• okt2006

Vilken förrätt?

Om ni var gäster på vårt bröllop, vilken förrätt skulle ni helst vilja ha?

1: Jordärtskockspannacotta med löjrom, gräslök, citronolja & örtkrutonger

2: Sallad på gulbetor med chèvrecreme, valnötsvinegrette, ruccola & honungskrutonger

Vi har valt bort fisk och kött för att passa så många gäster som möjligt. Funderar på att byta ut valnötsvinegretten för att passa nötallergiker.

Tacksam för lite input!

• Svar på tråden Vilken förrätt?
  • okt2006

Vi kommer förmodligen att provsmaka bägge förrätterna, men tänkte bara göra en liten ovetenskaplig enkät först! De flesta verkar gilla tvåan bäst. Jag trodde folk i allmänhet inte gillade getost (själv älskar jag det!) men det verkar vara nåt jag bara fått för mig.

Vi kommer att ha en gravid gäst som vi vet om, men jag tänker nog inte ta någon hänsyn till det. Hon har inte framfört några önskemål om särskild kost, så det får hon inte heller. "Vår" vegetarian äter fisk och skaldjur, och mjölkprodukter så det blir nog inget problem.

tack alla ni som har svarat!! Jättebra hjälp!

• Elemmire

Jag rösta på 1:an. Påminner om vad vi ska ha nämligen Blir säkert supergott!

• kentfantast

Courage:

Vänta nu... vegetarianer, de avstår väl bara från kött? VEGANER äter däremot inte grädde osv. Och de brukar väl inte komma i massvis (om man inte är på en Reclaim the city-fest)?

• fröken Inga

den första lät himla god

• Courage

Det här med vegetarianter och veganer har blivit rätt stökigt i vårt restaraungkök. Jag jobbar ibland på en festvåning och i dagens samhälle finns det åtminstone 10-15-talet olika vegetariska/veganska inriktningar, allt mellan de som avstår från kött men tycker det är okej att äta vilt, fisk och skaldjur, till de som inte äter något kött elelr mjölkprodukter alls, eller vill ha levande föda. Det här har ju blivit en livsstill och precis som man har handväskor och skor som assesoarer, så har många, i synnerhet storstadsbor, sitt matstil som en "asessoar".

För att inte behöva stå och laga 10-15 olika sorters mat till bröllop, företagsfester och födelsedagsmiddagar så behandlar vi alla vegetarianer som de vore veganer, för då kan alla äta äta av maten. Är det bara enstaka personer så lagar vi ju förstås upp enligt önskemål.

Än så länge har vi samma pris på veganmaten som på huvudmaten, men vi ska faktiskt i november ha ett bröllop och där är det för närvarande inte mindre än 11 olika sorters varmrätter som brudparet vill ska serveras, så där kommer vi för första gången ta extra betalt för alla de olika varianterna. De 11 olika sorternas av varmrätten kommer ta en extra kock i anspråk, så varmrätterna blir cirka 75 kronor dyrare per kuvert för specialkosten.

• jag ska bli en fru...läängtar-nu gift

1:an,;)

• Tittij

Ettan låter roligast, fast jag äter själv inte kronärtskocka..

• Kerin

Tur att det inte var kronärtskocka då, Tittij

• okt2006

hoppsan, plötsligt en massa som gillar ettan bäst!! det var intressant...

• brallis

båda låter goda men tvåen mest praktisk pga av gelatin och rom i det första alternativet.

Jag skulle nog fixat nån annan ost till hon som är gravid,är ju lika vitigt att ta hänsyn till det som att nån är vegetarian eller allergiker. Är ju lätt fixat, finns t ex fetaost som man får äta som gravid.

• Tittij

Hihi, japp, det var tur... Fast det är lika illa med jordärtskocka :)

Svar på tråden Vilken förrätt?