• T+M

Fråga brudens far

Hur vanligt är det att den blivande brudgummen anhåller om sin älskades hand? Detta är ju en gammal sed, men hur har det gått till i era frierier?

Jag ska fria till min M på vår treårsdag snart och tänkte anhålla om hennes hand från hennes far först.

• Svar på tråden Fråga brudens far
  • highlight

Min man larde sig svenska for att kunna fraga min pappa om han kunde fria till mig! Jag tycker de va jatte romantiskt!

• Sister of the Night

Det är förmodligen inte särskilt vanligt.
    Har i alla fall aldrig hört att någon i bekantskapskretsen råkat ut för det.
    Själv skulle jag få spel om killen fick för sig något liknande.

• Studstjejen

tänk om min man skulle be min far om min hand *skrattar* vilken syn. Pappa är lite speciell och skulle nog inte fatta någonting. "öum, varför frågar du inte rätt person istället för mej?" hopplös romantiker..noo?

• Nattson

Hej!

Min sambo ringde till min pappa innan han friade. Pappa var jätte glad och hade enligt mamma haft tårar i ögonen! Jag är väldigt stolt över min sambo för att han gjorde det, han har fått mycket beröm av övriga släkten och av vänner. Jag tycker att du ska prata med pappan först!!
    Lycka till!

• T+M

Sister of the Night:
    Varför skulle du få spel då?

• Clobberella

Hade min sambo frågat min pappa först så hade jag förmodligen tackat nej till frieriet, och bett honom återkomma när han visste vem det egentligen var han borde fråga om vem jag vill tillbringa resten av mitt liv med.

Men å andra sidan finns det ju tjejer som tycker att det är jättegulligt när killen frågar deras pappa först....

• anne på grönkulla

Jag skulle också få spel. Jag skulle allvarligt överväga att tacka nej om min man hade gjort så, då jag inte skulle gifta mig med en person som ansåg att jag hade mindre att säga till om angående ett äktenskap jag skulle ingå än vad min far hade.

• Sister of the Night

Eftersom att jag anser att den intresserade mannen har ett enda alternativ på vem han ska vända sig till i den frågan: Mig.

• anne på grönkulla

Visst är det svårast när man missförstår varann och kommunikationen inte funkar. Det är också svårare att bli sams på telefon. Mitt enda råd är att prata så ofta om så mycket att man minimerar tillfällen till det...

Svar på tråden Fråga brudens far