• Ms K

brev från hans ex

Blev så otroligt ledsen igår. Idag har hela dagen gått åt till att försöka komma över hur jag känner, men det verkar inte gå. Så jag försöker med att skriva av mig här istället. Ni får jättegärna berätta hur ni skulle tänka och tycka om ni var i mina skor.
    Jag hittade en massa gamla foton och gamla brev av/från ett gammalt ex till min sambo. Borde väl så klart inte ha läst dom, men men. Till mig har han sagt att de bara var tilsammans under några månader. Men de där breven sträckte sif över minst ett år. Det känns som att han döljer sina känslor för mig när han ljuger om en sån sak, och allvaret i deras förhållande blir i mina ögon så mycket värre när han väljer att förminska det inför mig. Och dessutom, det hon skrev var sådär väldigt innerligt och de verkade ha haft en otroligt nära relation. Hor refererade till saker som han skrivit till henne, och han verkade verkligen ha varit väldigt kär i henne.
    Det är så dumt att gå och tänka på det här. För jag har ju också varit jättekär i nån annan än honom tidigare. Och de/den personen skulle ju aldrig ha något att hämta hos mig idag. Men det gör mig bara så ledsen att tänka på att om saker sett annorlunda ut, så skulle det förmodligen ha varit dom två, fortfarande. Sedan tycker jag det är lite tråkigt att han värdesätter de där breven och bilderna och fortfarande vill spara på dom, men det är mindre jobbigt. Det mer jobbiga är att jag vet att hon gärna skulle vilja att fortfarande ha kontakt med honom, men han vet att jag inte vill att de ska umgås, så jag tror att han känner sig ledsen över att han inte kan umgås med henne som han tyckte så mycket om, för att jag inte vill det. Shit vilken dålig svenska det där blev men strunt samma.
    Jag vet att det här är osammanhängande och lite fånigt. Men jag har faktiskt gråten i halsen när jag tänker på hur hans känslor för henne varit. Ska bli skönt att få ta helg snart och riktigt mysa med honom. Det kommer nog att kännas bättre när jag verkligen få bekräfta att det bara bara är jag och alltid from nu kommer att vara jag som gäller för honom.

Tak för alla ni som orkade läsa lite. Jag tycker så himla mycket om det här forumet!
    *lite lättad*

• Svar på tråden brev från hans ex
  • karinna

Var glad över att du har en man som värderar viktiga relationer i sitt liv! Att spara saker från sitt förflutna behöver inte betyda att man har fastnat i sitt förflutna, eller att man vill ha tillbaks det som var då. I stället kan det handla om att man ser skillnad mellan nu och då - att din man ser hur han har utvecklats i sina känslor och blivit en bättre människa tillsammans med dig.

Du verkar ha en man som har ett stort hjärta och som inte är rädd för att älska! NJUT av honom och om du orkar - låt honom ha kontakt med sitt ex om det är viktigt för honom. Han har redan gjort sitt kärleksval och han har valt DIG!

• female81

hej!

JAg förstår precis hur du känner. Fick läsa min sambos gamla kärleksbrev. de flesta från samma ex.
    Jag förstår inte varför man gör det, man vet ju att man mår dåligt av det.
    Jag mådde illa hade ont i magen...

Men nu några månader senare är det borta. Han hade sina brev i en pärm. med alla brev han fått i.
    Jag sa att mina brev sätter du inte i den utan gav honom en ny präm. med bara mina i. ..

idag finns inte den pärmen med de gamla breven. det var inget jag tvingade honom till utan rensade ut den en dag själv.

mysa med han i helgen nu. o tänk att han är bara din och du är hans. det är din tur nu och uppenbarligen har du något hon saknar. =)

• 6-train

ingetnamn,

Tycker inte alls det är konstigt att man har kvar gamla brev och foton. Det handlar ju inte alls om att man inte älskar sin nuvarande partner! Har själv kvar all min korrespondens med mitt ex. Vi hade ett långdistansförhållande under många år så det blev verkligen en del brev...

Skulle aldrig få för mig att slänga dem. Den tiden är ju verkligen en del av min historia och därför också en del av mig själv!

Tycker däremot att kanske är lite konstigt och framförallt tråkigt att din pojkvän inte varit "öppen och ärlig" om sitt gamla förhållande.

Men prata med honom om detta ifall det är något som gör dig ledsen och fundersam. Ni måste kunna prata med varandra!!
    Jag är dock helt säker på att han inte för något i världen skulle vilja "byta ut" dig mot sitt ex!!!!!

