• Frodo

Nyförlovad välja ringar i vitguld eller palladium?

Han friade i fredags och vi har tittat på ringar i helgen. Men kan inte välja!! Och alla guldsmeder säger olika. Vi vill ha handgjorda ringar och jag har nu fått info om att man kan välja ringar i palladium. Dessa ringar behåller då sin vita färg och man behöver ej behandla dem. Men det är tydilgen inte många guldsmeder som jobbar med detta material så då undrar jag om det är någon nackdel att välja palladium jämf. med vitt guld som man behöver behandla då och då för att behålla det vitt. Någon som vet?!

Tacksam för svar då man själv är novis på detta nya härliga område!!

• Svar på tråden Nyförlovad välja ringar i vitguld eller palladium?
  • Duchess

Hej Frodo!

Hmm.. folket här på BT börjar nog snart vara less på att se mig skriva bra saker om palladium :) Jag och min blivande har förlovningsringar i palladium, och jag planerar att skaffa en vigselring i samma material nästa sommar. Vi är jättenöjda med valet av palladium!

Du kanske sett några ringbilder som jag lagt ut i andra trådar om smycken?

• Sanasol

Palladium eller platina.

• Duchess

Det är ju betydligt fler smeder som arbetar med platina, vilket ger fler valmöjligheter på det området. Å andra sidan är platina ca 3 gånger dyrare än vitguld och palladium (som kostar ungefär lika mycket), vilket också är en begränsning i vissa fall.

• Sanasol

"Nackdelen" är väl att palladium väger mindre än guld och gillar man ringar med tyngd i kan det ju vara en nackdel, men mycket en smaksak.

Platina är ju ett annat alternativ, som är tyngre än guld och är den vitaste ädelmetallen. Negativt med platina är att det är mycket dyrare än vitguld och palladium.

Om ni väljer palladium, välj smed med omsorg, vissa smeder använder sig av en palladiumblandning som är mjuk, alltså blir ringarna lättare repiga och förlorar sin "form".

• Brud 2008

Jag är ingen expert på detta, men som jag har förstått så är det mest att palladium är nytt som gör att inte så många använder det.

• Sanasol

Brud 2008

Ja, palladium börjades användas av smeder i sverige i början på detta år och få känner till det, tror att det kommer bli otroligt vanligt så småningom.

• Brud 2008

Jaså, det är så nytt, det förklarar varför jag inte kände till det när vi kollade på ringar för ett drygt år sedan :)

• Duchess

Tänkte bara kommentera det Sanasol skrev om att palladium är lättare än guld. Det är helt korrekt. Något som jag med säkerhet kan säga är att man inte behöver oroa sig över att ringarna ska kännas "billiga" på något vis. Våra ringar är massiva och rejäla. Att de väger mindre än vad guldringar skulle gjort ser vi bara som en fördel :)

• Sanasol

Duchess

Fast gillar man tunga ringar så kan det ju kännas lite så, helt beroende på smaken!

Måste få se era ringar live nån dag!!!

Svar på tråden Nyförlovad välja ringar i vitguld eller palladium?