Man kan inte neka till att bli utköpt om arbetsgivaren verkligen vill det, man kan bara förhandla om summan om man har tur. Kolla upp det om ni vill, det är faktiskt så det fungerar på arbetsmarknaden. Jag ville absolut inte sluta på mitt gamla jobb när jag fick en arbetsskada som gjorde att jag inte kunde fortsätta på min dåvarande tjänst men trots att jag jobbade på ett storföretag med massor av olika arbetsområden så sa företaget att det absolut inte fanns något de kunde erbjuda och fack + fk godtog detta som skäl för att jag måste sluta. Jag fick några månadslöner som plåster på såren iaf. Har fler bekanta som varit i samma sits, en av dem tog tom in en arbetsrättsjurist men denna sa samma sak, man kan alltid bli utköpt, ibland innan det går till AD, ibland efter enligt nedan:
§ 39 i LAS.
?Om en arbetsgivare vägrar rätta sig efter en dom, varigenom domstol har ogiltigförklarat en uppsägning eller ett avskedande eller har förklarat att en tidsbegränsad anställning skall gälla tillsvidare, skall anställningsförhållandet anses som upplöst."
Arbetsgivaren får i sa fall betala ett skadestånd som varierar mellan 16 till 32 månadslöner beroende på ålder och anställningstid (24 till 48 månadslöner om arbetstagaren fyllt 60 år). Tanken är att skadeståndets storlek skall vara så avskräckande stort att arbetsgivarna följer en AD-dom.