Någon som jobbar med personalfrågor här och kan svara på en fråga?
Jag skulle råda dig att ringa till facket...
Jag skulle råda dig att ringa till facket...
Hmm... Vad tänker du göra om du slutar??? Är du verkligen tillräckligt frisk för att börja ett nytt jobb???
Jag försökte byta jobb pga att jag mådde dåligt efter en jobbig period på mitt arbete... Men jag var redan för nergången och klarade inte av det nya jobbet. Som tur var så var jag duktig på det jag gjort innan och välkänd inom företaget så de tog tillbaka mig på stört... Efter en period så hade jag dock gått ner mig helt och blev heltidssjukskriven och har nu kämpat i många år för att ta mig tillbaka.... Jag planerar inte på att bli långvarig på mitt arbete när jag väl är frisk men det är underbart att ha ett fast arbete att komma tillbaka till och ha chansen att komma igen innan man söker nya arbeten... Hade jag varit arbetslös nu så hade nog få velat anställa mig.
Dessutom så är det så att din arbetsgivare har en skyldighet enligt lag att göra en rehabplan och förändra din situation så att du skulle kunna gå tillbaka... Dvs, om du blir sjukskriven och stannar kvar på företaget så är de skyldiga att förändra din arbetssituation så gott de kan så att du skulle kunna arbeta och må bra....
Vad jag förstår är det just det som är problemet, att de inte tar sitt ansvar och att de gjort din arbetssituation outhärdlig för dig.... Men är du sjukskriven så har du f-kassan på din sida och när de pressar företaget så har de inget val än att ändra din situation.
Om jag vore dig skulle jag gå den vägen istället.... Se till att bli frisk, se till att få en bra arbetssituation tills vidare och sök sedan nytt arbete....