• lisa82

hemligt gravid på möhippa - ursäkt för att inte dricka??

Jag ska på möhippa om tre veckor och inget vet än om att jag är gravid... Jag vill inte berätta det än och funderar nu på hur jag ska kunna komma undan med att inte dricka. Vi ska ut och käka och dansa på kvällen...
    Är det någon som ha något bra förslag på en liten vit lögn

• Svar på tråden hemligt gravid på möhippa - ursäkt för att inte dricka??
  • Top secret bride

Är det så att man i vanliga fall inte spottar i glaset och helt plötsligt inte ska dricka alls så kommer det självklart börja läggas ihop ett och ett bland möhippetjejerna, var så säker!
    Och då räcker det inte med att enbart säga "nej tack" under kvällen (även om man självklart skulle tycka att det borde räcka). I mitt tjejgäng skulle det avslöjas direkt!

Och jag gissar att graviditeten inte är så långt gången - och att du har andra du vill berätta det för först, eller hur?

Därför håller jag med några i tråden om att "lur-dricka" i kombination med penicillinkur p g a urinvägsinfektion, t ex. Så skulle jag göra!
    Ska ni ha med er eget i början av dagen? I så fall kan du t ex fylla en piccoloflaska skumpa med alkoholfri cider.
    Och på restaurangen skulle jag se till att styra upp med servitrisen om lättöl i glaset (dricker du öl i vanliga fall?) Annars borde de ha alkoholfritt vin.
    Som någon tidigare skrev är det ju bra om du kan berätta för någon av tjejerna innan som är med i "komplotten". Byta vinglas med t ex under middagen.

Lycka till - och grattis till bebisen!

• bröllopsängeln

men vaddå man tror ju inte att folk är gravida så fort de säger att de har magkatarr eller urinvägsinfektion eller något annat fel och inte vill dricka!!! Gör man? fy vad glad jag är att jag inte ingår i de vänkretsarna...

oj då har jag nog vart gravid 30 gånger i min familj och vänners ögon. Nä det är sant att det inte är FARLIGT med alkohol och antibiotika MEN dricker man alkohol så är det inte säkert att penicillinet fúngerar som det ska....och vem är så korkad så man inte vill ta alla chanser att bli frisk???

Ibland förvånas jag över hur dumma folk är!!

• Rosenhaga

Nja, jag skulle inte ljuga om någon sjukdom eller så - för att det helt enkelt inte är jag och att jag tror att vännerna skulle märka att jag ljuger.

Mitt val hade varit att ta emot glasen och sedan skåla glatt med alla och hälla ut i smyg.

• prick

Mäh.. Det är klart att folk undrar om det är så att man brukar vara med och partaja och sen helt plötsligt inte dricker något alls. Det har väl inget att göra med att man MÅSTE dricka eller att man MÅSTE ha en ursäkt för att inte dricka. Det är klart att folk accepterar om man säger nej, det är klart att folk inte tvingar en till att dricka alkohol men om syftet är att dölja en graviditet så skulle det inte i min vänkrets ha räckt med ett nej. Det är klart att ingen skulle ha tvingat mig att dricka. Vad är det för konstig kommentar? Men det första folks skulle ha frågat är om jag var gravid. Och det var ju DET ts ville undvika.

• mariaochpeter

Grattis till graviditeten! Mitt tips är att säga att du äter Flagyl som kan ordinaeras pga tandinfektioner. Typ att du haft svullnad runt en visdomstand, har du ingen visdomstand så märks ju inte det. Hoppas du får en underbar möhippa!

• meb

Folk kanske inte frågar men jag är över 30 och har varit sambo några år och jo då, många har trott att jag varit gravid vid olika tillfällen då jag kört eller låtit bli att dricka av andra skäl. Ingen har sagt något men jag har fått reda på det i efterhand. Det samma om jag har ont i magen. Har också själv förstått många graviditeter innan de är offentliga där personerna haft alla möjliga förklaringar. Självklart har jag inte sagt något men jag kan ju inte rå för att jag förstår. Och det har stämt de gångerna också....

• bröllopsängeln

ja tänk jag kunde haft 30 barn:)

Jag glömmer bort att inte alla rör sig i samma kretsar och i vissa kretsar kanske man inte tror på vad folk säger men ingen av mina vänner har trott att jag varit gravid när jag haft magkatarr. Men som sagt det skiljer sig ju från vad man umgås med för folk...men hade jag sååå misstänksamma vänner som trodde jag ljög jämt så skulle jag väl berätta som det var och slippa noja.

