• Frodo

Nyförlovad välja ringar i vitguld eller palladium?

Han friade i fredags och vi har tittat på ringar i helgen. Men kan inte välja!! Och alla guldsmeder säger olika. Vi vill ha handgjorda ringar och jag har nu fått info om att man kan välja ringar i palladium. Dessa ringar behåller då sin vita färg och man behöver ej behandla dem. Men det är tydilgen inte många guldsmeder som jobbar med detta material så då undrar jag om det är någon nackdel att välja palladium jämf. med vitt guld som man behöver behandla då och då för att behålla det vitt. Någon som vet?!

Tacksam för svar då man själv är novis på detta nya härliga område!!

• Svar på tråden Nyförlovad välja ringar i vitguld eller palladium?
  • Frodo

Sanasol: Jag visste inte att det är svårare att bära palladium om man har allergi?

• Sanasol

Är allergisk mot silver och koppar, många metaller blandas med dessa metaller för att bli bearbetningsbara. Så även vissa sorter av platina.

Palladiumblandningen är dock hemlig och därför ville jag inte riskera något.

Fick istället tag på en smed som använder 99% platina som blandas med wolfram och den funkar utmärkt på min allergi.

Kan inte ha något guld, silver...

• Duchess

Frodo: Jag kan absolut rekommendera Anders Fors. Han är inte den billigaste smeden, men jag tror att du kan vara rätt säker på att du blir nöjd med resultatet. Och eftersom man tänker ha ringarna varje dag resten av livet så tycker jag att det är okej om det kostar mer än på Guldfynd. (Min personliga åsikt).

Den palladiumblandning som Anders Fors använder består av 95% palladium. De övriga 5% är, som Sanasol redan nämnt, av okänd komposition. Men har du burit guld- och silversmycken förut utan problem så tror jag inte att du behöver vara orolig.

• Sanasol

Nej, är väldigt ovanligt att man inte tål de saker jag visar allergi för.

• Duchess

Sanasol: Du kan få skicka alla dina guld-och silversmycken till mig, om de tar upp onödig plats hemma hos dig! :D

Och helt seriöst: klart att du ska få kolla på (och känna på) palladiumringen någon gång. Jag kan leta upp dig på MSN senare, så kan vi boka in en tid och ses en stund på stan, om du vill.

• Kairo

Vi gifte oss 17 juni och min vigselring är i palladium. Är jättenöjd och kan rekommendera silversmed Kristoffer Löfmark, Svarvargatan på Kungsholmen.

• Duchess

Hej Kairo!

Det låter spännande - jag har väl misstänkt att det måste finnas fler smeder som jobbar med palladium. Har du någon bild på ringen?

• Lyllis

Håller också på att kolla upp olika alternativ. Platina är ju tyvärr så himla dyrt, därför har vi också funderat på palladium. Trodde bara att det var Anders Fors som smidde i det, och tyvärr håller ju han ganska höga priser (även på helt släta ringar, utan stenar), i jämförelse mot andra.

Kairo: Hur ligger priserna hos Kristoffer Löfmark?

Vet ni några andra smeder som också använder palladium?

• Sanasol

Duchess

Låter trevligt!

• Brud 2008

Vad är det egentligen som skiljer platina och palladium eftersom platina är betydligt dyrare? Man blir ju lite nyfiken :)

Svar på tråden Nyförlovad välja ringar i vitguld eller palladium?