• 18 Nov 2006

Ni som är gifta!

Hur känns det för er som är gifta? Känns det något annorlunda eller är det precis som förut?

Märker ni någon skillnad i bemötandet från omgivningen? Stämmer det att man har högre "status" som gift än sambo?!

Jag och sambon satt och funderade på detta igår och kom fram till att det nog inte skulle kännas så mycket annorlunda när vi väl har gift oss. Men det vet vi ju snart .

/Nyfiken i en strut

• Svar på tråden Ni som är gifta!
  • Princessdiamond

wow, vad fint jag stavade då.. ;)

• 18 Nov 2006

blivande fru Wikdahl:
    nja, om man ska tro vad folk skrivit i den här tråden så är det lika "normalt" att inte känna någon särskild skillnad som att göra det.

• Johanna85

Princessdiamond!

Sträck på ryggen och säg "min man"

Vi är lika gamla du och jag, och våra män nästan lika gamla. Visst är det ovanligt att man i vår ålder är gift, men dessto större anledning att säga "min man" så att andra unga som gifter sig slipper möta diverse fördomar och blir osäkra på om de gör rätt eller inte.

•  blivande fru Wikdahl

Om det är någon skillnad eller inte på att vara gift eller ogift ligger väl i vad man gör det till, vad man tror på och vad det symboliserar för en. Jag tror det blir vad man gör det till helt enkelt.. :)

• Lilla Li

Jag har inte gift mig än, men jag kan tycka att det är en STOR skillnad bara att vi är förlovade nu! Tidigare kände jag mig nog lite osäker och var rädd för att ta plats i t.ex. hans familj. Nu är jag inte svartsjuk på något sätt alls (inte ens mot hans ex som jag hade problem med innan, trots att hon inte är med i bilden) och jag känner att jag är välkommen och accepterad på ett helt annat sätt i hans familj. Dessutom känns det faktiskt som om min egen familj tar både mig och vårt förhållande på större allvar nu...

Känns ju lite fånigt att "behöva" en förlovning för att känna sig säkrare, men så är det faktiskt. Och den känslan lär ju bara växa efter vi gift oss, det tror i alla fall jag. :)

• Lilla Li

Kan tillägga att det här med barn redan kommit upp i våra familjediskussioner nu. Mamma nämnde det för inte så länge sen, att nu ska vi ju snart ha barn så om vi köper hus snart så ska vi satsa på ett stort på en gång (!!!). Kändes helt konstigt att hon sa så. Vi har bara varit förlovade i en månad. Vi själva är ju absolut inställda på tanken på barn, men att hon nu diskuterar det som en självklarhet kändes lustigt. :) Men kul!

• Princessdiamond

håller med Wikdahl..
    enda skillnaden är om man gör det till en skillnad..
    iaf i de flesta fall..
    när det gäller rent känslomässigt och trygghet å hela den biten som är "inom" relationen så blir det som sagt ingen skillnad om man inte väljer att göra det till en skillnad..
    men sen kan ju sånt som frågor om barn från bekanta kanske dyka upp mer efter en förlovning eller efter ett bröllop..

• Princessdiamond

hjälp vad jag snurrade ihop det..

• Strumpan.

Jag tycker att det är skillnad på att vara gift. Jag KÄNNER mig gift och allt känns mer seriöst nu,men jag och min man gör typ samma saker som innan. Så i vardagslivet har inget förändrats men innombords känns det bättre.

• 18 Nov 2006

Tack för alla svar - jätte kul att läsa .

Svar på tråden Ni som är gifta!