• jocelyn

Det är just det jag menar; om breven ligger där och sedan blir bortstädade så är det ju en sak men om breven har hedersplats typ i nattduksbordet....ja då vete tusan om personen alls kommit vidare från dessa avslutade relationer.

Jag kan tycka att "oskyldiga" brev man skickade när man var 15 år är ok att spara men inte de från förra flickvännen...

Intima bilder tycker jag inte man spar, det är inte bara ett tecken på dålig smak utan respektlöst både mot den nya och den gamla partnern. Att dessutom vägra lämna ifrån sig dessa bilder; det är ännu mer ruttet. Vad ska man med det till? (frågan dyker upp igen!) Sitter man och kollar på dessa bilder med nästa partner eller vad...

Nä om man känner att man bara måste spara nåt tycker jag man får göra det så diskret att det aldrig kan komma emellan en och ens nya partner.

• 6-train

Kan även tillägga att jag vet att min man har en låda med saker som t ex brev etc från sina gamla flickvänner. Har såklart inte kollat i den, men han har aldrig hållt den hemlig.

Jag tycker faktiskt att det är rätt gulligt att han spar på de här sakerna.

• Sister of the Night

Sen är det ju frågan om vad som är rena fakta och vad som är en smula förvrängt av personen själv. Du frågar hur länge de var ihop, och han säger "några månader". Så uppdagas det att det var i lla fall ett år.
    Detta betyder inte automatiskt att din kille ljugit; han kanske helt enkelt ser det som "några månader" såhär i backspegeln.
    Ordet "några" har en tendens att betyda lite olika beroende på vem som använder det... ungefär som "lagom".

Det _kan_ vara så enkelt!

Plåga inte dig själv (och honom) med att ställa dig och honom frågor om "ifall inte" och "om allt varit annorlunda..."

Lägg det bakom dig - ungefär på samma ställe där det troligtvis är placerat för hans del.
    Lycka till.

• Inte längre - hemlig maj brud -

Jag har inga problem med att min man har brev eller fotografier på gamla ex. Det har jag också. Min tanke är att utan dessa ex vore varken jag eller min man de vi är idag. Jag älskar honom för det han är idag. Jag tror att dessa erfarenheter som vi alla får med tiden i olika förhållanden gör att när vi väl träffar den rätte så blir det rätt på grund av att vi lärt oss av misstagen.

Och att din blivande säger att detta förhållande endast pågick i ett par månader...det kanske gjorde det trots att breven var under en längre period. Många förhållanden börjar lite trevande och när man väl känner att man är tillsammans kanske flera månader redan passerat med alla minnen som trots det finns under tiden såsom kort och brev. I din sambos ögon hade dom kanske bara ett "riktigt" förhållande under några månader.

Men tänkt dig iallafall att utan detta förhållande vore kanske din sambo inte den du i dag älskar...

• Grisaknorr

TS

Förstår att det känns jobbigt för dig ! Jag hittade oxå min sambos gamla brev och foto. Jag behövde dock inte ha ont i magen så länge. Han slängde dom efter ett tag (utan att veta att jag sett dom)

Att umgås med ex förstår jag mig inte på, om nu inte du och hon är vänner sedan innan såklart. Att han hälsar på människan på stan eller krogen, snacka väder vind... men gå å ta en fika på stan,telefonsamtal, nej tack...
    Det förstår jag verkligen att du inte vill !! Hade HON verkligen velat umgås med honom än så hade hon ju börjat med att lära känna dig, bli din vän... Träffat er ihop, inte bara honom.
    Vi träffar våra ex som vi har barn ihop med, dom kommer hit med sina nuvarande och grillar, dricker kaffe, bara tittar in en sväng för å säga hej till barnen. Men det är en helt annnan sak.

• Grisaknorr

Glömde...
    Jag tror det är så enkelt med "lögnen" om hur länge dom varit tillsammans, att killar lägger inte sådant på minnet... för honom kändes det som ett par månader kanske ??? Dom skriver ju oftast inte upp det i almenackan precis

• Sandgren

För mig är det helt självklart att ha kvar gamla brev från ex, det är ju endel av mitt förflutna! Sen vet jag att mitt ex har kvar brev från mig oxå, skulle faktiskt bli lite stött om han slängde dom...

Vi umgås med mitt ex då o då, och han o hans nya tjej var på vårt bröllop! För mig var det självklart, han är ju min vän!

Svar på tråden brev från hans ex