att din blivande verkligen skulle se det som en romantisk gest det, så kanske du ändå ska göra som du tänkt.

Ha en skön helg själv :)

• anne på grönkulla

Håller med Miss Cee - tror du att din blivande skulle uppskatta det så visst.. men är du inte säker - avstå!

Och faktum är att jag tror att de som verkligen uppskattar det är rätt få - utan att de nödvändigtvis är särskilt oromantiska bara för det! Romantik i mitt fall uppstår mellan mig och min man - inte mellan min man och min far (som vid att be om lov före ett frieri) eller mig och min far (som vid ett brudöverlämnande).

Dessutom - är vi inte alla, med rätta, våldsamt upprörda över det liv som även en del flickor i Sverige tvingas in i, där föräldrar och familjer tar sig rätten att bestämma över vem en tjej får vara ihop med???

• T+M

Sister of the Night:

Är nykomling på forumet och har dålig koll på vilka ämnen som är mera känsliga än andra... Ska tänka mig för nästa gång

• Clobberella

Highlight: Helt ok, inte lätt att uttrycka sig "rätt" jämt.

T+M: Nu när du fått lite reaktioner så får du väl fundera på vad din tjej skulle tycka, det är ju möjligt att hon skulle tycka att det är superromantiskt. Men är du inte säker ska du nog låta bli, det kan ju uppenbarligen bli väldigt fel också.

• anne på grönkulla

Sorry, tappade en rad (det ÄR inte min dag idag...) - eftersom det finns flickor i Sverige som fortfarande tvingas avstå från relationer som inte föräldrarna godkänt utan tvärtom hitar henne för att avsluta, så tycker jag att den påstått "vackra symboliken" i den "romantiska traditionen" får en riktigt äcklig bismak!

• Sister of the Night

T+M

Tja, fast egentligen... *funderar*
    Frågan är ju fri. Att behöva "tänka sig för" blir ju inte heller ett fritt forum.
    Så visst måste man få fråga! Men en del frågor brukar dra med rätt starka reaktioner.

Svar på tråden Fråga brudens far