• atten

Tappad sexlust + blödning

Efter att jag och min man gift oss och haft samlag (vi väntade med det tills äktenskapet) några gånger fick jag blödningar. Först ett par dagar med brun flytning sedan ett par-tre dagar med lite mera blod (jag använde binda) och sedan hade jag knappt en vecka bruna flytningar. Sen kom mensen och nu när mensen borde vara slut har jag samma typ av brunaktig flytning. Håller på att bli knäpp! I snart tre veckor har jag konstant använt trosskydd eller binda. Nu har jag dessutom blivit väldigt torr och det kliar i underlivet. Och sex, ja, det är ju inte att tänka på. Det är ju inte kul att var nygift och inte kunna ha sex!
    Nån annan som har varit med om nåt liknande?

Sen den andra saken är att jag inte har nån sexlust. Före vi gifte oss var det absolut inget fel på den, men nu blir jag knappt alls upphetsad och just inte våt alls. Det är precis som att sexlusten försvann när vi gifte oss... Vad gör man åt en sån sak?

• Svar på tråden Tappad sexlust + blödning
  • nygifta2006

Hej Atten!

Jag och min fru har samma erfarenhet som du. Vi är nyligen gifta och har väntat med sex precis som ni. Alltså för er som inte förstår detta: min fru var oskuld. Vi är i 30-årsåldern. Inga tonåringar precis.

Hon fick också klåda i underlivet. Det är svamp och orsakas när flytningar som kvinnor får vid upphetsning får ligga kvar utan att man tvättar bort det. Det beror på att detta slem/flytning är rengörande. Man kan också få svamp om man är för renlig i underlivet. Detta är naturligt och inget farligt.

Min fru fick fruktansvärt ont vid försök till sex. Vi trodde det hade att göra med mödomshinnan var trång. Men blödningarna har återkommit som du har erfarit. Hon besökte en gynläkare som undersökte henne och kom fram till det var vestibulit (alltså smärta vid samlag). Men när blödningarna nu har återkommit så fick vi reda på av sjukvårdsupplysningen att vestibulit har inget med blödningar att göra.

Nu måste vi återsöka denna läkare och undra vad hon egentligen har givit för diagnos. Och det beror INTE på att hon är torr i slemhinnorna. Ni övriga som förlorade oskulden vid tonåren kan lämna denna diskussion, tack.

• Mycket långt kvar

nygifta2006, nu tycker jag att du pratar strunt. Vad menar du med att svamp orsakas av att "flytningen" som kommer när man är upphetsas inte tvättas bort? Så är det definitivt inte!

Verkar helt klart som att gynläkaren ni besökte inte gav er riktig information...

• Lyckligt gift!

...Hmm..Vad var det med oss som förlorade oskulden i tonåren? Får vi inte vara med o diskutera? Jösses....

• atten

nytt: jag läste också din tråd, men valde att starta en egen för mitt problem är ändå lite annorlunda. har det blivit nån förändring efter att du slutat med p-ringen?

nygifta2006: verkar som att ni fått lite mystiska diagnoser. jag hoppas att det reder upp sig för er dock. och jag hoppas att jag slipper mera blödningar. idag har jag nämligen haft helt normala flytningar hittills. ska till gynekologen ikväll. för övrigt så hade jag inte ont vid samlag, utom den senaste gången då. men sen jag började blöda mera har vi inte haft samlag alls, fastän blödningarna avtagit och den senaste tiden bara varit bruna flytningar.

pickolina: jag tror du har rätt i fråga om sexlusten. fast just nu är det ju lite så att både jag och min man är lite rädda för att prova ha samlag igen, ifall jag skulle börja blöda mycket igen och det gör säkert att jag inte blir så blöt. ja, ja, nog ska det väl ändå bli bra till slut.

för min del så är alla välkomna att ge råd, vare sig man väntat med samlag tills man gift sig eller har ett långt sexliv bakom sig. goda råd är alltid bra!

• pickolina

atten
    Förstår det.. Det blir ju som en ond cirkel och vilken normal människa längtar efter att göra något som gjort ont tidigare?! Det är ju en instinktiv rädsla och reaktion... Hoppas ni hittar något sätt att komma över denna, ett sätt som passar just er... Men jag skulle spontant föreslå att ni kanske har sex ändå men att ni är överens om att inte ha penetrerande sex. Då kommer ni båda kunna slappna av utan att känna press eller krav på vad som komma skall... Då slipper ni förlora intimiteten som sex ger och ni kan njuta av varandra utan att behöva fastna i denna onda cirkel....

Efter ett tag kommer nog pressen ha släppt och ni känner er redo att testa utan rädsla och då kommer det säkert gå bra....

• Malin22

Och eftersom vestibulit nämdes hoppar såklart jag in i tråden

nygifta2006: Vestibulit är inte "alltså smärta vid samlag", det är underlivssmärta, en del har endast ont vid penetration andra har ont när de går, cyklar eller har på sig tajta byxor.
    Och inte får man svamp av flytningar! Det spelar ingen roll om det är från lubrikationen eller "vanliga" flytningar. Inte ska man behöva gå och tvätta sig varje gång man har haft sex! (Eller jo det är väl kanske fräscht men inte av den anledningen).

Jag undrar också varför de som blev av med oskulden i tonåren inte får vara med och disskutera? Anatomin för en oskuld ser ju likadan ut vid 15 som vid 40... Det blir inte svårare med åren.

Atten: Lycka till hos gynekologen! Det låter verkligen mysitskt med blödningarna men förhoppningssvis är det inget farligt!
    Och hoppas att du hittar tillbaka till lusten så att du och din man kan få njuta av att vara nygifta fullt ut!

• pickolina

nygifta2006
    Skulle tipsa er om att söka på google om "svamp i underlivet".. Det finns även många här på BT som har MYCKET erfarenhet gällande ämnet och deras råd är inte mindre värda bara för att de kanske förlorade oskulden i tonåren! Fånigt ju... Hur som helst så har du fått helt fel uppfattning om varför kvinnor får svamp i underlivet och rätt information är A och O för att lösa problemet så jag råder dig/er att ta reda på så mycket som möjligt om varför man får det och hur man kan undvika det.

-Lycka till!

• Rugbytjej

nygifta2006:s inlägg är så absurt att det inte kan vara sant, måste ju vara ett skämt. Är det sant så tycker jag synd om hans fru... Troll?

• Forsfors

jag hade problem med blödningar under lång tid och det visade sig att jag hade en cysta på äggstocken som orsakade dessa blödningar, näs cystan försvann så försvann också problemen. Gå till gyn och kolla upp så att du inte har en cysta. lycka till!

Svar på tråden Tappad sexlust + blödning