• bröllopsängeln

däremot när jag var på en fest med rätt obildade människor och drack snaps och vin och drinkar så trodde bekantas bekanta att jag var gravid eftersom jag var menssvullen...så även om man dricker alkohol kan de tro man är gravid allt beror på vilka som är med i umgänget.

• prick

Oj då bröllopsängeln. Låter lite som om du ser ner på lisa 82s vänner...men...så kan det väl inte vara? Skönt att du inte har vänner som tror att du ljuger jämt. Underbart. Verkligen.

• 30/12 2006

Lisa82

en vän till mig var också gravid och hon hade i hemlighet bytt ut innehållet i ciderflaskor och fyllt upp med vanlig cider och sen satt tillbaka kapsylen.. ingen misstänkte att hon var gravid utan lät henne dricka det hon själv ville.

lycka till

• Susanne, Lund

Penicillinkur? Då ska man absolut inte dricka. Jag gillade 30/12 2006s förslag med cidern oxå.

Själv dricker jag bara sporadiskt på fester. Ibland har jag bilen med mig, ibland känner jag bara inte för att dricka. Detta har alltid stört folk och jag har oxå fått min del av är-du-gravid-frågor. Varför kan man bara inte dricka för att man inte vill? Varför MÅSTE det finnas en anledning?

Lycka till och jätte grattis!

• Susanne, Lund

Blev lite många "inte" på slutet där men jag hoppas ni förstår :)

• gullerika

jag röstar för penicillin

• Katarina98

OM DU HAR KOMPISAR SOM JAG, spelar det ingen roll vad du säger, de fattar ändå. tror det är så med många. men visst, säg nåt om penicillin. förhoppningsvis håller de masken och inte säger: det tror vi inte på.

• lisa82

Hej igen alla snälla och påhittiga idésprutor. Och stort TACK för alla grattisar
    Var på möhippan i lördags. Ville inte skriva att det var nu i helgen för jag vet att den blivande bruden smyger runt här inne... Dagen var jättelyckad. Vi spelade paintball och bowlade. Under dagen kom jag undan med att jag och en annan tjej körde mellan de olika aktiviteterna. på kvällen körde jag med den lilla vita lögnen om urinvägsinflammation och penicillin. Jag är inte helt säker på att alla gick på det men jag hoppas att det gick hem...
    Jag ska lägga de andra tipsen på minnet - de kommer säkert att behövas innan jag berättar det för alla...

• A.M.

Säg att du äter penicillin mot Borrelia (det är en så läskig sjukdom att ingen vågar ifrågasäta om man ändå inte kan dricka lite granna och därmed äventyra medicinens verkningar). Själv fick jag Borrelia - på riktigt! - mitt i vintern efter ett fästingbett fem månader innan så det kan dröja.
    Om man går på fest med sin M2B så dolde vi min graviditet í början genom att i smyg byta glas hela tiden (där får man bara se upp så killen inte får allför mycket att dricka ) - men den lösningen funkar ju inte på en möhippa.

Kör på penicillin och vägra berätta om du inte vill! Lycka till!

• A.M.

Hoppasan - missade inlägget om att möhippan redan varit ... Nästa gång kör på Borrelia, eller byt glas med maken! (Urinvägsinfektion är nämligen väldigt vanligt att ha när man är gravid!)

• - Mary -

Jag ser ju att TS redan har varit iväg, men ändå.. Byta glas är jättebra, det har vi gjort två gånger, jag blev väl kanske lite berusad, men ingen märkte iaf att min kompis var gravid.. Men då måste man ju såklart berätta för EN person.

Men penicillin är bara dumt som ursäkt. Jag har frågat flera läkare och det enda som händer är att just det pillret du tar den kvällen du dricker blir verkningslöst. Så struntar man i tablett på kvällen och sedan fortsätter med sin kur är det ingen fara. Eftersom jag vet om detta hade jag aldrig gått på den ursäkten, och faktiskt misstänkt att det var något lurt om tjejen ändå inte ville ta något på en möhippa.. (Och nej, man måste inte dricka och man får säga nej och blabla, men om man oftast dricker så förväntas man ju absolut göra det på hippa)

Svar på tråden hemligt gravid på möhippa - ursäkt för att inte dricka??