• Bröllopssugen!

Någon som jobbar med personalfrågor här och kan svara på en fråga?

Ja som jag skriver i rubriken, någon som jobbar med personalfrågor? Jag undrar lite hur man räknar ut en ungefärlig kostnad för sjukskrivning och rehabilitering vid utbrändhet? Jag skall ha ett samtal på jobbet och försöka bli utköpt och känner att jag behöver lite kött på benen.Vill gärna göra en jämförelse vad det kostar företaget medd sjukskrivning och rehabilitering av mig i förhållande till ett utköp och 7 månadslöner.Hoppas nån kan ge mig nån vägledning.

• Svar på tråden Någon som jobbar med personalfrågor här och kan svara på en fråga?
  • pickolina

Jag skulle råda dig att ringa till facket...

• ia´s

En kort fråga bara....
    varför vill du bli "utköpt"...samt varför 7 månaders lön för "utköpet"???????

Varför inte bara säga upp Dig, istället för att hålla på å köpslå.......
    Om Du nu mår så dåligt som Du säger, förstår jag inte att Du orkar hålla på med "köpslagning".
    Trodde hälsan var viktigare än pengar!

Inget negativt menat...jag bara undrar helt enkelt...så missförstå mig INTE!!!!

• Bröllopssugen!

ia´s-därför att jag inte har råd att bara sluta!Jag gör inte det här för att tjäna pengar,tro mig hade jag haft råd att bara säga upp mig så hade jag gjort det.Självklart är hälsan viktigare än pengar!

• ia´s

Bröllopssugen

Okej jag förstår.....men jag tror inte att Ditt företag tar hänsyn till denna faktor...tyvärr
    Om du däremot lägger fram förslaget, att Dom betalar dig under tiden du är avstängd från A-kassan dvs 45 arbetsdagar (9 veckor), tror jag att du lättare får igenom ditt önskemål.

• Mycket långt kvar

Eh, 7 månadslöner är inget något företag skulle gå med på oavsett ditt skäl för att vilja ha det. Och det är inget argument att det kostar mer med rehabilitering och sjukskrivning.

• jocelyn

Varför ska du bli "utköpt"? Så fungerar det INTE!!! Att man är sjukskriven är inget skäl för uppsägning, arbetsgivaren har såna skyldigheter att det i princip är omöjligt att sparka någon som är fast anställd (tillsvidareanställning) . Läs igenom "arbetslagstiftningen" under LAS så ser du vad jag menar. Om du själv vill avsluta anställningen så säger du upp dig enligt gällande regler. Ring ditt fakförbund och kolla vad ni har för avtal med arbetsgivaren. Är man sjukskriven och FK godkänner denna sjukskrivning uppbär man ersättning.

Att du skulle ha just 7 månadslöner låter aningen beräknande; hade du planerat in en dag då du ska bli "frisk" eller hur har du tänkt? Om det är ett sätt att slippa handskas med FK så tror jag du är totalfel ute. Hoppas du tänker om. Ring och diskutera din siutation med företagshälsan/personalchefen och försäkringskassan samt ditt fackförbund.

Lycka till!

• Bröllopssugen!

Hej på er
    Jag tror att ni missuppfattat mig eller faktiskt inte vill förstå....När jag blev sjukskriven för 1,5 år sedan blev jag erbjuden att sluta mot just 7 månadslöner men detta blev jag erbjuden precis i början av min sjukskrivning och jag var då inte mottaglig för en sådan diskussion.Nu är jag det.
    Jag fattar väl att företag inte bara säger:jaha vill du sluta och ha betalt?Självklart!!!!Hur mycket vil du ha????

Det är svårt att förklara en situation kort och det blir lätt missförstånd precis som det blivit här.Knepigt.

• Ab fab

Jag har jobbat på ett medelstort företag inom logestikbranchen. Under den tiden hade vi ett par långtidssjukskrivna som sas upp i min grupp (och som facket godkände uppsägningarna av). Det vi normalt gjorde var att ge uppsägningstid + 50%. dvs hade du 2 månaders uppsägning fick du 3 månader betalt, hade 6 månaders uppsägning så fick du 9 månader etc

Jag hoppas det ger dig lite svar på din fråga.

