• Frodo

Nyförlovad välja ringar i vitguld eller palladium?

Han friade i fredags och vi har tittat på ringar i helgen. Men kan inte välja!! Och alla guldsmeder säger olika. Vi vill ha handgjorda ringar och jag har nu fått info om att man kan välja ringar i palladium. Dessa ringar behåller då sin vita färg och man behöver ej behandla dem. Men det är tydilgen inte många guldsmeder som jobbar med detta material så då undrar jag om det är någon nackdel att välja palladium jämf. med vitt guld som man behöver behandla då och då för att behålla det vitt. Någon som vet?!

Tacksam för svar då man själv är novis på detta nya härliga område!!

• Svar på tråden Nyförlovad välja ringar i vitguld eller palladium?
  • Duchess

Klart att du ska få kolla på ringarna. Ställ dig på Rådhustorget och skrik, så kommer jag! :D

• Frodo

Ja, precis. Platina är mycket dyrare än palladium och enligt den guldsmed jag talade med är palladium jämförbart med platina. Men som Duchesse säger så är det inte så många som arbetar med palladium. Så du (Duchesse) får gärna berätta var jag kan hitta bilder samt om du vill tipsa om den guldsmed som ni gick till.

• Sanasol

Duchess:

Frodo: Ja, palladium tillhör gruppen platinametaller så de är liknande på många sätt.

• Frodo

Hej igen!

Sanasol: Du skriver att vi ska välja smed med omsorg. Jag har varit inne på www.guldsmedsmastarna.se där man kan se vilka som har Mästarbrev. Om det kan hjälpa....

Har pratat med Anders Fors ute i Mälarhöjden. Läst här på BT att de som köpt ringar av honom har blivit mycket nöjda!!

• Sanasol
    Ja, Anders Fors har gott rykte och är duktig, Duchess ringar är därifrån (?)

Var i kontakt med honom när jag skulle göra mina ringar också, men priset och kvaliteten på diamanterna för priset fick avgöra.

Han är hur som helst jättetrevlig!
  • Duchess

Japp, mina/våra ringar kommer från Anders Fors. De är en variant av ringen "Ruffy". Våra ringar är mer kantiga än de på bilden på hemsidan. Det var inget vi hade beställt, men när vi fick dem så tyckte vi att det var ännu bättre på det viset.

Här hittar du några bilder (inklusive nya närbilder som jag la dit igår) på våra ringar:
    www.flickr.com/photos/duchessa/tags/rings/

De är speciella i modellen, men även om man inte gillar designen så ger det kanske en uppfattning om hur metallen kan se ut. Tyvärr putsade vi inte ringarna innan vi fotade dem, så några dammkorn och fingeravtryck kom med på köpet :)

• Duchess

Komplettering: Jag läste på en hel del innan vi valde modell och material. Inte för ett ögonblick har jag ångrat att vi valde palladium! Vi slipper alla problem med att metallfärgen förändras (som kan hända om man har vitguld), och eftersom palladium (och även platina) är hårda metalller så är de mer tåliga för stötar.

Vi kikade inte så mycket på platina eftersom det låg utanför vår budget. Jag tvivlar dock inte på att det är ett jättebra val, om man har råd!

• Frodo

Duchess: Vad kul att ni är nöjda. Ja, jag funderar starkt på palladium nu... Men det vore toppen med en rekommendation till en bra guldsmed.
    Ang. priset. Hur mycket dyrare blev det med palladium jämfört med vitt guld?

• Sanasol

Palladium kostar lika mkt som vitguld hos Anders Fors.

• Sanasol

(Själv vågade jag inte välja palladium då jag har allergiproblem!)

Svar på tråden Nyförlovad välja ringar i vitguld eller palladium?