• Lyllis

Platina

Varför är platina så mycket dyrare än vitguld i Sverige, när det inte är så väldans mycket dyrare än vitguld i Usa?

Är det någon skillnad i kvalitet på platinan här mot platinum där?

• Svar på tråden Platina
  • Duchess

950/1000 betyder att metallen är till 95% ren, och bara 5% är en legering (andra metaller). Vanligt guld är 750/100, dvs 75% guld och 25% andra metaller.

• Lyllis

En fråga till...:) Vilket är vitast i färgen av platina och palladium?

• Anneliandersson

jag har platina och det är tyngre vilket ger en härlig känsla. Samt vitt guld är ingen riktig metall, den har ett överdrag av bl a platina och det slits så man får rodera om den. platina kan bli lite slitet också men då putsar man till den.

• utvandraren

Platina är inte hårt utan segt. Det är därför det oftast används till infattning av diamanter, går inte sönder så lätt som guld och andra ädelmetaller.

Vi köpte i USA, tror inte att kvaliteten generellt är sämre, utan upp till försäljaren. Gå till en välrenomerad butik så är det nog inget problem!

• discodivan

platina är visst betydligt dyrare även i USA

• Sanasol

Stämmer att det är SEGARE! Vanlig missuppfattning det där dock.

Har man möjlighet att frakta över smycken från USA via bekanata och slippa moms och tull så är platinaringar där fullt jämförbara med motsvarande i vitt guld i Sverige.

• Brud 2008

Är inte platina segare OCH hårdare? Jag har för mig att någon la in en hårdhetsskala, och att platina var hårdare?

• Sanasol

Enligt de smeder jag pratat med är platinan en segare och mer slitstark metall än guld, men rent hårdhetsmässigt skiljer den inte nämnvärt. DOCK så bör man ändå inte bära guld och platina brevid varandra då dess olika egenskaper gör att platinan sliter ner guldet.

Svar på tråden Platina