Platina
Varför är platina så mycket dyrare än vitguld i Sverige, när det inte är så väldans mycket dyrare än vitguld i Usa?
Är det någon skillnad i kvalitet på platinan här mot platinum där?
Varför är platina så mycket dyrare än vitguld i Sverige, när det inte är så väldans mycket dyrare än vitguld i Usa?
Är det någon skillnad i kvalitet på platinan här mot platinum där?
Sanasol:
Vet du något om hur palladium funkar i det avseendet?
Nej, ingen aning alls.
Men detta är en av platinans främsta egenskaper, som gör den så unik emot andra metaller och även metallerna i samma grupp som jag förstått det.
Måste inflika. Att säga att platina aldrig tappar eller lossnar är fel att säga. Metallen slits också ner men inte i samma utsträckning som andra ädelmetaller. Iom att platinan är mer seg "rörlig" i den bemärkelsen så flyttas metall i ex. repor snarare än lossnar - men självklart "tappas" platinan också i slutändan.
Pratade med min guldsmed häromdagen. Han sa att man förlorar ca 1% av metallen (Platina) på 50 av pga slitage. Motsvarande siffra för guld skulle vara bytydligt större.
På 50 år skulle det stå
Min smed menade att den typ av platina som är i min ring 99,99% ALDRIG tappar någon metall.
Om det gäller 950 vet jag dock inte,
Det låter ju helt otroligt om det ALDRIG skulle tappa nåt, men väldigt bra! Ännu en anledning att betala lite mer för platina, om man har råd. :)
Nu vet jag vad det innebär med sega metaller också!
Hur tror ni titan är i den frågan (fråga inte om ni tycker att jag snor tråden för mkt, det är inte meningen!!)?
Oj va ni har skrivit! Platina verkar ju onekligen vara det bästa materialet att ha i ringarna. Synd att det är så himla dyrt bara! Ska kolla upp palladium lite mer, annars får det nog bli platina från Usa.
Går det förresten att storleksjustera ringar i platina och palladium? Det går ju inte i alla metaller, och det kanske kan vara bra att veta.
Inget är beständigt - varken guld, platina, uran. Man får passa sig helt enkelt før felaktig information. Vill man verkligen ha fakta så tala med en expert som kan sina saker - så blir man inte førvånad eller besviken senare!
en liten detalj att tänka på när Ni jämför priser med platinaringar från USA och det är att dessa är gjutna. Om man skall jämföra priser så får man akta sig att det inte blir äpplen och päron.
Det bör Ni tänka på när Ni jämför dessa priser mot vad en handsmidd ring utförd i 1 ex. i Platina kostar. Lycka till med ringletandet!
Lyllis
Platina är inga problem, men titan kan vara, beroende på vilken typ av titan man använder.
min platina ring är något stor, tror ni man kan ta in den utan att den förstörs?
Jag har tagit in min platina ring ca 1 storlek, inga problem.
Men det finns titan som det går att storleksändra också :)
Fiona, fick du märken av ändringen?
Anneliandersson - nej, det synns ingenting pa ringen att den ar intagen. det ar en halv allians och hur fin som hellst.