• Sister of the Night

Traditionen med möhippa...

En titt i olika trådar ger vid handen att det inte är speciellt många som direkt går och drömmer om det tveksamma nöjet att få bli påtvingad någon ful gammal särk, sminkad som en clown och därefter utschasad på stan för att i bästa fall bara se förskräcklig ut, och i sämsta fall dessutom sälja kyssar, kondomer, tigga telefonnummer eller liknande.

Säkert finns det även de som tycker att detta är rätt kul och någonting man som brud får "bjuda på", men de hör man inte så ofta av. Däremot är det ju en och annan som påtalar oron över vad kompisarna(?) ska hitta på.

Jag undrar varifrån den här halvtaskiga traditionen kommer? Att man ska fula ut bruden så mycket som möjligt, menar jag.
    Det mesta har en bakgrund, säkert även detta. Men vad?

Är ete någon som har svar på detta så vore det kul att få veta!

• Svar på tråden Traditionen med möhippa...
  • Zozo

Alltsa, min tanke var helt ovetenskaplig och bygger pa berättelsen i den av böckerna där Arn och hans blivande äntligen far gifta sig. Kvällen innan bröllopet tillbringar den blivande bruden med ett antal vitklädda jungfrur blaa med att bada och dricka sig "glada" langt fran alla andra... Jag funderade pa om denna skildring hade nagon riktig tradition bakom.. ofta är ju författaren väl paläst..

• Sister of the Night

Det låter ju inte som någon omöjlighet att skulle ha gått till på det viset. *funderar*

Hippan verkar helt klart vara en gammal företeelse! Kanske äldre än jag anat :)

Fast det låter ju som att det "dåförtiden" mest handlade om att fira (och kanske skydda bruden från troll och liknande? Det finns ju berättelser om att dessa kunde röva bort bruden...)

Och så någonstans på vägen genom historien så kommer någon munter knäppgök på att det nog är en fin idé att smeta smink på henne, i stil med knallrosa läppstift på _halva_ hakan, samt illblå ögonskugga. Nåt i den stilen :D

Vad var det som hände?!?

• Zozo

Hmmm.. kan det ha nagon koppling till traditioner som "nollning".. Det är ju lite samma sak.. Nollorna ska göras bort innan de "upptas i leden" som studerande..

• Sister of the Night

Det låter ju onekligen lite "parrallellt" sådär.

Håll med om att det är rätt skumt ändå; ingen har hittills kunnat luska reda på varför den här "traditionen" (om det nu kan kallas det?) finns! :D
    Det mesta brukar ju redas ut synnerligen snabbt här på BT, men denna gång verkar det ligga en lätt dimma av mystik kring gåtans lösning *ler*

• Maria

Ja var i världen finns möhippor egentligen ? I mitt hemland har vi inte någon sådan tradition alls. Däremot så ordnar föräldrarna ofta en fest dagen före bröllopet. Det blir som något av en bröllopsfest i miniformat dit bara den närmaste släkten och de närmaste vännerna brukar vara bjudna (till skillnad från själva bröllopet som kan vara flera hundra personer hos oss).

Vad det gäller "stygga" möhippor så tycker jag att det går en klar gräns mellan vad som är kul och skämt och sådant som blir ren förnedring eller sadism mot bruden. Jag skulle ju inte ställa upp om någon hittat på något så där extremt. Och det här som tycks komma från svensexorna men även i en del fall (t.ex. var det så för en f.d. arbetskompis till mig) ha spillt över på vissa möhippor, att det gäller att få i henne en massa sprit, verkar ju totalt löjligt och väldigt omoget. Vad är det för roligt med någon tillställning som hon inte ens kan komma ihåg ? Hon mindes bara att hon hade en hemsk huvudvärk dagen efter...

• Lilla Li

Maila/ring de på Alltinget! Radioprogrammet på SR, vet inte vilken kanal. De brukar vara bra på att leta reda på sånt där. :)

• Sister of the Night

Maria

Japp, att vräka i såväl brud som brudgum sprit (jojo, jag vet att man väljer att dricka den själv, men bara själva idén med att en superfylla skulle vara nödvändig för en _rolig_ hippa) är väl en av de märkligaste bitarna, tycker jag själv i varje fall.
    Jag skulle bli irriterad om vännerna förutsatte att jag måste bli packad på en ev. möhippa för att det ska vara roligt.
    Vill de däremot i all enkelhet bjuda på en öl eller liknande så går det givetvis bra.
    (Folk som själva gillar tanken på en brakfylla i samband med hippan säger jag inget om. Jag fattar måhända inte poängen, men tycker de är festligt så go for it! :))

Lilla Li

Har aldrig hört talas om! Lyssnar så sällan på radio.
    Men jag tackar för tipset ändå :) Om det är alldeles omöjligt att få reda på så får jag väl ringa dit :)

Men det känns väldigt ovanligt med en bröllopsrelaterad fråga på BT som _ingen_ vet svaret på
    Första gången _det_ händer, måntro...?

• viktualia

Sister of the Night - jag tycker i och för sig att frågan besvarades ganska bra med den antropologiska förklaringen om att det handlar om en övergångsrit.

Övergångsriter i alla kulturer innehåller någon form av uppvisning - tänk på vissa afrikanska övergångsriter som innehåller dans. Eller konfirmationen - också det en övergångsrit - där barn blir vuxen. Någon typ av "stålbad" ska person som ska gå över från en livsfas till en annan gå igenom.

Andra exempel på detta är riter kring förlossning, jag har hört talas om både nån slags "jag ska strax bli mammafest - där den blivande mamman bjuder in alla tjejkompisar" och traditioner kring att den nyblivna fadern ska ge den nyblivna mamman en "barnring" att ha mellan vigsel- och förlovningsring.

Att förnedring råkar vara inblandat i just den här riten - möhippa/svensexa beror nog på traditioner (läs div tidigare inlägg om historien bakom). Sen tror jag att det har att göra med att det ska vara "kännbart" att passera gränsen över till den nya livsfasen.

Samtidigt kan jag tycka att det sanslöst att ett modernt samhälle bevarar denna typ av tradition och för mig känns det HEMSKT främmande. Ju mer jag läser den här tråden desto mer övertygad blir jag om att jag verkligen inte vill hippas.

När bröllopet innebar en större förändring i form av att paret flyttade ihop och skapade sig ett helt nytt liv tillsammans kanske det fanns en poäng med tjejkompisarnas "farväl" till bruden. Men min m2b och jag har bott ihop i tre år och varit tillsammans i snart sex... Att vi gifter oss förändrar egentligen INGENTING utom att vi får manifestera vår kärlek till varandra i en stor fest och med löften inför Gud OCH förändring i juridiken. Men nån större förändring i relationen har jag svårt att tro att det kommer upplevas som.

• picachu

Viktualia - tack för att du backar upp min teori! (blev lite lessejn förut för att de3n ignorerades :(:))

• Lilla Li

Jag ignorerade den inte! Tyckte det lät väldigt vettigt. :)

Svar på tråden Traditionen med möhippa...