• Sister of the Night

Traditionen med möhippa...

En titt i olika trådar ger vid handen att det inte är speciellt många som direkt går och drömmer om det tveksamma nöjet att få bli påtvingad någon ful gammal särk, sminkad som en clown och därefter utschasad på stan för att i bästa fall bara se förskräcklig ut, och i sämsta fall dessutom sälja kyssar, kondomer, tigga telefonnummer eller liknande.

Säkert finns det även de som tycker att detta är rätt kul och någonting man som brud får "bjuda på", men de hör man inte så ofta av. Däremot är det ju en och annan som påtalar oron över vad kompisarna(?) ska hitta på.

Jag undrar varifrån den här halvtaskiga traditionen kommer? Att man ska fula ut bruden så mycket som möjligt, menar jag.
    Det mesta har en bakgrund, säkert även detta. Men vad?

Är ete någon som har svar på detta så vore det kul att få veta!

• Svar på tråden Traditionen med möhippa...
  • Sister of the Night

Viktualia

Jo, jag köper ju förklaringen med "övergångsriten"! :)
    Vad jag funderar över är _när_ man började med den (förmodat?) moderna biten att styla bruden till en garderobskatastrof, pressa henne att göra konstiga saker på stan (sälja kyssar, sälja kondomer) osv.

Jag menar, någonstans kom ju det också in i bilden. Det kan knappast ha varit något man gjorde på landsbygden förr i världen; jag föreställer mig att det är en sed från "stan" i ett modernare samhälle...
    Men kanske har jag helt fel.

Jag hittade en artikel en gång där det stod att seden att tända ljus på gravar vid allhelgona började i Stockholm någon gång på 50-talet. Det var rätt intressant att läsa om faktiskt! Det är liknande fakta jag letar här.

• Sister of the Night

Jag ignorerade den inte heller! Jag tyckte den lät rimlig.
    Ledsen om inte detta framgick :(

• viktualia

kanske kommer förnedringstrenden in när de andra mer traditionella delarna mist sin glans så att säga. när "bara" en fest för tjejkompisarna inte kändes nog... saker kan skruvas och spåra ur ganska snabbt... tänk på tidigare parallell med nollning i studentvärlden som pendlar mellan rolig välkomstfest och sadism. Steget till utveckling mot fula kläder och kondomförsäljning på stan är inte så långt.

• Sister of the Night

Nä, det ligger nåt i det!

• Bröllopstokiig

Historia

Även om formatet varierat kraftigt under åren så kan man från litteraturen konstatera att Svensexan har en relativt lång historia i Sverige. Redan under 1600-talet förekommer festligheter med brudgummen och hans närmaste vänner. Vid denna tidpunkt var dock brudgummen själv var arrangör och det hela sågs främst som en avskedsfest till vännerna.

En något mer utvecklad version av Svensexan utvecklades under 1800-talet då man i akademiska och militära kretsar bjöd in sina närmaste kamrater för att fira den kommande högtiden. Den starka kamratandan i dessa kretsar höll dock inte alltid med om det som skulle inträffa och därför initierade man bestraffningar för brudgummen som nu lämnade vännerna mot sin fru. Bestraffningarna har dock alltid varit vänligt sinnade och i den starka kåranda som gällde i dessa sällskap handlade det främst om att fira av brudgummen när han nu lämnade ungkarlslivet och det goda kamratlivet.

Även om ordet ?sexa? under 1800-talet syftade på middagen som serverades klockan sex så handlade festerna ganska snart mest om alkohol vid denna tidpunkt. Nöjena var få och att dricka sig själv och brudgummen redlös och samtidigt skämma ut denna var något av festernas största nöjen.

Traditionen med Svensexor för sina nära vänner spred sig ganska snart över landet och redan under 1920-talet arrangerades det Svensexor så gott som i alla delar av Sverige.

Många av de tidiga traditionerna kring Svensexor har funnits kvar tills vår tid, men generellt så kan man nog säga att alkoholen fått konkurrens av en rad andra nöjen som numera ofta spänner över en eller flera dagars Svensexor. Likaså ser man idag mindre, eller mer sofistikerade varianter, av den bestraffning som tills våra dagar varit del av Svensexan. Numera har traditionen svängt mot att kamraterna gör en heldag där olika upptåg och överraskningar spelar allt större roll och där brudgummen har ?nästan? lika roligt som alla andra i gänget.

• Lilla Li

Jopp. Detta var vad jag läste också, och tog mitt utdrag från.

• Fea

Är det någon som har kollat med Nordiska muséet?

