• Elsie76

Bästis bangade möhippan

Jag blev hippad igår, en helt gudomlig dag/kväll och natt med många aktiviteter och väl organiserat. Till saken hör att jag förra helgen hade en liten tjejmiddag med anledning av min 30-årsdag - många av väninnorna som bor långt bort kom då och inte nu - jag förstår att de inte kunde komma båda helgerna. Möhippan igår blev därför en mindre men väldigt trevlig tillställning. Men min bästis, som var sjuk förra helgen och bangade 30-årsmiddagen, dök inte upp igår heller. Hon bor 40 mil bort men ändå? När jag frågade en annan gemensam vän så sa hon att väninnan "missat" att det var denna helg. "Jaha, var det igår?" hade hon sagt idag.
    Är så himla besviken, hur ska jag tackla detta? Uppenbart är ju att hon var ointresserad och det värsta är att jag är rädd att sjukdomen förra helgen också var ett svepskäl. Hon kanske inte hade råd att åka ner men isåfall ringer man väl på en gång hippan startat och förklarar det? Jag är så lycklig över gårdagen men kan inte låta bli att vara ledsen över att hon inte dök upp....

• Svar på tråden Bästis bangade möhippan
  • marie 06

40 mil åker jag gärna för mina vänner. Och betydligt längre än så. Blir så trött på alla som kommenterar á la "sluta klaga, du fick i alla fall en hippa". Vi har alla olika relationer till våra nära och kära och när de inte agerar som man kan förvänta har man rätt att bli ledsen/besviken/arg etc.

Kan man inte komma ser man till att skicka en hälsning de andra kan läsa upp eller slår en signal... så funkar det hos oss i alla fall

• viktualia

det är nog bara att inse att vi är olika. själv åker jag gärna långt för enstaka evenemang, jag har 25 mil till de flesta av mina vänner och dit åker jag för grillfest en lördag kväll och liknande... stannar hela helgen, men åker för ett evenemang.

TS: Ring upp din bästa kompis och kolla läget helt enkelt. Bara att du ringer kommer säkert göra att ni kommer in på möhippan och då kanske hon ursäktar sig/förklarar sig... Du kan ju bara lite fint sticka emellan med ett "det var lite synd att du inte hade möjlighet att vara med" och se vad som händer!

Lycka till!

/Vickan
    med nästan ALLA vänner på distans

• bröllopsängeln

klart man åkt så långt för sin bästa vän!!! men det kan ju vara så att hon kanske inte värderar vänskapen lika högt som du gör...tyvärr:(

• Cindey

Jag tycker inte du ska tänka på varför hon inte dök upp på middagen. Ta henne på orden hon var sjuk.Så blir det lättare har jag märkt, utan att analysera. (Så gott det går iaf.) Däremot att glömma vilken dag "hippan" är,det är dålig stil att vara så ointresserad. Du känner ju precis som du själv vill (och gör) men för min del hade jag varit glad åt dem som kom. Det är ändå inte kul att veta eller känna på sig att någon inte vill. Dessutom var det ju inte din bröllopsdag. Det är en möhippa!!! Festa med tjej kompisarna (om hon förblir din vän=) kan man göra efter att man är gift också. Men ibland blir man ledsen och tar åt sig ändå, jag vet. Försök se fram emot bröllopet i alla fall...

• Tittij

Blir förvånad över att det är ganksa många som inte kan tänka sig att åka 40 mil för sina vänners skull..
    Har ni så många vänner, att ni inte behöver värdera vänskapen högre än så??

Själv är jag tänra på min bästa väns bröllop och kommer självklart åka 50 mil för att fixa hennes hippa och dessutom två helger därefter åka 50 mil igen för hennes bröllop.. skulle heller aldrig komma på tanken att klaga om jag får betala klänning själv som många gör. (men nu ver det ju inte detta tråden handlade om:))

TS: Jag tycker du ska fråga din vän varför hon inte kunde komma på någon av dagarna. Jag är en sån som alltid tycker det är bättre att reda ut saker och ting på en gång än att gå och fundera.

• Susanne, Lund

Det låter inte som en bra "bästis". Det verkar i alla fall inte som hon ser dig som SIN bästa kompis. Jag har en känsla över att du har andra mycket bättre kompisar. Lägg din tid o energi på dom istället!

• Mimsan75

Förstår om du är besviken över att hon inte kunde vara med på hippan.

Om jag vore du skulle jag ringa henne och berätta att jag saknade henne på hippan. detta ger henne tillfälle att "förklara" sig om hon själv vill/kan det.

Jag skulle kunna tänka mig att om hon inte kom pga tidigare nämnda nya kärleken, så har hon nog ganska dåligt samvete över sina prioriteringar och om du frågar henne rakt ut varför hon inte kom kanske hon känner att hon måste "försvara" sig och kan känna sig pressad vilket inte är ngn bra förutsättning för att få henne berätta hur hon tänker/känner.

Ojj blev luddigt men du kanske förstår vad jag menar iaf

• Marlean

Prata ut med henne, kanske kan ni göra något tillsammans efter bröllopet om hon är intresserad?

• Zozo

Jag hade troligtvis inte heller akt 40 mil för möhippa.. men bra mycket längre för själva bröllopet! Däremot hade jag hört av mig eller skickat en hälsning av nagot slag..

Det har inte nödvändigtvis med hur man värderar vänner (som Tittijs nagot plumpa inlägg antyder) men hur man värderar möhippa som sadan. Bland mina vänner är det inte nagon jätteviktig grej.

För min bästa väns bröllop hade jag däremot varit beredd att aka langt! Mina vänner/familj akte över 150 mil för mitt bröllop, däremot blev det ingen möhippa (men en mini-fruhippa pa plats) och det är alls inget jag är sur för.

• Tittij

Zozo: Det är ju en sak om inte du och dina vänner värderar en hippa högt och orkar åka. Det är upp till er.
    Men uppenbarligen gör ju TS det då hon blev ledsen för att bästa vännen inte kom.
    Om du vetat att din bästa vän jättegärna vill att du kommer, hade du resonerat likadant?

Svar på tråden Bästis bangade möhippan