• okt2006

Vilken förrätt?

Om ni var gäster på vårt bröllop, vilken förrätt skulle ni helst vilja ha?

1: Jordärtskockspannacotta med löjrom, gräslök, citronolja & örtkrutonger

2: Sallad på gulbetor med chèvrecreme, valnötsvinegrette, ruccola & honungskrutonger

Vi har valt bort fisk och kött för att passa så många gäster som möjligt. Funderar på att byta ut valnötsvinegretten för att passa nötallergiker.

Tacksam för lite input!

• Svar på tråden Vilken förrätt?
  • Gemma

Jordärtskockspannacotta låter lite slibbigt.

Men den kanske är god?

• 23september

Tvåan låter mycket god.. Dock kan jag uppleva ibland att många inte tycker om chevre konstigt nog för det är sååå gott!

• Kerin

Älskar jordärtskockor, MUMS! Men... jag har ibland upplevt att man kan bli lite, ahem, gasig av dem. Så jag skulle kanske undvika dem på bröllopsfest

• Courage

Ingen av rätterna funkar för vegetarianer om de inte specialanpassas. 1:an innehåller grädde, gelatin och löjrom. 2:an innehåller getost. Och det finns ju många allergimoment; nötter, laktos, gluten mm.

Svårt att välja rätt, både låter goda. Kanske ska man låta den kommande varmrätten styra, vad den nu är för något.

Visst blir man gasig av jordärtskockor! Inte så kul när man ska sitta på ett långt kalas! På engelska heter jordärtskocka "Jerusalem artichokes" men kallas också för "Jerusalem fartichockes"! :) :)

• Rosenhaga

Salladen med getost - fräscht! Tips - servera dressingen bredvid.

Man sitter så länge på en bröllopsmiddag, skulle inte gå på jordärtskocka p g a det även om det låter jättegott!

• Anna25

Jag tror att det blir bra vilket som. Som gäst hade jag blivit lika glad för vilket som! Två jättemumsiga alternativ! sorry att inte vara till så mycket hjälp men du kan ju trösta dig med att det blir bra vilket som. (Förresten, skilj på vegetarian och vegan i diskussionen, de förstnämnda äter för det mesta mjölkprodukter.)

• Setemberbrud06

2 an hade jag föredratt, låter mumsig!! :D

• en dag i juni

Jag hade också föredragit tvåan... ni har inte funderat på att provsmaka rätterna??

• viktualia

jag tyckte 1:an lät godast... mest udda i alla fall...

tänk på att gravida gäster (om du har några sådana) inte ska äta opastöriserade ostar!

• Torvan

Herregud, har man tex 70 gäster kan man inte välja rätter som alla gillar eller tål. Men det var inte det detta handlade om, bara slog med att de flesta svaren innehöll "tänk på blabla allergiker, gravida, veganer, vegitarianer" och oj vad komplicerat !

Men, iallafall, jag tycker båda rätterna låter mycket bra, men jag är också en ALLÄTARE . Åt på en restaurang en gång blomkålspannacotta och den var inget vidare. Smakade gott den första tuggan sen försvann smaken liksom. Det var inte så vällagat och det beror ju främst på kocken snarare än rätten och kronärtskocka har också en mer tilltalande smak. Men i ljuset av denna upplevelse skulle jag föredra chevresallden + att jag ÄLSKAR ost . Och tänker fortsätta äta ost när jag blir gravid. Har för övrigt hört av en gravid kompis som undersökt saken närmre att det är nästintill omöjlig att hitta "farliga" opastöriserade ostar i vanliga livsmedelsbutiker.

Svar på tråden Vilken förrätt?