• Sister of the Night

Fea

Näeeeej, det har jag inte tänkt på! Det var en bra idé. (Otålig som jag är av naturen så hoppas jag fortfarande på att svaret ska dimpa ner av sig självt, helst NU, helst GENAST :D)

• Fea

En annan sak jag har tänkt på är att traditioner ändras ibland ganska snabbt. Fortare än man tror kan jag tänka, och så tycker alla att "så har det alltid varit".

Just när det gäller möhippor är det till exempel tradition i mina kretsar i Stockholm och Göteborg med en full aktivitetsdag. Man ska ses redan på förmiddagen, åka gokart, klättra i berg, spela brännboll, ha picnic, göra uppdrag, gå på spa och festa på kvällen (ja, allt detta kan rymmas på en hippa). Detta kostar ofta en tusenlapp eller två per deltagare. Det ses som helt självklart att det är så en möhippa går till, trots att jag är rätt säker på att den här "traditionen" har mindre än tio år på nacken.

Så kanske är det så med förnedringsgrejen också. Kanske är den inte heller så anrik?

• Sister of the Night

Fea

Nu är du mina funderingar på spåren märker jag :)

Jag misstänker nämnligen att det är precis så, men jag vet ju inte.
    Förnedringsgrejen föreställer jag mig visserligen kan vara något äldre (finns ju uppslag här på milda former av "förnedringar") men jag har en ganska stark aning om att just det här med clownmak-upen, den hiskeliga klänningen samt de fåniga uppdragen är ganska nya. Samt att de startats i någon större stad.

Men som sagt, säker är jag inte, det är bara något jag fått för mig.
    Jag skulle -på samma absolut ovetenskapliga basis- kunna tänka mig att den sedvänjan inte sträcker sig längre tillbaka än kanske 70, max 60-talet någon gång (för inte kan _någon_ föreställa sig de propra damerna på det lite glamourösa femtiotalet spöka ut sin väninna och be henne sälja kondomer... Njäepp. Det _låter_ osannolikt. I synnerhet som "vett & etikett" verkar ha varit så starkt förankrat i folksjälen på den här tiden.)

• Fea

Vi kanske skulle fråga våra mor- och farmödrar?

• friis

Sister of the Night

TACK för ett gott skratt!!

Håller helt och hållet med!! Jag är livrädd för vad de ska hitta på!! Och jag vill absolut inte sjunga in nå´n låt på CD och göra en ful video till som sen spelas upp på bröllopet!!!

Det känns som om folk tror att det är en legitim chans att vara riktigt elaka...

• Sister of the Night
    ?

Varsågod, Bean :)

ja, det verkar vara nåt folk fått för sig det där... att man kan hitta på fåniga saker att tvinga folk till bara för att det går skylla på "hippatraditioner2!
    fattar inte riktigt varför 8som ju har framgått, hehe:D) men nåde den som kommer dragandes med fjantig cirkuskostym och larviga förslag på "uppdrag" när jag ska gifta mig....!
  • Sister of the Night

Teckenförklaring (Sister snubblar på tangenterna... eller:
    Tangenterna snubblar under Sister ;) :D)

2 ska vara "
    8 ska vara (

Men nånting säger mig att ni kopplade det :)

• friis

Sister of the Night
    Självklart!

Vill heller inte gå runt och sälja pussar och sånt!! Men det värsta för min del är nog ändå att jag är världens kontrollfreak. Tycker det är jättejobbigt att inte veta vad de kommer hitta på. För att som sagt inte tala om Svensexan...har de en strippa blir det nog inget bröllop alls...jag tror inte jag skulle klara av det...

• Sister of the Night

Bean1

Det kan jag alldeles lugnt tala om att det skulle jag inte heller uppskatta.
    Inte fästmannen heller, faktiskt. Och inblandade herrar i en ev svensexa kommer att vara fullt medvetna om saken.
    Vill man uppvakta brudparet så gör man det ju lämpligen genom något som inte sårar eller förargar den ena/båda. Så i frågan om stripp så är det nog lämpligt av planerarna att först ta reda på hur paret ifråga ställer sig till sådant.
    För det ska ju vara ROLIGT med hippa och sexa! :)
    Vilket osökt leder oss in på fåniga kondomförsäljningar i fjantiga utstyrslar... :D

• friis

Sister of the Night
    Gud, va du är rolig!!!
    Dina inputs är bäst!!

• Sister of the Night

Beanr1

Hehe, det råkar kanske vara så att vi tycker lika i den här frågan... :)
    Tack för dina snälla ord! *suger åt sig och myser*

Svar på tråden Traditionen med möhippa...