• Frodo

Nyförlovad välja ringar i vitguld eller palladium?

Han friade i fredags och vi har tittat på ringar i helgen. Men kan inte välja!! Och alla guldsmeder säger olika. Vi vill ha handgjorda ringar och jag har nu fått info om att man kan välja ringar i palladium. Dessa ringar behåller då sin vita färg och man behöver ej behandla dem. Men det är tydilgen inte många guldsmeder som jobbar med detta material så då undrar jag om det är någon nackdel att välja palladium jämf. med vitt guld som man behöver behandla då och då för att behålla det vitt. Någon som vet?!

Tacksam för svar då man själv är novis på detta nya härliga område!!

• Svar på tråden Nyförlovad välja ringar i vitguld eller palladium?
  • Frodo

Kairo: Det låter verkligen intressant. Särskilt om han är lika duktig som Anders Fors verkar vara samt tom. har lägre priser och finns inne i stan. Har du några kontaktuppgifter till honom/butiken. HIttar ingenting när jag googlar...

Är det någon som vet om man behöver vara noga med att guldsmeden man väljer har ett sådant mästarbrev. Eller gör inte det någon skillnad?

• Duchess

*puffar litegrann*

Jag är nyfiken på den smed som Kairo nämnde. Någon som vet mer om honom?

• Frodo

Nu har vi iallafall valt ringar och får Förhoppningsvis hämta dem på torsdag/fredag :)
    Vi valde Vasastans Guldsmed på Sveavägen. En jättetrevlig dalmas. Priset för palladium blev något lägre än vitt guld samt att då palladium är så nytt så får vi en garanti på 2 år - om ringarna blir fula eller förstörda (ej pga yttre åverkan, men om detta material förändras som de ej kan förutse idag) så tar de tillbaka ringarna och gör nya motsvarande i det material vi väljer. Så det känns tryggt!!
    Håller tummarna att jag fortfarande är lika nöjd på fredag... :)

• Duchess

Så Vasastans Guldsmed gör också palladiumringar? Kul att höra! Vet du om de har någon hemsida, eller om man kan få kontakt med dem på annat vis?

• Frodo

Duchess: de har en hemsida men den är under uppdatering. Kolla: www.romantiQ.se eller guld@chello.se, tel 08-673 65 00, Sveavägen 108. Vasastans Guldsmedja heter de inte Guldsmed. Sorry... :)

• Duchess

Tack för hjälpen, Frodo! Jag ska kolla vad de har att erbjuda... :)

• Sayurii

Duchess:
    Fantastiskt fina ringar!

• Duchess

Sayurii:

Tack! :) Jo, de är jättefina och annorlunda, tycker vi. Troligtvis får Anders Fors göra även min vigselring, men jag kikar gärna runt hos andra. När vi beställde våra förlovningsringar så kände jag inte till någon annan smed som jobbade med palladium, och dessutom hade en snygg ringmodell, så valet var rätt enkelt.

• Sanasol

Duchess

Några nya vigelringsidéer?

• Duchess

Nja, det är nog de gamla som lever kvar. Antingen en vanlig alliansring, eller så en som påminner om den här titanringen som någon här hade designat:
    www.titanringar.com/dia_very_white.htm
    (klicka på "Bild på 5x,.03ct fyrkantig infattning")

Ungefär så, men med princessor istället för briljanter, och lite andra proportioner.

• M&P

Kan nämna att Guldsmejdan i Umeå gör ringar palladium :) Vi har beställt våra förlovningsrngar där och de ska vara klara nästa vecka, lääängtar! De ska göra våra vigselringar oxå.

• Duchess

M&P:

OJ! Allvarligt? Gör Guldsmedjan palladiumringar nuförtiden? Då ska jag rusa dit på lunchrasten imorgon! :D

• Duchess

Tack för infon, M&P! Jag ska höra vad Guldsmedjan har att erbjuda.. :)

• Sanasol
    Kul att det finns nån på hemmaplan också! Kommer dock inte beställa nåt därifrån då de tar ut överpriser på diamanter.
  • Frodo

Hej!

Igår hämtade vi våra palladiumringar som Vasastans Guldsmedja har gjort. Vi är OTROLIGT nöjda!!! Det blev billigare än vi först trott och de är verkligen superfina. Min är en aning stor men ska testa den en vecka och känna efter. Kan verkligen rekommendera denna guldsmed!!
    Och nu känns förlovningen på "riktigt" när man äntligen fått ringen på fingret :)

• Duchess

Grattis, Frodo! Hoppas du är nöjd med både valet av partner och valet av ring - det är jag :)

Är det släta ringar, eller har ni mönster/stenar?

• Frodo

Duchess: Lika nöjd med partner och livskamrat som med ring!!
    Vi valde släta ringar, ganska kraftiga och raka med endast en lätt rundad kant och höga (så att jag kan sätta in stenar sedan om jag vill). Så vi lägger krutet på vigselringen sedan. Med andra ord - Sagan om Ringen är inte slut ännu....

Svar på tråden Nyförlovad välja ringar i vitguld eller palladium?