Hälsningar/L

• jocelyn

Jo jag förstår, företaget ville slippa ha en långtidssjukskriven och ville därför "erbjuda" dig att sluta mot betalning. Efter detta kommer du vara mkt oattraktiv på arbetsmarknaden och ej ha rätten att få tillbaka ditt gamla arbete. De vill helt enkelt kringgå lagstiftningen. Om man självmant VILL avsluta anställningen och detta skett enligt gällande regler så är det väl klart att facket "godkänner" det...det är knappast vad det handlar om.

Jag tipsar dig att läsa på mer om detta; dina rättigheter och hur det faktiskt ser ut när det gäller att "komma igen" ut i arbetslivet. Det är klart att det kan kännas "ok" att ta emot pengarna nu men om 7 månader så står du utan trygghet. Det är DET jag menar.

• ia´s

Va gäller ang söka nytt jobb under dessa ev 7 månader??
    Får man detta, eller måste man vänta tills 7 månader gått...även om man får 7 månaderslönen i en sk "klumpsumma"....

Undrar bara......har liksom ingen aning...

• pickolina

Hmm... Vad tänker du göra om du slutar??? Är du verkligen tillräckligt frisk för att börja ett nytt jobb???

Jag försökte byta jobb pga att jag mådde dåligt efter en jobbig period på mitt arbete... Men jag var redan för nergången och klarade inte av det nya jobbet. Som tur var så var jag duktig på det jag gjort innan och välkänd inom företaget så de tog tillbaka mig på stört... Efter en period så hade jag dock gått ner mig helt och blev heltidssjukskriven och har nu kämpat i många år för att ta mig tillbaka.... Jag planerar inte på att bli långvarig på mitt arbete när jag väl är frisk men det är underbart att ha ett fast arbete att komma tillbaka till och ha chansen att komma igen innan man söker nya arbeten... Hade jag varit arbetslös nu så hade nog få velat anställa mig.

Dessutom så är det så att din arbetsgivare har en skyldighet enligt lag att göra en rehabplan och förändra din situation så att du skulle kunna gå tillbaka... Dvs, om du blir sjukskriven och stannar kvar på företaget så är de skyldiga att förändra din arbetssituation så gott de kan så att du skulle kunna arbeta och må bra....

Vad jag förstår är det just det som är problemet, att de inte tar sitt ansvar och att de gjort din arbetssituation outhärdlig för dig.... Men är du sjukskriven så har du f-kassan på din sida och när de pressar företaget så har de inget val än att ändra din situation.

Om jag vore dig skulle jag gå den vägen istället.... Se till att bli frisk, se till att få en bra arbetssituation tills vidare och sök sedan nytt arbete....

• ia´s

Bröllopssugen

Hur gick det????

• nemifreak

Man kan inte neka till att bli utköpt om arbetsgivaren verkligen vill det, man kan bara förhandla om summan om man har tur. Kolla upp det om ni vill, det är faktiskt så det fungerar på arbetsmarknaden. Jag ville absolut inte sluta på mitt gamla jobb när jag fick en arbetsskada som gjorde att jag inte kunde fortsätta på min dåvarande tjänst men trots att jag jobbade på ett storföretag med massor av olika arbetsområden så sa företaget att det absolut inte fanns något de kunde erbjuda och fack + fk godtog detta som skäl för att jag måste sluta. Jag fick några månadslöner som plåster på såren iaf. Har fler bekanta som varit i samma sits, en av dem tog tom in en arbetsrättsjurist men denna sa samma sak, man kan alltid bli utköpt, ibland innan det går till AD, ibland efter enligt nedan:

§ 39 i LAS.
    ?Om en arbetsgivare vägrar rätta sig efter en dom, varigenom domstol har ogiltigförklarat en uppsägning eller ett avskedande eller har förklarat att en tidsbegränsad anställning skall gälla tillsvidare, skall anställningsförhållandet anses som upplöst."

Arbetsgivaren får i sa fall betala ett skadestånd som varierar mellan 16 till 32 månadslöner beroende på ålder och anställningstid (24 till 48 månadslöner om arbetstagaren fyllt 60 år). Tanken är att skadeståndets storlek skall vara så avskräckande stort att arbetsgivarna följer en AD-dom.

• jocelyn

Läs igenom reglerna för uppsägning/avsked...

• Felony

Bröllopssugen!

Har ni kollektivavtal på er arbetsplats?

Svar på tråden Någon som jobbar med personalfrågor här och kan svara på en fråga?