• T+M

Fråga brudens far

Hur vanligt är det att den blivande brudgummen anhåller om sin älskades hand? Detta är ju en gammal sed, men hur har det gått till i era frierier?

Jag ska fria till min M på vår treårsdag snart och tänkte anhålla om hennes hand från hennes far först.

• Svar på tråden Fråga brudens far
  • NuÄrDetDags

Tror anne landade i fel tråd. :D

• T+M

Lite stela och tråkiga uppfattningar måste jag säga. SJÄLVKLART är det ju bara den (förhoppningsvis) blivande brudens svar som betyder något. Att fråga hennes far är ju mest en symbolhandling av traditionell art.

• Snart_FruL

Jag skulle inte heller ha uppskattat om min m2b hade frågat min pappa.

Nu är ju inte risken speciellt stor med tanke på att min m2b aldrig har träffat min pappa och jag själv inte har någon kontakt med honom. Har ju till och med bytt efternamn för att slippa heta likadant som honom.

• Snart_FruL

Jo men din symbolhandling som är av traditionell art härstammar ju från den tid då kvinnan var en ägodel. Är det verkligen så romantiskt att även symboliskt säga att hennes pappa äger henne?

• Clobberella

T+M: visst det är en tradition, och en del tjejer skulle uppskatta det. Men som du ser finns det en hel del som inte gör det också.
    Förhoppningsvis känner du tjejen tillräckligt väl för att kunna förutse hennes reaktion.

Jag bryr mig inte det minsta om ifall min far "godkänner" min blivande man. Det finns bara två som måste godkänna vårt äktenskap, och det är min blivande man och jag.
    Att diskutera min framtid med mina föräldrar utan mig skulle jag nog se som kränkande, oavsett hur god tanken var.
    Det skulle kännas ungefär som om han skulle fråga dem om de tycker att vi borde skaffa barn snart. Absurt helt enkelt.

• NuÄrDetDags

Min M2B ville fråga min pappa men det sa jag "nej tack" till, det är faktiskt jag som bestämmer.

Men han gjorde det ändå, efter att båda hade njutit av lite whisky tillsammans - pappa skrattade nästan ihjäl sig. :D

"Alltså, engelsmän har idéer ibland" eller något sånt tror jag han sa när han skrattat färdigt (och sen "visst, ta 'na om hon vill ha dig" - och sedan skrattade han igen).

• highlight

T+M

Om din flickvan ar en super feminist som inte kan se det romantiska utan bara det nedlåtande manligt dominanta beteendet i något sant sa kanske nej.

Men om hon e en vanlig tjej som tycker om romantik och sa skulle hon sakert uppskatta det!

• Clobberella

highlight: du kallade just alla tjejer som inte skulle uppskatta den här typen av handling för ickeromantiska superfeminister. Tror du är ute på lite hal is här

• Nattson

För min del handlade det inte om att bli behandlad som en ägodel på något sätt.

Självklart är det mitt svar som verkligen betyder något. Om min pappa sagt nej så hade han inte blivit bjuden på bröllopet heller kan jag säga. Men jag tycker att det är en fin tradition om den är möjlig att genomföra så varför inte?

• N&N

Min sambo frågade min pappa och jag blev jätteförvånad men rörd. Förstår tankarna om att det är förlegat men för mig hade det varit ok med både utan att fråga och att fråga. Nu är min sambo traditionell av sig och ville göra det så det är helt ok.

Svar på tråden Fråga brudens far