Platina
Varför är platina så mycket dyrare än vitguld i Sverige, när det inte är så väldans mycket dyrare än vitguld i Usa?
Är det någon skillnad i kvalitet på platinan här mot platinum där?
Varför är platina så mycket dyrare än vitguld i Sverige, när det inte är så väldans mycket dyrare än vitguld i Usa?
Är det någon skillnad i kvalitet på platinan här mot platinum där?
Jag har hört att platinian inte är lika ren i Usa och dom flesta är jutna och inte gjorda för hand därför är tillverknings kostnaden lägre.
Postade lite för snabbt
I usa håller dom ofta priset nere genom "kvalliteten" tex är det nästan alltid 14K i stället för 18K i sverige. Diamanterna är också ofta av sämre kvallitet för att få större då storleken värkligen har betydelse i Usa.
Gjutna ska det vara
Ursäkta att jag lånar din tråd lite
men jag har hört att platina inte ska vara så praktiskt eftersom det är en så hård metall.
Någon som vet?
Vi har platina i våra ringar, och det är inget problem. Det är väl bara bra att det är hårt så håller det bättre.
Och platina är inte 18K, vi har 950/1000.
Hm, platina är ju hårdare än guld, men nog t.ex. mjukare än titan.
Vet inte hur det är om man t.ex. skulle skada fingret och man skulle bli tvungen att kapa av ringen, om det lyckas med en vanlig avbitartång?! (Guld går hur lätt som helst att bryta av med tång, har erfarenhet...) Det är det enda problemet jag kan tänka ut...
I Sverige kostar ju platinan tre gånger så mkt som vitguldet. I Usa bara några hundralappar. På vilket sätt är den inte lika ren där? Är det blandat med guld?
Det där med att platinan i USA inte skulle vara lika ren låter som något juvelarna i Sverige skulle säga för att försöka rättfärdiga sina höga priser...
Menar självklart att i Usa är platinan bara några hundralappar dyrare än vitguldet. Ingen stor skillnad alls. Blir så konfunderad eftersom jag så gärna vill ha platina.
Ska du köpa i USA då?
Brud 2008:
Jag hade tänkt det eftersom det är så mkt billigare. Men är det sämre kvalitet gör jag nog inte det. Då får det kanske bli palladium här hemma.
Vad menade du med att era ringar är 950/1000?